Autotoday testasi: Mercedes-Benz A Sedan 250e — kokoaan suurempi lataushybridi ja jopa 60 kilometriä sähköllä

A-sarjan ollessa Mercedes-malliston pienin malli, pääsi A-sarjan sedanin sisätilat yllättämään mittojen ja materiaalien puolesta.

Kojelaudan pyöreä kaksiosainen muotoilu tekee koeajoauton tummanpuhuvasta ohjaamosta avaran, takana matkustaa tarvittaessa kaksi pitempää aikuista jalat suorina ja tavaratila nielee golfbägin pitkine mailoineen moitteetta. Pieneksi lataushybridiksi kiitettävän kokoinen akku mahdollistaa useampaa kilpailijaa pidemmän sähkökantaman.

Ajoakun 15,6 kWh kapasiteetti mahdollistaa Mercedeksen mukaan parhaillaan jopa 69 kilometrin sähköllä ajamiseen yhdellä latauksella.

Kuva: Antti Järveläinen.

Todelliseen kantamaan vaikuttaa moni asia, mutta enempää sähkön kulutukseen vaikuttavia asioita miettimättä, yhdellä latauksella pääsee 40-50 kilometriä kuljettaja kuin kuljettaja – jos malttaa ajaa liikennesääntöjen mukaan.

Ennakoiva ajotyyli ja kylmillä keleillä auton esilämmittäminen ulkoista virtalähdettä hyödyntämällä pienentää ajon aikaista sähkönkulutusta parhaimmillaan kymmenillä prosenteilla.

Koeajossa sähkönkulutus pyöri noin 23-26 kWh/100km. lukemissa kevyessä kevätpakkasessa, jolloin sähköinen kantama asettuu vajaaseen 60 kilometriin. Tasaisessa 60-70 km/t. nopeudessa päästään alle 20 kWh/100 km kulutuslukemiin, joka tuo toimintamatkan lähelle Mercedeksen ilmoittamaa 69 kilometriä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Matka jatkuu pienellä nelisylinterisellä

Virran loppuessa akusta, ottaa 1,3-litrainen bensiinimoottori ohjat käsiin. Pienestä kuutiotilavuudesta huolimatta moottorista löytyy neljä sylinteriä ja hevosvoimia mukavat 160 kappaletta. Sähkömoottorin kanssa auton maksimiteho on 218 hevosvoimaa.

Sähkö- ja bensiinimoottorin yhteistoiminta on äärimmäisen hienostunutta, eikä moottorin vaihdosta erota kuin tarkasti moottoriääniä kuuntelemalla ja kierroslukumittaria katsomalla. Vaihteistona toimii kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkin-automaatti, jonka yhteyteen myös auton sähkömoottori on sijoitettu.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajettavuudeltaan A-sarjasta puuttuu viimeinen särmä ja sporttisuus, mitä etenkin AMG Edition -varusteltuun koeajoautoon kaipaisi. Ajotuntuma on hyvin linjassa muiden Mercedeksen mallien kanssa, mutta hitaan puoleinen ohjaus ja mukavuuspainotteinen alusta eivät anna täysiä mahdollisuuksia napakalle ”AMG-tuntumalle”.

Materiaalien laadukkuus ja ajotuntuman mukavuus vievät A-sarjan sedanin tuntumaa selvästi kokoluokkaa suuremman auton suuntaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Retrohenkisyyttä ja viimeisintä huutoa

Ohjaamon pyöreä muotoilu ja pyöreät ilmastointisuulakkeet tuovat ripauksen retrohenkisyyttä, mutta kojelaudan leveää mittaristoa ei voi olla huomaamatta. Tietoviihdejärjestelmä kätkee sisäänsä Mercedeksen uuden MBUX-järjestelmän.

Kojelautaa hallitsee leveä ”Widescreen Cockpit” näyttö, joka todellisuudessa koostuu kahdesta pienemmästä näytöstä. Näyttöjen koot ovat joko 7 tai 10,25 tuumaa varustelusta riippuen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Korimalliltaan A-sarjan sedan ei ole uusinta huutoa. Vuoden 2019 alussa markkinoille tullut sedan on ulkonäöltään tunnusomaista mersua, jonka keulan ulkonäön sukulaisuutta jopa uusimpaan S-sarjaan ei voi olla huomaamatta.
Sivuprofiilista tulee esille kompaktin auton hieman typistetyt etu- ja takapää. Ilmanvastuskerroin on ainoastaan 0,22, joka on edelleen sarjatuotantoautojen keskuudessa ehdotonta kärkeä.

Katso tästä muita Mercedes-koeajoja.

Koeajetun ladattavan hybridin lisäksi A-sarjan sedanista löytyvät mallistosta vielä pelkällä diesel- ja bensiinimoottorilla varustellut mallit. Hinnoittelu diesel- ja bensiinimoottorimalleissa nousee nopeasti lataushybridin tasolle, käyttökustannuksia saadaan laskettua sähkömoottorin avulla ja lataushybridin jälleenmyynti saattaa jatkossa olla helpompaa sähköistyvässä automaailmassa.

Lähtöhinnaltaan vajaan 40 000 euron A 250e sedan lataushybridi on herkullinen vaihtoehto myös työsuhdeautoa harkitsevalle, vapaan autoedun alkaen 770 eurosta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Mercedes-Benz A 250e Sedan Business AMG Edition EQ Power

  • Moottori: 1332 cm³, 4-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 160 hv. / 118 kW. @ 5500 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 230 Nm. @ 1620-4000 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 75 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 330 Nm.
  • Maksimiteho yhteensä: 160 kW, 218 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 450 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 15,6 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 69 km.
  • Latausteho (AC): 7,4 kW
  • Latausaika (AC) 10-100%: 1h 45min.
  • Latausteho (DC/lisävaruste): 24 kW
  • Latausaika (DC) 10-80%: 25 min.
  • Kiihtyvyys: 6,7 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 1,0 l/100km.
  • CO₂-päästöt: 22 g/km.
  • Vetotapa: Etuveto
  • Vetokyky: 1600 kg.
  • Alkaen hinta: 32 582 euroa (180 d A sedan Business Style)
  • Koeajoauton alkaen hinta: 43 777 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!