Autotoday tutustui: Uusi Mercedes-Benz A, ainesta Vuoden Auto Suomessa -finalistiksi

18.4.2018   14.45

Autotodaylla oli mahdollisuus päästä ensimmäisten joukossa tutustumaan uuteen Mercedeksen A-malliin.

Tutustuminen järjestettiin Kroatian vaihtelevilla kestopäällystetyillä teillä, joiden kunto on selvästi Suomen teitä parempi.

Mercedes-Benzin alkuperäinen A-sarja (W 168) esiteltiin Genevessä maaliskuussa 1997. Kolmannen sukupolven A-sarja (W 176) näki päivänvalon vuonna 2012. Nyt on tulossa seuraava sukupolvi.

Auton koko on kasvanut edelliseen versioon verrattuna. Akseliväli on pidentynyt 30 milliä ja etuakselin raideväli on kasvanut 14 milliä.

Sisätiloissa kyynärpäätila edessä on kasvanut 35 milliä ja takana 36 milliä. Hartiatila edessä on kasvanut 9 milliä ja takana 22 milliä. Pääntila on edessä kasvanut 7 milliä ja takana 8 milliä.

Tavaratila on 370-litrainen (+29 l). Tavaratilan aukko on 20 senttiä avarampi ja lattia 11,5 senttiä pidempi kuin aikaisemmin. 

Näkyvyyttä autosta ulos on parannettu, sillä pilareiden peittämä alue on Mercedeksen mukaan pienentynyt kymmenen prosenttia.

Uudenlainen näkymä ohjaamossa

Auton kojelauta on muuttunut melkoisesti edellisestä versiosta. Nyt navigaattorinäyttö ei enää törrötä keskellä kojelautaa, vaan se on tyylikkäästi upotettu kojelautaan.

Kojelautaa hallitsee kaksi isoa saumattomasti yhteen kytkettyä näyttöä. Toinen on perinteinen kuljettajan näyttö ja toinen toimii muun muassa navigaattorin näyttönä. Näytöt ovat varustetasosta riippuen joko 7- tai 10,25-tuumaiset.

Näyttökokonaisuus on saatavana kolmena eri versiona: kahdella 7-tuumaisella näytöllä, 7- ja 10,25-tuumaisella näytöllä tai kahdella 10,25-tuumaisella näytöllä.

A-sarjassa on käytössä kokonaan uusi MBUX-multimedialiittymä, jonka kuljettaja voi yksilöidä ja räätälöidä itselleen sopivaksi.

Auton ”hienouksiin” kuuluu puheohjaus, jonka uusi MBUX-järjestelmä mahdollistaa. Valitettavasti laite ei vielä osaa suomea, eikä mahdollisesta suomentamisesta ole vielä tietoa. Järjestelmän puheohjaus on lisävaruste.

Auton kanssa voi kuitenkin keskustella englanniksi ja kysellä muun muassa säätietoja ja antaa tietoja navigaattorille. Onpa järjestelmään ohjelmoitu myös vastauksia vaikeampiinkin kysymyksiin.

Koeajolenkin ajoparini kysyi autolta, mikä on elämän tarkoitus. Auto vastasi kysymykseen aivan järkevästi englanniksi: ”Sanoisin, että elämän tarkoitus on elää päivä kerrallaan ja viettää mahdollisimman paljon aikaa rakastamiensa ihmisten kanssa.”

Lähestyy autonomista ajoa

A-sarjalla on ensimmäistä kertaa mahdollista ajaa osittain autonomisesti tietyissä tilanteissa. Auton tutka- ja kamerajärjestelmät näkevät jopa 500 metrin etäisyydelle auton eteen, ja käyttöön on valittavissa useita S-sarjasta peräisin olevia avustinjärjestelmiä: Distronic-etäisyysavustin, aktiivinen hätäpysäytysavustin sekä aktiivinen kaistanvaihtoavustin.

Vakiovarusteena on aktiivinen jarruavustin, joka voi estää peräänajokolareita sekä jalankulku- ja pyöräilykolareita.

A-sarjan katveavustin varoittaa myös auton ollessa paikallaan auton lähellä liikkuvista autoista, pyöräilijöistä ja jalankulkijoista. 

Jos kuljettaja tällaisessa tilanteessa yrittää avata ovea, järjestelmä varoittaa esimerkiksi takaa tulevasta pyöräilijästä. Toiminto on käynnissä enintään kolme minuuttia auton sytytysvirran katkaisusta auton ollessa paikallaan.

Liikennemerkkitunnistimeen on lisätty muun muassa varoitus ihmisistä, jotka oleskelevat suojatien alueella, ja laajennettu väärään suuntaan ajamisen varoitustoiminto.

Kolme moottorivaihtoehtoa

Kokonaan uusia A-sarjan malleja tulee alkuvaiheessa tarjolle kahtena bensiini- ja yhtenä dieselmoottorivaihtoehtona.

                                  A 200     A 200     A 250     A 180 d
Iskutilavuus cm3      1332      1332      1991      1461
Vaihteisto                7G-DCT     MT 6   7G-DCT   7G-DCT
Teho kW                      120         120        165          85
Yhd. kul./100 km          5,1         5,6          6,0         4,1
CO2-päästöt g/km      120        133         141         108

Uudessa 1,4-litraisessa M 282 -moottorissa (A 200) hyödynnetään sylinterinlepuutustoimintoa 7G-DCT-automaattivaihteiston yhteydessä. Molemmissa bensiinimoottoreissa on vakiovarusteena hiukkassuodatin.

Miellyttävä ja vakaa kulku

Auto antoi hyvin miellyttävän vaikutelman. Tämä auto on varmaan hyvä ehdokas Vuoden Auto Suomessa 2019 -finalistiksi. Kisa tulee kuitenkin olemaan tiukka vuoden kaikkien uutuusmallien kesken.

Koeajoimme sekä bensiini- että dieselmallin, eikä autojen välillä ollut merkittävää eroa. Moottorin ääni kantautuu ohjaamoon hyvin vaimeasti samoin kuin tiemelu.

Suomen rosoisilla teillä tiemelu on varmaan selvästi kuuluvampaa kuin Kroatian sileillä asfalttiteillä.

Kuljettajan paikalla voi sanoa, että kaikki on kohdallaan. Mittaristo on näyttävä ja selkeä. Ehkä parasta on hyvin selkeä tuulilasinäyttö, joka kirkkaassa auringonvalossakin näkyi hyvin selvästi.

Onkin melko erikoista, että tietyissä tilanteissa esimerkiksi navigaattorin ohjeet näkyvät kolmesta paikasta: tuulilasinäytöstä, kuljettajan mittariston keskeltä ja vielä navigaattorinäytöstä.

Autoon on tarjolla melkein kaikki automatiikka ja kuljettajan avustinjärjestelmät, jotka tällä hetkellä ovat markkinoilla.

Kaistavahdin toiminta oli välillä ärsyttävän äkäistä, sillä kaistavahti ei ohjaa takaisin kääntämällä ohjauspyörästä vaan jarruttamalla toisen puolen pyörillä.

Muutaman kerran auto myös jarrutti kevyesti aivan omin päin, mutta se johtui luultavasti siitä, että automaattijarrutuksen säätö oli säädetty kaikkein herkimmäksi.

Auto toimii myös melkein autonomisesti, eli moottoritiellä auto kulki nätisti kaistaviivojen välissä edessä olevan auton nopeutta seuraten.

Kaiken kaikkiaan täytyy todeta, että tutustumisajossa autosta sai hyvin myönteisen kuvan. Auto ei enää ole mikään pikkuauto, kuten ensimmäinen A-sarjalainen. Autossa on selvästi potentiaalia esimerkiksi työsuhdeautoksi ja perheautoksi.

Vehon mukaan tavoitteena on rekisteröidä seuraavan vuoden aikana noin 1500 autoa.

Tuotanto alkaa Saksassa mutta tulee myöhemmin myös Uuteenkaupunkiin

A-sarjan tuotannon keskuspaikka on Saksan Rastatt, jonka lisäksi A-sarjaa tulevat valmistamaan Kecskemetétin tehdas Unkarissa, Valmet Automotive Uudessakaupungissa, BBAC Kiinassa ja ensi vuonna uusi tuotantolaitos Meksikon Aguascalientesissa.

Uudessakaupungissa jatkuu Mercedes-Benz GLC-SUV -mallin tuotanto, ja uusi A-sarja korvaa edellisen A-sarjan mallisukupolven valmistuksen.

Auton halvin versio on dieselmoottorinen 180 d A. Se maksaa 31 645 euroa ja halvin bensamalli runsaat 34 000 euroa.

Uusi A-sarja julkistetaan Suomessa toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna.

Katso tästä lisätietoa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here