Autotoday testasi: Mercedes-Benz C300 de — herkullinen dieselin ja sähkön yhdistelmä

Mercedes-Benzillä on tällä hetkellä suurimmat hybridimallien markkinat Suomessa, ainakin jos katsotaan eri mallien määrää. Koeajoimme plug-in-dieselhybrid C300 de -mallin.

C300 de tarjoaa erittäin mielenkiintoisen dieselin ja sähkön yhdistelmän, jota muilta valmistajilta ei ainakaan toistaiseksi ole saatavilla. Mercedes kertoo olevansa ainoa autonvalmistaja, joka yhdistää dieselmoottorin ja plug-in-tekniikan.

Siinä missä valtaosa hybrideistä on bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmiä, tarjoilee C300 de tuntuvasti enemmän vääntöä ja pienempää polttoaineenkulutusta dieselmoottorin ansiosta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Dieselmoottori on kaksilitrainen ja 4-sylinterinen, minkä maksiteho on 194 hevosvoimaa. Sähkömoottori on teholtaan 90 kilowattia eli 122 hevosvoimaa, ja se on asennettu vaihteiston sisään.

Maksimi yhteisteho on 225 kW eli 306 hevosvoimaa. Moottoreiden tuottama maksimivääntö yhteensä on rajoitettu 700 newtonmetriin.

Vaihteistona toimii hybridimalleille kehitetty 9-vaihteinen hybridivaihteisto 9G-Tronic. Vaihteisto on jo entuudestaan tuttu yhdeksänvaihteinen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto, johon on integroitu momentinmuunnin, irrotuskytkin ja sähkömoottori.

Tavalliseen 9G-Tronic vaihteistoon verrattuna, hybridivaihteistolla on kokonaispituutta ainoastaan 108 mm enemmän.

Kuva: Antti Järveläinen.

13,5 kWh akusto ja 7,4 kW laturi

Auto liikkuu varsin räväkästi kaupunkiajossa pelkän sähkömoottorin voimalla. Maksimitehon 90 kW lisäksi maksimivääntö 440 Nm tarjoilee miellyttävää välitöntä voiman tuntua. Pelkällä sähköllä ajettaessa huippunopeus on 140 km/h.

Ajoakun nimelliskapasiteetti on 13,5 kWh. Samaa akkua käytetään C-sarjan lisäksi E-, GLC- ja S-sarjoissa.

Akusto ja laturi on sijoitettu tavaratilan lattian alle. Painojakaumaan taka-akselin päällä oleva massa tekee hyvää, mutta tavaratilasta akusto vie tilaa. Keskellä tavaratilan lattiaa on noin 14 cm korkea “kynnys”, joka jakaa lattian hankalasti kahteen erikorkuiseen tilaan.

Akun täyteen lataamisen latausajan kesto vaihtelee vajaasta kahdesta tunnista reiluun kuuteen tuntiin.

Kotiin asennettavalla latausasemalla saavutetaan parhaillaan 1,5 tunnissa täyteen lataus 10 prosenti varaustasosta, kun taas tavallisesta kotitalouspistorasiasta aikaa menee vastaavasti reilut viisi tuntia.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajettavuudesta plussaa, ergonomiasta miinusta

C-sarjan kohdalla ajettavuudessa on onnistuttu mallikkaasti. Moottoreiden ja vaihteiston yhteispeli on saumatonta, ja vaihteiden vaihto todella tasaista raskaammallakin kaasujalalla.

Maksimivääntö 700 Nm. takaa eleetöntä kulkua. Comfort-alusta on todella napakka ja tunnokas. Plussaa myös pienestä kääntösäteestä, joka on aina ollut Mercedekselle ominaista.

Parannettavaa löytyy sen sijaan ohjaamon ergonomiasta. Vaikka kyseessä ei lähtökohtaisesti olekaan sporttinen katuauto, olisi kuitenkin maukkaan kulkupuolen tueksi mukava tuntea enemmän tukea istuimelta. Jatkettava reisituki jää liian lyhyeksi ja alas, vaikka sen laittaa ääriasentoon.

Kuva: Antti Järveläinen.

Hybrid, E-Mode, E-Save vai Charge

Mercedes on toteuttanut fiksusti asetukset, joiden avulla voidaan valita, miten akun varausta käytetään vai ajetaanko pelkällä polttomoottorilla. Tilanne ei ole sama kaikilla kilpailevilla merkeillä.

Selkeistä ajoasetusten nimeämisistä olisi monen valmistajan syytä ottaa Mercedekseltä mallia.

  • Hybrid toimii vakioasetuksena, ja tällöin kaikki toiminnot ovat käytettävissä. Auto itse säätelee sähkön kulutusta ja talteenottoa ajoreitin ja ajotavan mukaan.
  • E-Mode käyttää lähtökohtaisesti ainoastaan sähköä, niin kauan kuin akussa riittää varausta. Sähkömoottorin maksimiteho on helposti huomattavissa kaasupolkimen vastekohdasta, jonka jälkeen kaasupolkimen painaminen entisestään käynnistää polttomoottorin.
  • E-Save -tilassa akkua pyritään säästämään, ja valtaosa ajosta tapahtuu vain polttomoottorin välityksellä.
  • Charge toimii nimensä mukaan akun lataustilana. Voimanlähteenä toimii polttomoottori, joka lataa akkua ajon aikana. Tällöin myös polttoaineen kulutus on selvästi suurimmillaan.

Täydellä akulla ja auto valmiiksi lämmitettynä C300 de pääsi koeajossa parhaimmillaan 33 kilometrin matkan pelkällä sähköllä.

Toimintamatkaan vaikuttaa paljon, onko auto valmiiksi lämmin vai lähdetäänkö liikkeelle kylmällä autolla. Ajoreitti ja -tyyli vaikuttavat myös paljon toimintasäteeseen. Mercedeksen ilmoittamaan WLTP:n mukaiseen 48 kilometrin toimintasäteeseen on kuitenkin vielä matkaa.

Valoisat tulevaisuudennäkymät

Mercedes on jo tällä hetkellä kovassa vauhdissa uusien hybridimallien kehittämisessä, ja kehitystyö sen kuin kiihtyy. Mercedeksen tavoitteena on saada markkinoille tämän vuoden loppuun mennessä yli 20 hybridmallia.

Tällä hetkellä ladattavia hybridejä on jo A-, B-, C-, E-, S-, GLC- ja GLE-malleista. C-sarjasta vaihtoehtoina on jo molemmista sedan ja farmarimalleista bensiini- sekä dieselhybrid. Sedan bensiinihybridiin on tarjolla myös neliveto.

Katso tästä muita Mercedes-koeajoja.

Mercedeksen tavoitteena on saada vuoteen 2022 mennessä markkinoille sähköauto tai vähintään sähköavusteinen versio kaikista henkilöautomallisarjoista. Mercedes ei ole näin ollen ainakaan jäämässä muiden merkkien kehitystyön jalkoihin, pikemminkin toisin päin.

Mercedes-Benz C300 de T A Business Avantgarde Edition EQ Power

  • Moottori: 1950 cm³, 4-sylinterinen
  • Sähkömoottori: 90 kW
  • Ajoakun kapasiteetti: 13,5 kWh
  • Maksimiteho (bensiini + sähkö): 225 kW, 306 hv.
  • Maksimivääntö (bensiini + sähkö): 700 Nm.
  • Kiihtyvyys: 5,7 sek. (0-100 km/t)
  • Vetotapa: Takaveto
  • Yhdistetty kulutus: 1,3 l/100km.
  • CO2-päästöt: 34 g/km.
  • Alkaen hinta: 54 703 euroa (300 de T A Business Edition EQ Power)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän