Autotoday testasi: Mercedes-Benz GLC 300e 4Matic SUV — suomalaista laatutyötä!

Kuva: Antti Järveläinen.

Faceliftin saanut uusi GLC 300 e -lataushybridi on suomalaista laatutyötä parhaimmillaan. Suomalainen autoteollisuus voi olla ylpeä Uudenkaupungin tehtaalla valmistetusta GLC:stä, joka on tämän hetkisen Mercedeksen SUV-hybridimalliston kompaktein malli.

GLC:stä löytyy lataushybridimalleja perinteisempänä SUV- ja linjakkaampana GLC Coupé -mallina. Molempiin korimalleihin on tarjolla sekä bensiini- että dieselmoottoreiden lataushybridit. Mercedeksen erittäin laajasta lataushybridien valikoimasta löytyy jo pitkälti toistakymmentä korimallia.

Kuva: Antti Järveläinen.

Mukavuus ja laadukkuus etusijalla

Ajettavuudeltaan GLC 300 e on erittäin mukavuuspainotteinen. Koeajoautoon lisävarusteena valittu ilmajousitus tekee kyydistä kepeän pehmeää, mutta edes sporttisin Sport+ -tila ei muuta autoa urheilulliseksi.

Tässä piileekin GLC:n vahvuus, luonteeltaan autosta korostuu hienostunut ajotuntuma tarjoten pehmeän laadukkaat kyydit. Materiaalit tuntuvat sisällä laadukkailta pienintä yksityiskohtaa myöten.

Keskikonsoli on selvästi perinyt muotoilunsa edeltävältä GLC 350 e -mallilta ja pyöreitä pintoja ja muotoja löytyy ympäri ohjaamoa. Keskikonsolia hallitsee värähtävää tuntopalautetta antava kosketuspädi, jonka ympäriltä löytyy äänenvoimakkuuden lisäksi tärkeimmät ajamiseen liittyvät painikkeet.

Kuva: Antti Järveläinen.

Viihdejärjestelmän käyttöliittymänä toimii MBUX (Mercedes-Benz User Experience), joka tuo mukanaan vakiona 7 tuuman kosketusnäytön keskelle. Lisävarusteina autoon on saatavilla suurempaa näyttöä mittaristoon ja keskelle, mutta A-sarjastakin tuttua tyylikästä erittäin leveää näyttöpaneelia GLC:hen ei ole valittavissa.

Viihdejärjestelmää ohjataan suoraan kosketusnäytöltä tai pädiltä keskikonsolista. Järjestelmästä löytyy valikkoja, välilehtiä ja tietoa todella paljon. Totutteleminen vie aluksi aikaa ja saattaa tuntua jopa kankealta, mikäli Mercedes ei ole entuudestaan tuttu.

Ohjaamosta ja materiaaleista huokuu laadukkuus, mutta faceliftin muotoilu olisi kaivannut näkyvämpää päivitystä, etenkin kun Mercedeksellä osaaminen on olemassa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Vääntöä kuten dieselissä

Vääntölukemat vakuuttavat. Ottaen huomioon, että kyseessä on bensiinin ja sähkön yhdistelmä, 700 newtonin maksimivääntö näyttää paperilla hyvältä ja tuntuu ajossa vieläkin paremmalta.

Maksimivääntö on sama 700 Nm kaikissa GLC-lataushybridimalleissa bensiini- ja dieselmoottoreilla. Pelkästään sähkömoottorista löytyy tehoa kiitettävät 90 kW (122 hv) ja vääntöä 440 Nm. Moneen kilpailijaankin verrattuna pelkällä sähköllä ajaminen tuntuu GLC:llä vaivattomalta – kiitos sähkömoottorin tehon ja erityisesti hyvän väännön.

Ajoakun kapasiteetti on 13,5 kW. Toimintamatkaltaan GLC jää tällä hetkellä Mercedes-malliston hännille, kun vertaillaan pelkällä sähköllä ajamista. Mercedes ilmoittaa toimintamatkaksi 42 kilometriä täydellä akulla. Koeajossa mittariin saatiin 36 sähköistä kilometriä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Akkukapasiteetti ja sen tuoma toimintamatka ovat vielä linjassa monien kilpailijoiden mallien kanssa. Mercedes-malliston sisällä vertailtaessa GLE-mallista löytyy tällä hetkellä suurimmat akut. Peräti 31,2 kilowatin akut antavat GLE:lle parhaimmillaan yli 90 kilometrin toimintamatkan.

Akku on sijoitettu GLC:ssä tavaratilan alle, joka nipistää tavaratilan kokoa lattian noustessa muutamia senttejä ylemmäksi. Lattia on kuitenkin täysin tasainen, ja latausjohdot saa piiloon lattian alle tavaratilan takaosaan. Lastaamista tai perävaunun kiinnittämistä helpottaa ilmajousituksen mukana tuleva takajousituksen laskeminen tavaratilassa olevasta napista.

Kuva: Antti Järveläinen.

Taloudellisuuteen voi vaikuttaa monella tapaa

Ajo-ohjelmia on useita, joilla voi helposti vaikuttaa omaan mahdollisimman taloudelliseen ajamiseen. Ajo-ohjelmia saa valittua keskikonsolin Dynamic Select -katkaisimesta, josta tulee yleensä ensimmäisenä valittua ajo-ohjelma liikkeelle lähdettyä.

Electric-ohjelmalla auto nimensä mukaan liikkuu pelkästään sähköllä ja maksiminopeus on 160 km/t. Energiaa otetaan talteen moottorijarrutuksessa ja rullauksessa, ja talteenoton voimakkuutta eli auton hidastuvuutta voidaan säädellä manuaalisesti ohjauspyörän vaihdevivuista.

Battery level -ohjelmassa ensisijaisesti säästetään ajoakun virtaa myöhempää ajoa varten, ja voima tulee pääasiassa polttomoottorilta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Eco-ohjelma on nimensä mukaan polttoaineen kulutuksen kannalta taloudellisin. Auto osaa laskea naviin syötetyn reitin perusteella korkeuserot huomioiden taloudellisimman tavan sähkö- ja polttomoottorin käytön välillä.

Ajo-ohjelmista löytyy myös Comfort, Individual ja Sport/Sport + -ohjelmat. Jälkimmäisessä auto tarjoilee kaiken tarjolla olevan voiman eli 320 hevosvoimaa ja 700 newtonia vääntöä.

Katso tästä muita Mercedes-koeajoja.

Akun energiaa voidaan säästää huomattavasti laittamalla auton EQ-valikkoon lähtöaika, mikä mahdollistaa auton esilämmittämisen latausvirrasta ennen liikkeelle lähtöä. Energiansäästö on merkittävä etenkin viileämmissä olosuhteissa. Auton EQ-valikosta löytyy myös optio, jossa auto käyttää pelkkää sähkövoimaa kaupungissa ajettaessa.

Ajoakun suora lataaminen polttomoottorilla ei kuitenkaan ole mahdollista millään ohjelmalla GLC:ssä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ripaus lisää luonnetta

Kuten jo todettu, GLC:n rauhallinen luonne ja laadukkuus kilpailijoihin verrattuna ovat auton parhaimpia puolia. Erityisen hyviä puolia ajettavuudessa on hienostunut alustan tuntuma, vaihteiston eleettömyys sekä vaihteiston yhteyteen sijoitetun sähkömoottorin tehokkuus ja saumattomuus voimalinjassa. Parantamista löytyy jarrupolkimen hieman kaksiosaisesta tuntumasta.

Vakaaseen ja yllätyksettömään ajettavuuteen kaipaa välillä lisää luonnetta ja tunnokkuutta. Tähtikeulan tehokkaasta voimalinjasta tämä ei ainakaan olisi kiinni.

Kuva: Antti Järveläinen.

Mercedes-Benz GLC 300e 4Matic SUV Business EQ Power

  • Moottori: 1991 cm³, 4-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 211 hv. / 155 kW. @ 5500 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 350 Nm. @ 1300-4000 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 90 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 440 Nm.
  • Maksimiteho yhteensä: 235 kW, 320 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 700 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 13,5 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 42 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 36 km.
  • Kiihtyvyys: 5,7 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 2,3 l/100km.
  • CO₂-päästöt: 53 g/km.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Vetokyky: 2000 kg.
  • Alkaen hinta: 59 216 euroa
  • Koeajoauton hinta: 75 415 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

3 KOMMENTIT

  1. Noilla toimintamatkoilla ja hinnoilla ei innostu edes keskiluokka,joka on avainasemassa. Edes made in Suomi ei auta.

    • No vähän sama, eli pettymys tuo range.
      Hulppeiden GLE- ja S-sarjan 100km luokassa olevan sähköajon jälkeen siis tuo ei nyt oikein vakuuta.
      Onko nyt sitten niin että tämä oli ”vain” kosmeettinen face-lift ja kokonaan uutta voimalinjaa on luvassa sitten vasta 3-4v päästä?

  2. No niin. Kyllä ”keskiluokkakin” innostuu. Tuo sähköinen kantama täytyy tietysti miettiä oman tarpeensa mukaisesti. Tuli hankittua uusi GLC300e joka toimitettiin viime viikolla. Ajettu juuri sellaista ”oman tarpeen” mukaista ajoa 500km viikossa. Siitä näyttää sähköisesti menneen melkein 450km. Joten bensiiniä palanut muutama litra. Auto toimii juuri kuten tuossa artikkelissa. Eli hienosti. Ei nämä autot, kuin ylipäätään vastaavatkaan, ole valitettavasti halpoja. Mutta uskallan kuitenkin väittää, että tässä kyllä saa rahalleen vastinetta. Suosittelen koe ajoa! Löytyyhän mallistosta dieselikin mikäli haluaa sellaisen vaihtoehdon….

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here