Audi A7 on kääntänyt päitä ja kerännyt katseita markkinoille tulon jälkeen jo lähes kymmenen vuoden ajan, eikä uusin A7 tee poikkeusta tämän suhteen. Lähes viisimetrinen ja kaksi tuhatta kiloa painava järkäle erottuu kauniilla ulkomuodoillaan edukseen kilpailijoista.
Uusi A7 on ulkonäöltään tasapainoinen kokonaisuus, jossa katseet kiinnittyvät erityisesti todella tyylikkäästi muotoiltuun takavaloriviin. Katto laskeutuu pitkälle aina takaluukun loppuun asti.
Ohjaamon suunnittelussa on onnistuttu erinomaisesta
Ohjaamosta on käynnistys- ja volumenappia lukuun ottamatta karsittu lähes kaikki hallintalaitteiden painikkeet. Tämä on toteutettu todella tyylikkäästi sijoittamalla ohjaamoon mittaristonäytön lisäksi kaksi suurta kosketusnäyttöä päällekkäin.
Ylemmästä näytöstä hallitaan Infotainment-järjestelmän asetuksia kuten navigointijärjestelmää ja äänentoistoa. Alempi näyttö on omistettu pääasiassa ilmastointilaitteelle ja muille hallintalaitteille kuten start stopille ja kaistavahdille.
Näyttöjä on helppo käyttää ja reagoivat tarkasti kosketukseen. Volumesäädin on keskikonsolissa sijoitettu aivan apukuskin puoleiseen laitaan, ja vaivattomamman käytettävyyden kannalta se saisi olla lähempänä kuljettajaa.
Mallinimi 50 TDI saattaa hämätä
A7:n kohdalla mallinimet saattavat hämätä suuruudellaan. Moottorista riippuen mallinimi on joko 45 TDI tai 50 TDI. Molemmat moottorivaihtoehdot ovat kolmen litran V6-dieselmoottoreita.
45 TDI:ssä on 231 hevosvoimaa ja koeajoauton 50 TDI:ssä on 286 hevosvoimaa. Maksimivääntömomentit ovat vastaavasti 500 ja 620 newtonmetriä.
Ainakin koeajoauton tehokkaampi moottori liikuttaa suurta A7:ää moitteetta ja vaivattomasti. Kiihtyvyyden luvataan olevan 5,7 sekuntia nollasta sataan, mutta tämän kokoluokan autossa meno tuntuu enemmänkin leppoisan ripeältä kuin urheilulliselta. Pienemmälläkin moottorilla varustettuna kiihtyvyys on varsin kiitettävät 6,5 sekuntia nollasta sataan.
Lisävarusteena autoon valittu nelipyöräohjaus yllättää ketteryydellään. Ahtaammilla parkkipaikoilla auto kääntyy näyttävästi omaan ruutuun ilman ylimääräisiä edestakaisia pyörityksiä. Etenkin paljon kaupungissa ja taajamissa ajava tulee arvostamaan nelipyöräohjauksella varustetun suuren autonsa ketteryyttä.
Audi A7 Sportback 50 TDI quattro
- Moottori: 3,0-litrainen V6 diesel
- Maksimiteho: 286 hv.
- Maksimivääntö: 620 Nm.
- Kiihtyvyys: 5,7 sek (0-100 km/t)
- Alkaen hinta: 98 899 euroa (50 TDI), 94 644 euroa (45 TDI)
Antin arviot:
Kokonaisarvosana Luksusautot-kategoriassa: 3,6 / 5,0
Tunne vs. järki: Paljon ajavalle ja laadukasta tuotetta arvostavalle uusi A7 on oiva valinta. Lähtöhinnaltaan A7 ei missään nimessä ole kalleimmasta päästä ja lähtöhintoja voikin pitää kohtuullisina, vaikkakin lisävarusteet nostavat hinnan mallista riippumatta väkisinkin yli sataan tuhanteen euroon. Ulkonäöltään ja tyyliltään kauniin A7:n kilpailijat ovat vähissä, sillä yleensä kalliimman pään mallit ovat Audi A8:n tapaisia porrasperiä.
Autokuumetta: Uusi A7 on hyvällä tapaa kärjistetysti sanottuna hajuton ja mauton. Vaikkakin ulkonäkö kosiskelee kuljettajaa, on ajotuntuma varsin yllätyksetön. A7 on malli, joka tarjoaa varman, vaivattoman ja kokonaisuutena laadukkaan matkan paikasta A paikkaan B. Tämän auton kohdalla autokuumemittari näyttää matkaa ennen ja matkan jälkeen tasaista 38,0 astetta.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Klikkaa kuvat isommiksi!
Ei ole tässä päästönormeja mainittu . Miksi Onko tarkoituksellista
Hei. Maahantuojan ilmoittamat CO2-päästöt tämän auton kohdalla ovat 150 g/km (EU6). Auton tekniset tiedot ovat ilmoitettu samalla tavalla kuin muissakin koeajoarvioissani.
Tiedoksi, että tässä vaiheessa on vain yhden kokoinen dieselmoottori – pienemmällä ja suuremmalla teholla.