Autotoday testasi: Audi Q2 2.0 TDI Quattro S Tronic- kova tekijä hyvin kilpailtuun luokkaan

9.8.2017 16.40

Tällä kertaa koeajossamme on Audilta mielenkiintoinen uutuus, isoveljensä Q3:n jalkojen päälle astuva Q2.

Katso tästä video.

Q2:den ulkonäkö varmasti jakaa mielipiteitä. Vaikka Audin uudet mallit ovatkin ulkonäöltään menossa selvästi kulmikkaampaan suuntaan, vetää Q2 riman uudelle tasolle.

Muotoilu on erittäin trendikästä ja muista malleista poikkeavaa, joka saattaakin houkutella etenkin nuorempia ostajia autokaupoille.

Etupuskurin suuri grilli on kahdeksankulmainen poiketen muista malleista. Auton kylkiviiva on ovien kohdalta muotoiltu ikään kuin kahdensuuntaiseksi nuoleksi, joka tuo autolle hienosti ryhdikkyyttä ja tekee sivuprofiilista jykevän näköisen.

Takaosan muotoilu etenkin valojen osalta tuo mieleen piirteitä Volkswagen Polon takavaloista. Verrattain korkea maavara ja rengasprofiili yhdistettynä 17 tuuman renkaisiin saa samalle pohjalevylle A3:n kanssa rakennetun Q2:den näyttämään korkealta. Pituudeltaan Q2 on reilut 10 senttimetriä A3:a lyhyempi.

Teltasta apua retkeilyyn?

Muotoilun lisäksi auto tarjoaa mielenkiintoisia varusteita vakiona, ainakin Suomen pitkiä ja pimeitä talvia ajatellen.

Vakiona autoon tulee moottorista riippumatta led-ajovalot, automaattiset kaukovalot ja pyyhkijät, jalankulkijoiden tunnistusjärjestelmä ja vakionopeudensäädin.

Lisävarusteena tietysti Audin tapaan saatavilla on kattava valikoima turvallisuutta ja mukavuutta edistäviä varusteita.

Listalta on valittavissa muun muassa virtuaalinen mittaristo, mukautuva vakionopeudensäädin ja pysäköintiavustin. 

Pysäköintiavustin hoitaa itse auton parkkeerauksessa ohjainpyörän kääntämisen, jolloin kuljettajalle jää vain kaasun ja jarrun käyttö.

Yksi mielenkiintoinen Audin verkkokaupasta saatavilla oleva varuste on auton takaosaan kiinnitettä suuri teltta. Sama teltta sopii kaikkiin nykyisiin Audin Q-sarjan malleihin ja osaan vanhemmista malleista, alkaen aina 2009 vuosimallin Q5 ja Q7 -malleista.

Se arjen helppo kaveri

Autona Q2 on erittäin mukava, ketterä ja helppo kaveri arkipäivän menoissa. Suhteellisen pienen koon puolesta auto on helppo parkkeerata pienempiinkin väleihin. Maavara tekee autoon ja autosta nousun helpoksi.

Auton etuovet menevät kokonaan sivuhelman ja kynnyslistan päälle, joka vähentää kuran ja loskan kertymistä sivuhelmoihin ja näin housunlahkeet pysyvä siistimpänä.

Pieni mielenkiintoinen yksityiskohta on myös se, että auton etuovien sivutaskuihin on suunniteltu paikka juomapullolle, johon mahtuu jopa 1,5 litran pullo.

Kompakti ja vakaa

Moottorivaihtoehdoista uskoisin, että suosituin uusiin Q2-malleihin valittava moottori tulee olemaan 1,4 TFSI -bensiinimoottori. Tämä 150 hevosvoimainen moottori on saatavilla niin auto- kuin käsivaihteisena, mutta malli on aina etuvetoinen.

Kulutuksen luvataan olevan 5,5 litran molemmin puolin riippuen vaihteistosta. Nelivetoista mallia havittelevan on valittava koeajoautossakin ollut kaksilitrainen diesel.

Ajokokemuksena Q2 ei sinänsä tuo mitään uutta ja ihmeellistä, vaan meno on varmaa ja yllätyksetöntä. Kaksilitraisen dieselin 150 hevosvoiman ja 400 Nm. vääntölukemat kuljettavat kompaktia autoa todella ripeästi ja kiihtyvyys on todella hyvää suuremmillakin nopeuksilla.

Kovaa kilpailua Euroopan suosituimmassa autokategoriassa

Tällä hetkellä tämä Euroopan suosituin autokategoria, kompaktit SUV-mallit, kasvaa kuin sienet sateella ja kilpailu on sen mukaista.

Kasvu on vilkkaampaa edullisempien mallien kohdalla, mutta lähtöhinnaltaan hieman yli 30 000 euron Q2 antaa herkullisen vaihtoehdon monelle autoa harkitsevalle.

Lähimpiä kilpailijoita ovat BMW X1 ja Mercedes GLA. Edullisemmilta merkeiltä kilpailijoita ovat Citroën C4 Cactus, Nissan Juke, Opel Mokka ja Peugeot 2008.

Audin oma Q-mallisto kasvaa kasvamistaan seuraavan parin vuoden aikana, jolloin markkinoille tuodaan keskikokoinen Q4 ja luksusluokkaan ajaa suuri Q8. Myös entuudestaan tutusta Q5:sta julkaistiin juuri päivitetty versio.

Ehdottomia Q2:n vahvuuksia ovat alkaen hinta, ulkonäkö ja laadukkuus. Nykyään kuluttajat ovat valmiita maksamaan laadukkuudesta enemmän ja Suomen näkökulmasta tässä paranevassa talouden tilanteessa Q2 ottaa varmasti uusia asiakkaita myös merkin ulkopuolelta.

Ehdottomia plussia:

  • Hyvä ja ketterä ajettavuus 
  • Ulkonäkö 
  • Hinta vs. laatu (lähtöhinta 30 183 euroa) 

Miinuksia:

  • Rengasmelu kovemmilla nopeuksilla

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!