Autotoday testasi: Audi A5 Sportback Business Sport 2.0 TDI Quattro S tronic – nelivetoista ässäherkkua

 

11.5.2017 00.30

 

 

Täysin uusi Audi A5 näyttäytyi yleisölle ensimmäisen kerran viime vuoden kesäkuussa. Uutta korimallia saa kaksiovisena A5 Coupena sekä koeajettuna neliovisena Sportbackinä.

 

Molemmista versioista on tarjolla myös tutut tehoversiot S5 Coupe ja S5 Sportback.

A5 Sportback:n tapaisten neliovisten linjakkaiden sedanmallien suosio kasvaa jatkuvasti, ja monet automerkit pyrkivätkin vastaamaan kysyntään parhaalla mahdollisella tavalla.

A5:sen tunnusomaiset ajovalot

A5 malliston ensimmäinen luomus muistetaan varmasti hyvin tunnusomaisista viirumaisista ledvaloista, joista tuolloisen A5:sen tunnisti jo kaukaa. Uuden A5:sen valot eivät suuremmin poikkea muun Audi-malliston valojen muotoilusta.

Muotoilultaan muilta osin A5 ei ole kokenut kovinkaan suuria muutoksia edelliseen malliin verrattuna. Kylkiviiva on edellisen mallin tapaan kaartuva renkaiden kohdalta. Takaosassa suurimmat muutokset kohdistuvat uudelleen muotoiltuihin matalampiin ja leveämpiin takavaloihin.

Ulkoasun puolesta suurimmat muutokset ovat tapahtuneet auton etuosassa. Auton etuosassa on enemmän teräviä linjoja ja koko A5:sen olemus on nykytrendien mukaisesti hieman matalampi ja leveämpi mahdollisimman pienen ilmanvastuskertoimen takia.

Herkullinen sisältä

Jos ulkopuoli oli melko yllätyksetöntä, sisätiloissa on otettu suuri askel parempaan suuntaa ohjaamon ulkoasussa. Sisätilat ovat näyttävän sporttiset ja houkuttelevat kuljettajan helposti ratin taakse. S line Sport -varustelun mukana tulevat alcantara-/nahkaistuimet ovat todella jämäkät.

Visuaalisesti ohjaamo on tyylikäs, ilmastoinnin ritilät jatkuvat koko ohjaamon leveydellä, ja ilmastoinnin säätöpaneeli on siro ja selkeä.

Automaattilaatikon vaihdekepistä on muutamien muiden Audi-mallien tapaan tehty lyhyt ja leveä. Hyvän ulkonäön lisäksi vaihdekepin päällä on mukava lepuuttaa rannetta.

Radion, navigaattorin ja muun median säätö onnistuu helposti napeista vaihdekepin edestä. Mukavan helppoa ja letkeää ergonomiaa hieman häiritsee volumenapin sijoittaminen vaihdekepin oikealle puolelle turhan taakse erilleen muista painikkeista. Muuten ergonomiassa ei löydy sijaa valittamiselle.

Mittaristonäyttö on hyvin muokattavissa oman tarpeen mukaan. Nopeus- ja kierroslukumittareiden kokoa pystyy vaihtamaan ja väliin on valittavissa vaikka kartta ja navigaattori.

Lisävarusteena autoon valittu kolmipuolainen ohjauspyörä tasaisella alaosalla antaa vielä hyvän sporttisen lisän ulkonäköön.

Ässällinen meno

Auton jämäkkyys ei rajoitu vain tukeviin istuimiin. S line Sport -varustepaketin mukana tulee jämäkämpi alusta. Jämäkkyyden pystyy helposti huomaamaan positiivisessa mielessä, vaikka ei olekaan vertailukohtaa normaalialustaiseen A5:seen.

Moottorina koeajoautossa oli malliston pienin 2.0-litrainen TDI nelivedolla ja S tronic -automaattivaihteistolla. Etenkin premium merkit tänä päivänä vastaavanlaisella moottori-vaihteistokokoonpanolla toimivat äärimmäisen hienosti, eikä A5:sen tapauksessakaan ole juuri valittamisen varaa.

Kaksilitrainen moottori 190 hevosvoimalla ja 400 newtonmetrin maksimiväännöllä vie autoa virkeästi eteenpäin.

 

Ainakin Suomessa voisi kuvitella tämän kaksilitraisen dieselin olevan suosituin vaihtoehto uusien ostajien keskuudessa. Audille perinteisen 3.0 TDI:n valinta nostaisi auton hintaa noin 10 000 eurolla

Kuljettajan lisäksi A5:sen tarjoamasta kyydistä nauttivat varmasti myös matkustajat, sillä desibelit jäävät korvakuulolla miellyttävän alas koko ohjaamossa.

Koeajoauton kokonaishinta lisävarusteineen on 79 230 euroa.

Miksi ostaisin

  • viihtyvyys ohjaamossa
  • ajettavuus
  • käytännöllisyys

 

Miksi en ostaisi

 

  • hinta

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!