Autotoday testasi: Audi A3 Sportback 40 TFSIe — sähköllä höystetty pikkuherkku

Uusinta Audi A3 Sportback -mallia kehtaa luvalla kehua komean näköiseksi. Edelliseen sukupolveen verrattuna uusi A3 ei ulkonäöllään pyytele anteeksi – rohkeat ja leveät muodot etenkin auton etuosassa tekevät A3:sta kokoaan suuremman näköisen, ja päivitykset muotoilun osalta ovat merkittäviä.

Etupuskuria koristaa komea tummanpuhuva grilli ja puskurin alaosaan asti ulottuvat ritilikön hunajakennomuodot sekä uudet ajovalot tekevät ilmeestä kiistämättä sporttisen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Merkittäviä muotoilun uudistukset ovat myös sivuprofiilissa, jossa edellisen korimallin tavallisen tylsät suorat viivat ja kevyet muodot ovat muuttuneet selvästi persoonallisempaan ja rohkeampaan suuntaan. Uusi A3 on taas selvästi osa nykyistä Audi-perhettä myös muotoilun osalta.

Sähköllä yli 50 kilometriä

Ladattavana hybridinä A3 tarjoaa jopa yllättävän pitkän sähköisen ajon kantaman, ottaen huomioon auton kapasiteetiltaan pienehkön 10,4 kWh (netto) akun. Audi ilmoittaa sähköiseksi toimintamatkaksi jopa 66 kilometriä.

Koeajon aikana sen enempää sähköä säästelemättä päästiin yhdellä latauksella mukavat 52 kilometriä koleissa kevätolosuhteissa. Koeajo-osuus sisälsi kaupunki- ja maatieajoa. Keskinopeus oli 48 km/t ja sähkönkulutus 18,9 kWh/100km.

Kuva: Antti Järveläinen.

Lähelle Audin ilmoittamaa 15,4-14,2 kWh/100km. kulutusta on mahdollista päästä. Enemmän merkitsee koeajossa todettu sähkön kulutus ja kantama normaalissa arkiajossa, mikä A3:n kohdalla näyttää olevan kiitettävällä tasolla.

Sähkömoottorin parina autossa on 1,4-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori. Bensiinimoottorin maksimi teho on 110 kW ja vääntö 250 Newtonia. Pelkän sähkömoottorin maksimi vääntö on tuntuvat 330 Nm. Bensiini- ja sähkömoottorin yhteisvääntö on rajoitettu 350 Nm ja teho 150 kilowattiin.

Pienellä menee, mutta menköön

Jos sähköinen kantama yllätti positiivisesti, voi kehuja antaa myös polttoaineen pihistelystä. Maantiellä polttoaineen kulutuslukemat tippuvat alle viiteen litraan sadalla kilometrillä pelkällä polttomoottorilla ajettaessa.

Vaikka lähtiessä akun varaus näyttäisi nollaa kilometriä, käyttää auto automaattisesti myös sähkömoottoria ajossa. Virtaa sähkömoottorille saadaan jarrutusenergian kautta, ja moottoreiden välinen saumaton yhteispeli näkyy ainoastaan bensiinimoottorin kierroslukumittarista ja polttoaineen ja sähkön kulutuslukemista.

Kuva: Antti Järveläinen.

500 kilometrin maantieosuudella ja 84 kilometrin keskimääräisellä tuntinopeudella polttoaineen kulutus oli 4,8 l/100 km 17 tuumaisilla kitkarenkailla. 40 litran polttoainetankilla pääsee näin ollen jopa 800 kilometriä yhdellä tankkauksella.

Kaupunkiajossa pelkällä polttomoottorilla ajettaessa polttoaineen kulutus pyöri 6-7 litran välillä. Aktiivisesti autoa lataava pääsee helposti hyvinkin alhaisiin polttoaineen kulutuksiin.

Ajotuntumaltaan A3 on yllätyksettömän vakaa ja helppo ajettava. Ohjaustuntuma on tarkka, eikä suuremmilla nopeuksilla ole juuri merkitystä auton vakauteen. Ajettavuudeltaan ja vakaudeltaan reilun 1600 kilon omamassan omaava A3 päihittää monet kookkaammatkin kilpailijat.

Kuva: Antti Järveläinen.

Suurimmat moitteet ajettavuudessa ansaitsee alustan tuntuma. Sporttisen napakka alusta ei tuntumaltaan ole laadukkaimmasta päästä. Terävät tien epätasaisuudet tuntuvat ratin takana ajoittain ikävinä alustan kolahteluina, joka laskee muuten hyvän ajettavuuden tuntumaa. Tasaisella tiellä ja uudella asfaltilla ajokokemus paranee heittämällä.

Ohjaamossa uutta ja vanhaa

Muotoilu ohjaamossa on mennyt ulkokuoren tapaan täysin uusiksi. Teräväviivainen ja kulmikas muotoilu kiinnittää huomiota kojelaudassa erityisesti mittariston ympärille ja ovenkahvoihin. Keskikonsoli on pidetty minimalistisena, josta pienen “vaihdekepin” lisäksi löytyy tutut käynnistys ja äänenvoimakkuussäätimet sekä langaton lataus puhelimelle.

Katso tästä muita Audi-koeajoja.

Mittariston ja kojelaudan näytöt ovat ominaisuuksiltaan ja värimaailmaltaan tuttuja muista Audin malleista. Käyttöjärjestelmä on selkeä, mutta täysin viiveettä näyttö ei aina reagoi kosketukseen. Pientä viivettä ilmenee ajoittain asetusten ja välilehtien välillä selattaessa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ilmastointipaneelin näppäimet keskinäytön alapuolella on pidetty perinteisinä painikkeina, jotka ulkonäöltään näyttävät jo valmiiksi ikääntyneiltä. Hyvänä puolena perinteisissä nappuloissa on niiden helppokäyttöisyys.

Kokonaisuutena uudesta A3:sta on kuoriutunut ulkonäöllisesti näyttävä ja kokoaan suurempi auto. Ladattavan hybridin lisäksi tarjolla on laaja valikoima muita malleja kaasu ja diesel malleista aina S3-tehoversioon. Saatavilla on myös jo edellisestä korimallista tutuksi tullut A3 sedan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ladattavana hybridinä A3:sta löytyy pieneksi autoksi parhaat puolet, johon polttomoottoriautojen sähköistämisellä pyritään – kaupunkiajot menevät kätevästi sähköllä ja pidemmät matkat taittuvat polttomoottorilla pienehköllä polttoaineen kulutuksella.

Kuva: Antti Järveläinen.

Audi A3 Sportback, Electrified Edition Business 40 TFSI

  • Moottori: 1395 cm³, 4-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 147 hv. / 110 kW. @ 5000-6000 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 250 Nm. @ 1550-3500 rpm.
  • Sähkömoottorin vääntö: 330 Nm.
  • Maksimiteho yhteensä: 150 kW, 201 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 350 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 10,4 kWh
  • Maksimi latausteho: 2,9 kW
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 66 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 52 km.
  • Kiihtyvyys: 7,6 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 1,2-1,0 l/100km.
  • CO₂-päästöt: 31-24 g/km.
  • Kulutus koeajossa: 4,8-6,9 l/100km. (ilman sähkömoottoria)
  • Omamassa: 1635 kg.
  • Vetotapa: Etuveto
  • Tavaratila: 280 l.
  • Vetokyky: 1400 kg.
  • Alkaen hinta: 39 502 euroa
  • Alkaen hinta (A3 30 TFSI MHEV S tronic): 30 343 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!