Päivän urheiluauto: Triumph TR6

Monelle suomalaiselle kadunmiehelle Triumphin TR-sarjan mallit lienevät olleet ensimmäisiä helposti tunnistettavia urheiluautoja.

TR2- ja TR3-malleja näkyi täällä jo 1950-luvulla ja ne erottuivat ominaispiirteiltään selvästi harvoista muista kaksipaikkaisista sporteista.

Kuva: CvB.

Pitkän valmistusjaksonsa mittaan ne opittiin mieltämään vähän vanhakantaisiksi, mutta machohenkisiksi, karskeiksi ajokeiksi aina vuoteen 1976, jolloin uusi, kiilamuotoinen TR7 poikkesi olennaisesti edeltäjistään.

TR1 esiteltiin Lontoon autonäyttelyssä 1952, mutta se jäi yksittäiskappaleeksi, ja varsinainen sarjatuotanto käynnistyi vasta seuraavina vuosina TR2:sta.

1960-luvun alussa toteutettiin merkittävämpi mallimuutos TR4:een ja 1967 sai saman näköinen TR5 vanhan nelosen sijaan 6-sylinterisen moottorin.

Kuva: CvB.

Jo tammikuussa 1969 päivitettiin malli TR6:ksi, jonka korin muotoili ja valmisti Karmann Saksassa.

Katso tästä muita Päivän urheiluautoja.

PI merkitsi tyyppimerkinnässä, että 2,5-litraisessa moottorissa oli polttoaineensuihkutus.

Auto on kuvattu vuoden 2019 Classic Motorshow -tapahtumassa.

Kuva: CvB.

Kuvan auto on Triumph TR6PI vuosimalli 1970. Auton omistaa Martti Ojanen.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!