Tasan kymmenen vuotta sitten varoitimme runsaslumisen talven jälkeen vesilätäköiden vaaroista.
Vesilätäkkö voi rikkoa moottorin!
Kun talvet lumet sulavat, syvimpien lätäköiden vesimäärä on uhka auton moottorille.
Esimerkiksi siltojen alla oleviin alikulkuihin kertyy helposti sulamisvettä niin paljon, että sen läpi ajaminen voi hyydyttää auton.
Kulunut talvi on ollut ennätysluminen ja ongelmat teillä olevan veden kanssa korostuvat tänä keväänä. Osassa automalleista jäähdytysilmanotto on keulassa varsin alhaalla, mikä vielä lisää riskiä.
– Kun syvään lätäkköön ajaa vauhdilla, auto imaisee ilmavirran voimasta vettä moottoritilaan konepellin sisäpuolelle asti ja kun vettä pääsee ilmanpuhdistimen kautta koneeseen, matka loppuu siihen. Ennen kaikkea kuitenkin laturi ja sähkölaitteet kestävät huonoimmin vettä, Falckin Rickard Gunell toteaa.
Hän tuntee tapauksia, joissa koko moottori on vaurioitunut lätäkköön sukeltamisen seurauksena.
– Monien nykyautojen moottorin lohko on tehty alumiinista. Jos kone on kuuma ja sillä ajaa kylmään veteen, koko lohko vääntyy ja moottori leikkaa kiinni, Gunell kertoo.
Yleensä veteen ajaminen on vaaraksi vasta kun vesi yltää auton helmoissa ovien alareunaan asti.
– Siksi epäilyttävän näköisiä lätäköitä ja paikkoja, joissa tie on voimakkaasti kuopassa, kannattaa varoa.
Kuopat särkevät pyöriä ja ripustuksia
Veden ohella myös routimisen synnyttämät kuopat ovat keväinen uhka liikenteelle. Auton pyörä tai pyöränripustus vaurioituu, jos ajaa vauhdilla routakuoppaan, jotka tänä keväänä ovat vaarallisen teräviä ja syviä.
– Rengasrikon vaara on suuri, jos ajaa routakuoppaan, ja myös vanne voi vaurioitua iskusta, Gunell varoittaa.
Katso tästä muut Autotoday 10 vuotta sitten -jutut.
Kuoppaan osuminen voi myös vääntää pyöränripustusta. Gunellin mukaan vaurion huomaa parhaiten siitä, että auto alkaa puoltamaan jompaankumpaan suuntaan, vänkäämään sivuun niin että kuljettaja joutuu väkisin pitämään sitä ajolinjassa.
Kuopan aiheuttama isku voi myös rikkoa iskunvaimentimen, jonka seurauksena auto muuttuu pian vaappuvaksi, kun vaimentimen öljy tai kaasu pääsee karkaamaan säiliöstään.
Juttu oli Autotodayssa 29.3.2010.