Autotoday 10 vuotta sitten: "Rengas voidaan paikata nopeasti tien päällä"

Matti Sulanto

17.3.2018 16.50

Autotodayn kymmenvuotismuisteloissa törmäsimme mielenkiintoiseen tuotteeseen vuodelta 2008. 

Tämä tuote tuskin toimi kovin vakuuttavasti, koska tuotteesta ei löydy mitään uudempaa tietoa verkosta. Myöskään valmistajan sivuilla ei ole kuin vanhoja tiedotteita vuodelta 2008.

Rengas voidaan paikata nopeasti tien päällä

WABCO on kehittänyt hyötyajoneuvoille tarkoitetun renkaanpaikkausaineen, Tire Premium Sealin. Rengasta ei enää tarvitse ryhtyä vaihtamaan kesken matkan, valmistaja vakuuttaa.

Renkaaseen tulleet halkaisijaltaan korkeintaan 10 millimetrin reiät voidaan paikata Tire Premium Sealilla jo tien päällä. Valmistajan mukaan entistä nopeamman korjauksen ansiosta liikenneväylällä viipymisaika lyhenee, mikä vähentää onnettomuusriskiä ja lisää turvallisuutta.

Rengas täytetään WABCO Tire Premium Sealilla venttiilin varren kautta, jolloin paikkausainesäiliön ja renkaan välille muodostuu ilmatiivis yhteys. Pakkauksessa oleva venttiilin irrotustyökalu on erityisesti suunniteltu nopeaa ja helppoa venttiilin irrotusta varten. Aine ei sisällä lateksia, vaan siinä käytetään mikrokuitupartikkeleita. Renkaiden rakenne ei tällä korjaustavalla muutu.

Renkaalla voidaan korjauksen jälkeen ajaa jopa tuhat kilometriä tai kaksi viikkoa, kuitenkin korkeintaan 80 kilometrin tuntinopeudella. Rikkoutuneen tilalle ei tarvitse ostaa uutta rengasta, vaan vanha voidaan korjata, mikä jatkaa renkaan käyttöikää ja säästää rahaa.

Kun on aika paikata rengas pysyvästi, Tire Premium Seal voidaan pyyhkäistä pois pyyhkeellä ja jäänteet pestä saippuavedellä. Paikkausaineen hävittäminen on valmistajan mukaan turvallista ja riskitöntä ympäristölle.

WABCO-tuotteita tuo maahan Örum Oy Ab


Juttu oli Autotodayssa 17.3.2008


Katso myös


Autotoday 10 vuotta sitten: ”Dieselpäästöt vaarallisia aivoille”


Autotoday 10 vuotta sitten: ”Rahtarit juhlivat 35-vuotista taivalta”


Autotoday 10 vuotta sitten: ”Suomalainen autonostaja miettii jo päästöjä”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Sähköauto on vesisyöppö”


Autotoday 10 vuotta sitten: ”Poliisille lisärahoitusta toiminnan vakiinnuttamiseksi”


Autotoday 10 vuotta sitten: ”Suomalainen sähköauto pohjautuu Toyota Corollaan”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Mitsubishin Lancer Sports Sedanin myynti vauhtiin Suomessa”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Taksin matkustajaa epäillään rattijuopumuksesta”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”GM uskoo hybridiin” – mutta kuinka kävikään?

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Auton ylipitkä takuu sitoi kohtuuttomasti”

Autotoday 10 vuotta sitten: Mitähän näistäkin olisi tullut? ”Saab esittelee kaksi konseptiautoa”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Dodge Challenger SRT8:sta 228 143 dollaria huutokaupassa”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Taas valitaan vuoden auto ”


Autotoday 10 vuotta sitten: ”Irlannissa kaavaillaan yksityisiä kameroita nopeusvalvontaan”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Ron Dennisille potkut?”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Väärinkäytöksiä autotuotannon siirtämisessä Itä-Eurooppaan”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Ensimmäinen kaasulla toimiva ralliauto kehiin”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Autot sysäsivät dieselöljyn myynnin isoon kasvuun”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Canal+ näyttää lisää autourheilua”

Autotoday 10 vuotta sitten: ”Autoliitto: Suojateiden liikennesäännöt pitäisi yhdenmukaistaa”

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here