Mika Häkkinen: "F1-sarjan tekniset sääntömuutokset tärkeitä"

17.3.2018 18.06

Kaksinkertainen F1-maailmanmestari Mika Häkkinen kerrtoo Unibet-kolumnissaan mietteensä sääntöuudistuksista.

Tällä kaudella ei nähdä suuria teknisiä sääntöuudistuksia, mutta muutokset ovat silti tärkeitä.

Iso “hainevä”, jonka tarkoitus oli vakauttaa aerodynamiikkaa ja ohjata ilmavirtaa takasiipeen, on poissa.

Samalla poistui oudon näköinen “t-siipi”, joka joidenkin mielestä näytti moottorinkatteen taakse jumiin jääneeltä TV-antennilta.

Uusi tulokas on tietenkin halo-turvakaari, joka suojaa kuljettajia isoilta osilta, joita saattaa kolaritilanteissa lentää kohti ohjaamoa.

Kannatan kaikkea, mikä parantaa turvallisuutta, ja vaikka ymmärränkin fanien kritiikin halon ulkonäöstä, se toisaalta rohkaisee kuskeja puristamaan entistä kovemmin.

Mitä turvallisempi auto on, sitä enemmän voi kokeilla rajoja.

Renkaissa ennemmän valinnanvaraa

Uutta on myös se, että rengasvalmistaja Pirelli on lisännyt kuivan kelin renkaiden määrää viidestä seitsemään. 

Vaaleanpunaraitaisen hyperpehmeän ja oranssiraitaisen superkovan tulo tarkoittaa, että Pirellillä on enemmän valinnanvaraa rengasseosten suhteen, mikä taas tuo enemmän vaihtoehtoja tiimeille tarjottavaksi kisaviikonloppuja varten.

Hyperpehmeä on Pirellin pehmein rengasseos koskaan. Voin kuvitella, että se voi olla sekä uhka että mahdollisuus riippuen siitä, haluaako nopeutta vai kestävyyttä.

Pehmeiden rengasseosten kanssa molempia ei voi saada.

Vain kolma moottoria

Viimeinen suuri muutos on se, että kaudella käytettävissä olevien moottoreiden määrää – tai voimayksiköiden, kuten hybridimoottoriaikakaudella sanotaan – on laskettu neljästä kolmeen.

Se voi olla erittäin merkittävää.

Moottorintoimittajat miettivät kuulemma jo taktisten rangaistusten ottamista, jotta kuljettajat saavat käyttöönsä neljännen moottorin. Toivon, ettei se hämmennä faneja tai mediaa liikaa.

Pääsemme sentään eroon moninkertaisista moottorirangaistuksista. Kukaan ei enää saa 40 tai 50 lähtöruudun rangaistusta moottorien osien vaihdosta: nyt matkaan lähdetään yksinkertaisesti joukon hänniltä.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider

Katso myös: Mika Häkkinen: ”F1-kaudesta tulee jännittävä – mikään talli ei näytä erityisen heikolta!”

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here