Tällainen on vuoden alussa tuleva uusi Isuzu D-Max

Uuden sukupolven Isuzu D-Max esitellään Suomessa vuoden 2021 alussa. Uusi D-Max on aiempaa henkilöautomaisempi

Uuden Isuzu D-Maxin runko on Isuzun mukaan entistä vahvempi. Pitkittäispalkit ovat aiempaa leveämpiä ja erillisrunkoon on lisätty yksi poikittaispalkki. Niinpä sen vääntöjäykkyys on 20 prosenttia ja pitkittäisjäykkyys 26 prosenttia suurempi kuin ennen.

Myös kori on Isuzun tiedotteen mukaan vahvempi, sillä siinä käytetään nyt enemmän suurlujuusterästä. Jämäkän ulkonäön lisäksi muotoilussa on otettu huomioon niin aerodynamiikka kuin kevyen liikenteen turvallisuus.

Akseliväli on kolme senttiä aiempaa pidempi, mikä on käytetty ohjaamon kasvattamiseen. Ovet ovat aiempaa leveämmät, jotta autoon kulku on helpompaa.

Uusi Isuzu D-Max on muuttunut henkilöautomaisemmaksi, mikä tarkoittaa muun muassa parempaa ergonomiaa.

Kuva: Isuzu.

Taloudellisempi

Polttoaineenkulutusta on vähennetty monella eri tavalla. Korin muotoilun ohella D-Maxissa on uudet 18-tuumaiset 265/60-kokoiset renkaat, joiden vierintävastus on 15 prosenttia pienempi kuin aiempien ensiasennusrenkaiden. Ohjaustehostin on nyt sähköinen, mikä sekin pudottaa omalta osaltaan kulutusta.

Keulalla on 1,9-litrainen turbodiesel, suurin teho on 120 kW (163 hv) ja 360 Nm vääntömomentti on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella.

Entistä vähäpäästöisemmässä moottorissa on paljon parannuksia, kuten vesijäähdytetty välijäähdytin, elektronisesti ohjattu ahdin ja kasvanut ruiskutuspaine.

Valittavana ovat kuusivaihteinen käsivalintainen tai kuusivaiheinen automaattivaihteisto. Molemmissa vaihteenvalitsijan liikerataa on lyhennetty ja se toimii aiempaa täsmällisemmin.

Automaattivaihteistossa on uusi öljynjäähdytin ja vaihdot sujuvat nopeammin. Olosuhteiden muuttuessa haastavaksi apuna on vakiovarusteisiin kuuluva takatasauspyörästön lukko (ei L-varustetaso).

Autossa on 24 sentin maavarasta ja pienentynyt kääntöympyrä. Tulo- ja jättökulmat ovat suuremmat kuin ennen ja D-Maxilla voi kahlata jopa 80 senttiä syvässä vedessä. Tien ulkopuolella pohjan tukeva suojaus on tärkeää ja D-Maxissa se kattaa myös jäähdyttimen ja välijäähdyttimen.

Lava on sekä Space Cabissa että Double Cabissa pidentynyt ja korkeampien laitojen ansiosta tavaraa mahtuu mukaan enemmän. Kantavuus on kaikissa versioissa yli tuhat kiloa ja perävaunumassa 3 500 kiloa.

Kuva: Isuzu.

Turvallisempi

Kaikissa varustetasoissa on vakiona monipuolinen valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Törmäystilanteessa turvallisuutta lisää kuljettajan polviturvatyyny ja sekä keskiturvatyyny etuistuimien välissä. Ajossa on hyötyä alamäkihidastimesta, mäkilähtöavustimesta sekä perävaunun vakautusjärjestelmästä.

Kuljettajan apuna ovat aina törmäyksenestoavustin jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, kaukovaloavustin, kaistavaroitin ja kaistavahti.

Double Cab -malleissa ja Space Cab LS -malleissa on vielä kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä törmäyksenestojärjestelmä. Kaikissa automaattivaihteistolla varustetuissa malleissa on myös kaistallapitoavustin.

Uudessa Isuzu D-Maxissa on lisäksi hyvä mukavuusvarustelu jo edullisimmasta perusmallista alkaen. Siihen kuuluvat muun muassa sähkösäätöiset, lämmitettävät ulkopeilit, sähkötoimiset ikkunannostimet (Double Cab myös takaikkunoissa), vakionopeudensäädin ja älykäs nopeudenrajoitin, monipuolinen ajotietokone ja sade- sekä hämärätunnistimet.

Kuva: Isuzu.

Halvin versio alle 35 000 euroa

Uuden nelivetoisen Isuzu D-Maxin hinnat alkavat Space Cab L:n 34 390 eurosta ja parempina varustetasoina ovat LX (37 390 €) sekä LS (40 490 €).

LS-malleissa on vakiona muun muassa nahkaverhoilu, peruutuskamera, audion kosketusnäyttö, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, älyavain, led-valot edessä ja takana sekä astinlaudat.

Automaattivaihteiston saa LX- ja LS-varustetasoisiin D-Max Space Cabeihin 3 000 euron lisähintaan.

Double Cab -mallien hinnat lähtevät 39 390 eurosta, jolloin auto on kaksipaikkainen. Viisipaikkaisten Double Cab -mallien hinnat lähtevät 51 990 eurosta.

Autoissa on viiden vuoden takuu (100 000 km) sekä 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ilman kilometrirajaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here