Autotoday tutustui: Isuzu D-Max — kuorma-autovalmistajan avolava

Täysin uusi Isuzu D-Max on nyt tullut Suomeen ja pääsimme ottamaan lyhyet maistiaiset autosta talven kovimman lumimyräkän aikaan.

Isuzun D-Maxilla on jo pitkä historia. Ensimmäinen D-Max valmistui 1963 ja nyt markkinoille tullut on jo kymmenes sukupolvi.

Mallistossa on neljä eri varusteversiota ja kaksi eri ohjaamoa.

Varusteversiot ovat L, LX, LS ja LSE. Ohjaamo voi olla joko Space Cab tai Double Cab. Double Cabin saa joko kaksipaikkaisena tai viisipaikkaisena.

Uusi D-Max on matalampi kuin edellinen versio mutta hieman leveämpi. Akseliväli on kasvanut kolme senttiä.

Konepelti on hieman korkeammalla, joka Isuzun mukaan parantaa jalankulkijoiden turvallisuutta. Lavan reuna on peräti kolme senttiä aikaisempaa korkeampi.

Space Cabissa lavan pituus lattiatasolla on 183,5 senttiä ja Double Cabissa 157,1 senttiä

Auton maavara on 24 senttiä. Etuylitys on 89 senttiä ja takaylitys 125 senttiä.

Auton takapuskuriin on nyt tehty kaksi askelmaa, joten lavalle nouseminen on aikaisempaa helpompaa.

Kuva: CvB.

Henkilöautomaisempi

Ohjaamoon on tuotu aikaisempaa pehmeämpiä materiaaleja. Lisäksi on saatu enemmän näyttävyyttä tikkauksilla.

Kuljettajan ja etumatkustajan istuimiin on tullut aikaisempaa enemmän säätömahdollisuuksia. Hyvän ajoasennon sai ilman omgelmia.

LS- ja LSE-malleissa kuljettajan istuin on säädettävissä kahdeksaan eri suuntaan. Myös kaltevuuden säätö onnistuu nyt.

Osassa malleissa on sähköisesti säädettävä ristiselän tuki.

Korkeuden säätö on myös kasvanut. Aikaisemmin korkeuden säätö oli neljä senttiä, mutta nyt 5,5 senttiä. L-malleissa tämä säätö on tosin vain kolme senttiä.

Kuva: CvB.

Keskikonsoli on uudessa mallissa kahdeksan senttiä korkeampi ja kolme senttiä leveämpi.

Auton mittariston keskellä on aikaisempaa isompi ja monipuolisempi näyttö, jossa näkyy muun muassa radiokanavat, peruutustutkat, puhelintiedot, kulutus ja vetotapa. Mittaristoa hallitsee kuitenkin iso kierroslukumittari ja nopeusmittari.

Autoon on nyt saatavana myös uudet audiojärjestelmät. Enimmillään tarjolla on peräti kahdeksan kaiutinta.

L- ja LX-malleissa on cd/rds/dab-radio ja bluetooth.

LS- ja LSE-malleissa on 7- tai 9-tuumainen näyttö ja Apple Carplay ja Android Auto -tuki. Lisäksi mukana on peruutuskamera. LSE-mallissa on myös cd/dvd-soitin.

Kuva: CvB.

Päivitetty alusta ja moottori

Alusta on kokenut paljon muutoksia. Jousitus on päivitetty ja autossa on isommat jarrut. Runko on vahvempi muun muassa sen takia, että runkoon on lisätty yksi poikittaispalkki.

Autoon on tullut sähköinen ohjaustehostin ja alumiininen kardaaniakseli.

Matkustajien turvallisuutta on parannettu muun muassa vahvemmalla korilla. Lisäksi on uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Tarjolla on muun muassa törmäysvaroitin, törmäyksenestoavustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kaistavaroitin, kaistallapitoavustin, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.

Auton 1,9-litrainen moottori on päivitetty. Moottori täyttää Euro 6d -pakokaasupäästömääräykset. Tehoa moottorissa on 163 hevosvoimaa.

Kuva: CvB.

Moottoriin on tullut muun muassa vesijäähdytteinen välijäähdytin ja elektronisesti ohjattu ahdin. Lisäksi ruiskutuspaine on kasvatettu 2000:sta barista 2500 bariin.

Pakokaasuja puhdistetaan nox-loukulla, partikkelisuodattimella ja Adblue-järjestelmällä.

Automaattivaihteisto on päivitetty ja vaihteenvalitsimen liikerata on pienentynyt. Isuzun mukaan vaihtaminen on jopa 40 prosenttia aikaisempaa nopeampaa.

Myös manuaalivaihteisto on päivitetty. Nyt peruutusvaihteen lukituksen avaa nostamalla vaihdekepistä.

Nelivedon kytkentäkytkin on nyt kojelaudassa ja takatasauspyörästön ja alamäkihidastimen kytkimet keskikonsolissa.

Kuva: CvB.

Auton off-road-ominaisuuksia on parannettu. Takatasauspyörästöllä on nyt mekaaninen lukko. Se on käytettävissä hitaalla puolella. Lukko kytkeytyy jos nopeus on alla 8 km/h ja vapautuu, kun nopeus on yli 30 km/h.

Auton kahluusyvyys on 80 senttiä ja lähestymiskulma 30,5 astetta. Ylityskulma on 22,9 astetta ja jättökulma 24,2 prosenttia. Kallistuskulma on 49 astetta.

Auton vetokyky on 3 500 kiloa ja kantavuus 1000 kiloa.

Kuva: CvB.

Lyhyt maistiainen

Pääsimme kokeilemaan autoa hyvin lyhyesti pellolla ja maantiellä. Maantiellä auto kulki vakaasti ja oli hyvin henkilöautomainen. Auton melukaan ei noussut häiritseväksi ohjaamossa.

Maastossa pääsimme ajamaan pellolla lumessa ja liejussa. Ajossa oli käsivaihteinen versio ja eteneminen oli varmaa nelivedon avulla. Alamäkihidastimesta ei ollut mitään iloa, kun renkaat eivät pitäneet liukkaaksi kiillotetun lumen päällä.

Katso tästä muita juttuja Isuzu D-Maxista.

Autosta jäi kuitenkin miellyttävä kuva ja työkaluksi se on hyvinkin henkilöautomainen sisätiloiltaan.

Halvimmillaan D-Maxin saa 34 390 eurolla.

Double Cab -version kaksipaikkainen versio maksaa halvimmillaan 39 390 euroa ja takapenkillä 51 990 euroa.

Auton takuu on viisi vuotta tai 100 000 kilometriä. Huoltoväli on kaksi vuotta tai 20 000 km.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!