Autotoday testasi: Seat Tarraco — seitsemänpaikkainen perhemaasturi kilpailukykyiseen hintaan

Kuva: Antti Järveläinen.

Suurempien seitsenpaikkaisten katumaastureiden markkinat ovat varsin suppeat. Etenkin kohtuuhintaisia malleja markkinoilla on varsin vähän.

Kovimpina kilpailijoina Seat Tarracoa vastaan voi pitää Škodan Kodiaqia ja Kia Sorentoa. Reilun 37 000 euron lähtöhinnallaan Tarraco sijoittuu Kodiaqin ja Sorenton väliin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Saksan Wolfsburgissa valmistettu Tarraco tarjoilee kilpailukykyisen hinnan ja seitsemänpaikkaisuuden lisäksi voisiko sanoa jopa hulppeat sisätilat matkustajille.

Tavaratilaa löytyy parhaimmillaan 700-760 litraa auton ollessa viisipaikkainen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Suurperheen tila-autoksi luonteva valinta

Parhaimmillaan auto on suurperheen kuljettamisessa. Suuren kokonsa ansiosta kyytiin mahtuu suurempikin perhe tavaroineen.

Katso tästä muut Autotodayn koeajot.

Seitsemänpaikkaiseksi auton saa helposti nostamalla kaksi takimmaista istuinta lattiatasosta. Sen sijaan keskimmäisten penkkien liikuttelu ja kaataminen tuntui ainakin uudessa autossa välillä turhan jäykältä ja haastavalta.

Auton molemmissa varustetasoissa, Style ja Xcellence, takimmaiset lisäistuimet on muistettava valita lisävarustelistalta autoa ostaessa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajoauton parempaa Xcellence varustelua voi pitää jo itsessään kattavana. Xcellence-varustepaketti tuo Style-varustepaketin lisäksi arjen mukavuutta lisääviä varusteita.

Avaimeton käynnistys ja ovien lukitus, mukautuva vakionopeudensäädin, peruutuskamera, navigaatiojärjestelmä 8 tuuman näytöllä ja kangas/alcantara istuimet kuuluvat vakiona Xcellence-varustepakettiin.

Style-varustepaketin mukana tulee hieman suppeampi katras varusteita, kuten digitaalinen mittaristo, led-ajovalot ja vakionopeudensäädin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Materiaaleiltaan sisätilat tuntuvat Xcellence-varustellussa koeajoautossa paikoitellen jopa laadukkailta.

Turvallisuudesta ei ole tingitty kummankaan varusteversion kohdalla, joka on tärkeää perheautoa valittaessa. Autossa tulee nimittäin vakiona aina 5* Safety Pack, joka sisältää muun muassa ympäristönvalvontajärjestelmän hätäjarrutustoiminnolla, jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden tunnistuksella sekä kaistallapitoavustimen.

Euro NCAP -turvallisuustestissä Tarraco sai täydet 5 tähteä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Valmistus Tiguanin kanssa samalla linjalla

Seat Tarraco tulee ulos tehtaalta samalta valmistuslinjalta kuin Volkswagen Tiguan. Yhtäläisyyksiä Tiguanin kanssa on helppo havaita.

Suurimpana ulkoisena tekijänä pistää silmään ohjaamon muotokieli. Tarracolla ja Tiguanilla on samat ovipaneelit ja keskipedestaali.

Kahdeksan tuuman viihdejärjestelmän näyttö ei ole täysin integroitu kojelautaan, kuten Volkswagenin malleissa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Mittaristossa on hyvin paljon vaikutteita Audin malleista. Moottorin lämpötila ja polttoainemäärä on indikoitu virtuaalisen mittariston reunoilla.

Kokonaan virtuaalisen mittariston ulkoasua saa muokattua ohjauspyörästä, jolloin mittaristossa näkyy esimerkiksi ainoastaan navigaattorin karttapohja.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kevyttä ja napakkaa menoa

Tarracon ajettavuudesta on tehty hyvin kevyttä. Ohjaustuntuma on tehostettu ja pintakova alusta ei juuri päästä autoa kallistelemaan, joka tekee ajamisesta kevyen tuntuista. Tämän kokoisen suuren auton ratissa massan tuoma hitaus saisi tuntua enemmän.

Moottorivaihtoehtoja on neljä, 150 ja 190 hevosvoimaiset versiot bensiini- ja dieselmoottoreista. Koeajoautossa ollut 190 hevosvoimainen diesel vie autoa mallikkaasti, eikä lisäteholle tuntunut olevan tarvetta ainakaan ilman peräkärryä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Maksimivääntö tässä kaksilitraisessa moottorissa on mukavat 400 Nm. Suurin jarrullinen vetopaino on 2300 kiloa koeajoauton kaksilitraisella dieselillä.

Kokonaisuudessaan Tarraco yllätti positiivisesti hyvällä hinta-laatusuhteellaan. Autossa on suuret tilat, ja käytännöllisyys ja monipuolisuus höystettynä kelpo ajettavuudella täyttävät monen suuren perheen tarpeet.

Kuva: Antti Järveläinen.

Seat Tarraco 2.0 TDI 190 4Drive Xcellence DSG

  • Moottori: 1968 cm³, 4-sylinterinen
  • Maksimiteho: 140 kW, 190 hv. @ 3500-4000 rpm.
  • Maksimivääntö: 400 Nm. @ 1750-3250 rpm.
  • Kiihtyvyys: 8,0 sek. (0-100 km/t)
  • Omamassa: 1845 kg.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: 700 l.
  • Yhdistetty kulutus: 7,4 l/100km.
  • CO2-päästöt: 194 g/km.
  • Alkaen hinta: 37 645 euroa (Tarraco 1.5 TSI Style), koeajoauto 55 965 euroa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here