Uusi Land Rover Discovery julkistettiin

Land Rover on julkistanut uuden Discovery-mallin. Tunnistettava muotokieli ja mittasuhteet juhlistavat Discoveryn yli kolmevuosikymmentä hiottua muotoilua.

Discoveryn muotoilun DNA – sisältäen simpukankuoren muotoisen konepellin, katon porrastuksen ja voimakkaan C-pilarin- ovat edelleen nähtävissä, mutta uuden Discoveryn rohkea korimuotoilu korostaa auton itsevarmaan olemusta.

Uudet täys-LED-ajovalot LED signature -huomiovaloilla ovat aiempaa matalammissa ajovaloyksiköissä antaen autolle tarkoituksenmukaisen ilmeen.

Animoidut suuntavilkut edessä ja takana korostavat hienostunutta ilmettä ja korinvärinen etupuskurin ilma-aukot korostavat tämän premium SUV:n tuttua rikkonaista vyötärölinjaa.

Matkustamossa ilmanpuhdistin

Sisätiloissa, uusi Pivi Pro-infotainment-järjestelmä sekä täydellisesti uudelleen muotoilu keskikonsoli 11,4 tuuman full HD-kosketusnäytöllä tarjoavat nopean ja älykkään käyttökokemuksen.

Yksinkertainen menurakenne sekä pitkälle viety suunnittelu varmistavat että Pivi Pro reagoi käskyihin nopeasti ja vaivattomasti. Järjestelmä toimii tupla-Sim teknologiaa hyväksi käyttäen.

Kaksi LTE modeemia mahdollistavat samanaikaisten tehtävien suorittamisen samaan aikaan – kuten esimerkiksi ajantasainen navigointi ja järjestelmän päivitys SOTA-päivitysominaisuutta hyväksi käyttäen.

Kuva: Land Rover.

Matkustajien mukavuutta tukee myös ionisoiva matkustamon ilmanpuhdistin, joka on nyt saatavilla myös PM2.5 hiukkassuodattimella.

Se aktiivisesti havannoi auton matkustamoon tulevaa ilmaa, mittaa ilman laatua ja automaattisesti poistaa tehokkaiden suodattimiensa avulla allergeenejä ja vaarallisia partikkeleita matkustamon ilmasta.

Mukavuutta lisäävät Land Roverin Click and Go-telineet taulutietokoneille, jotka saa helposti kiinnitettyä etuistuimien taakse. Click and Go-telineissä on myös usb-a-latauspistokkeet.

Neljä eri varustetasoa

Lisävarusteena saatava sähkötoiminen sisempi takaluukku pitää tavarat paikoillaan suuressa 2485 litraisessa tavaratilassa (5 istuinta).

7-paikkaisenakin takatilaa on vielä runsaat 250 litraa. Kaikilla matkustajilla on myös 7-paikkaisena oma pistoke sähköisten laitteiden lataamiseen.

Sisätiloissa, Intelligent Seat Fold – älykäs penkkien taittojärjestelmä – antaa kuljettajan helposti vaihtaa ja muuttaa istuinjärjestelmää keskusnäytöltä tai esimerkiksi matkapuhelimesta auton oman sovelluksen kautta.

Sovelluksesta auton kulutusta ja sijaintia on myös helppo seuranta.

Kuva: Land Rover.

Takatiloissa, toisen rivin istuimet on uudelleen muotoilu mukavuuden parantamiseksi.
Parantunut sivutuki, pidemmät paksummat tyynyosat sekä tarkkaan valikoitu istuimen profiili ovat parantaneet varsinkin istuessa reiden alle tulevaa tukea ja tarjoavat näin matkustajille paremman istuma-asennon.

Toisen rivin ilmastoinnin aukot on myös uudelleen sijoitettu B-pilarista keskikonsoliin ilmavirran lisäämiseksi toisen rivin matkustajille. Toisella rivillä matkustajilla on myös omat “hidden-until-lit” ilmastoinnin säätöpainikkeet.

Discoveryyn on myös saatavilla Land Roverin uudistunut toisen sukupolven Activity Key-avainranneke. Uudistuneessa rannkeessa on digitaalinen kosketusnäyttö, kellotaulu ja mahdollisuus lukita ja avata ovet sekä tarvittaessa käynnistää auto.

Uusi Discovery on saatavilla neljässä eri varustetasossa; Discovery, S, SE ja HSE. Lisäksi saatavilla on urheilullisen ilmeen tuova R-Dynamic. Kaikissa malleissa vetokyky on luokkansa parasta – 3500kg.

Kolme dieseliä ja yksi bensiini

Uusi Discovery saapuu markkinoille kolmella eri suoralla kuusisylinterisellä Ingenium moottorilla.

Sekä bensiini että dieselmoottoreissa on 48V Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)-teknologia, joka parantaa auton tehokkuutta, suorituskykyä ja ajettavuutta.

Kuva: Land Rover.

Uusien moottoreiden lisäksi Discovery on saatavilla myös nelisylinterisenä P300 Ingenium bensiinimoottorilla.

Kuusisylinterinen moottoriperhe suunniteltiin ja kehitettiin Land Roverin omilla tehtailla. Tämä kehittynyt dieselmoottoriperhe koostuu 249 hv (183 kW) ja 300 PS (221 kW) moottoreista sekä tehokkasta 360 hv (265 kW) moottorista.

  • P300: 300PS (221kW), 2.0-litrainen neljäsylinterinen bensiini, 400Nm vääntöä 1,500-4,500rpm
  • P360: 360PS (265kW), 3.0- litrainen kuusisylinterinen MHEV bensiini 500Nm vääntöä 1,750-5,000rpm
  • D250: 249PS (183kW), 3.0- litrainen kuusisylinterinen MHEV diesel, 570Nm vääntöä 1,250-2,250rpm
  • D300: 300PS (221kW), 3.0- litrainen kuusisylinterinen MHEV diesel, 650Nm vääntöä 1,500-2,500rpm

D250 ja D300 kuusisylinteriset Ingeniumit noudattavat vähäkitkaista kevyttä alumiinirakennetta ja ne korvaavat markkinoilla aiemmit olleet SD4 ja SDV6-dieselmoottorit.

Älykäs 48V MHEV-kevythybriditeknologia takaa, että uudet moottorit läpäisevät tiukemmatkin päästörajoitukset.

Älykäs järjestelmä kerää ja varastoi jarrutuksen aikana kerääntynyttä energiaa ja käyttää sitä avittamaan moottoria kiihdytyksen yhteydessä, antaen moottorille kuusisylinterin moottorin suorituskyvyn nelisylinterin koneen tehokkuudella.

Kuva: Land Rover.

Uusi nelivetojärjestelmä parantaa ajonaikaista dynamiikkaa ja pitoa sekä voimalinjan tehokkuutta parantaen näin tehokkuutta ja vähentäen CO2 päästöjä ilman, että vaikutusta Discoveryn maastoajo-ominaisuuksiin.

Vakiovarusteisen ilmajousituksen lisäksi kaikissa malleissa, auto automaattisesti madaltaa ajokorkeutta korkeammissa nopeuksissa ja näin alentaa ilmanvastusta ja parantaa polttoainetehokuutta.

Kuva: Land Rover.

Adaptive Dynamics-järjestelmä mukautuvalla iskunvaimennuksella on vakiona kaikissa malleissa. Se tarkkailee auton liikkeitä jopa 500 kertaa sekunnissa ja reagoi ajajan ja olosuhteiden muutoksiin välittömästi taaten tasaisen kyydin.

Ensimmäinen Discovery on nähtävillä Suomessa valikoiduilla jälleenmyyjillä toukokuussa 2021.

Uuden Discovery malliston hinnat alkavat 93 234 eurosta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!