22.8.2017 23.15
Tällä kertaa Päivän museoajoneuvo on poikkeuksellisesti lentokone, lentokunnossa oleva Douglas DC-3.
Ensimmäinen Douglas DC-3 lensi 17.12.1935 ja mullisti nopeasti lentoliikenteen. Matkustajakonetta ehdittiin valmistaa alle 500 kappaletta ennen toista maailmansotaa.
Sodan aikana valmistettiin noin 10 000 mallimerkinnällä C-47 ja C-53. Ne toimivat kuljetuslentokoneina ja laskuvarjojoukkojen pudottajina.
Sodan jälkeen siviilikäyttöön siirtyneiden koneiden ansiosta DC-3 oli vielä 1960-luvulla maailman yleisin matkustajakone.
Suomeen ensimmäiset DC-3-koneet tulivat 1947 Aerolle ja 1950-luvulla Kar-Airille.
Suomalaisessa omistuksessa on ollut 15 DC-3-konetta, joista Suomessa kokonaisina on vielä 4. Ainoa lentokelpoinen on tämä Airveteran Oy:n / DC-yhdistyksen OH-LCH.
OH-LCH valmistui 1942
OH-LCH valmistui 24.12.1942 Santa Monicassa ja siirtyi heti Yhdysvaltain asevoimille. Se saapui Suomeen Aero Oy:lle ja lensi ensimmäisen reittilentonsa 21.7.1948.
Kone siirtyi 1970 Ilmavoimille ja 1986 Airveteran Oy osti koneen ja piti sen lentokuntoisena.
Vuonna 1988 perustettiin DC-yhdistys, joka vuokraa koneen Airveteran Oy:ltä ja operoi sitä ei-kaupallisella pohjalla.
Konetta lentävät ja huoltavat alan ammattilaiset palkattomana vapaaehtoistyönä.
Kaikkien lennoille osallistuvien on oltava DC-yhdistyksen jäseniä. Jäseneksi voi helposti liittyä osoitteessa www.dc-ry.fi
Koneen tiedot
Kärkiväli 28,96 m
Pituus 19,65 m
Korkeus 5,46 m
Matkanopeus 274 km/h
Toimintamatka 2 575 km
Lakikorkeus 7 315 m
Maksimipaino 11 450 kg
Moottorit 2 x Pratt&Whitney R-1830 Twin Wasp 1200 hv
Kulutus 300 – 400 l/h
Matkustajamäärä 19
Miehistö 3-4
Matkalentokorkeus alle 3 000 m (paineistamaton)
Tekstin lähde: DC-yhdistys ry.
Klikkaa kuvat isommiksi.