Päivän museoajoneuvo: Tämä kaksimoottorinen kaunotar on ainoa Suomessa toimintakunnossa oleva

Clas von Bell

22.8.2017 23.15

Tällä kertaa Päivän museoajoneuvo on poikkeuksellisesti lentokone, lentokunnossa oleva Douglas DC-3.

Ensimmäinen Douglas DC-3 lensi 17.12.1935 ja mullisti nopeasti lentoliikenteen. Matkustajakonetta ehdittiin valmistaa alle 500 kappaletta ennen toista maailmansotaa.

Sodan aikana valmistettiin noin 10 000 mallimerkinnällä C-47 ja C-53. Ne toimivat kuljetuslentokoneina ja laskuvarjojoukkojen pudottajina.

Sodan jälkeen siviilikäyttöön siirtyneiden koneiden ansiosta DC-3 oli vielä 1960-luvulla maailman yleisin matkustajakone.

Suomeen ensimmäiset DC-3-koneet tulivat 1947 Aerolle ja 1950-luvulla Kar-Airille.

Suomalaisessa omistuksessa on ollut 15 DC-3-konetta, joista Suomessa kokonaisina on vielä 4. Ainoa lentokelpoinen on tämä Airveteran Oy:n / DC-yhdistyksen OH-LCH.

OH-LCH valmistui 1942

OH-LCH valmistui 24.12.1942 Santa Monicassa ja siirtyi heti Yhdysvaltain asevoimille. Se saapui Suomeen Aero Oy:lle ja lensi ensimmäisen reittilentonsa 21.7.1948.

Kone siirtyi 1970 Ilmavoimille ja 1986 Airveteran Oy osti koneen ja piti sen lentokuntoisena.

Vuonna 1988 perustettiin DC-yhdistys, joka vuokraa koneen Airveteran Oy:ltä ja operoi sitä ei-kaupallisella pohjalla.

Konetta lentävät ja huoltavat alan ammattilaiset palkattomana vapaaehtoistyönä.

Kaikkien lennoille osallistuvien on oltava DC-yhdistyksen jäseniä. Jäseneksi voi helposti liittyä osoitteessa www.dc-ry.fi

Koneen tiedot

Kärkiväli                28,96 m
Pituus                    19,65 m
Korkeus                   5,46 m
Matkanopeus     274 km/h
Toimintamatka   2 575 km
Lakikorkeus          7 315 m
Maksimipaino    11 450 kg
Moottorit 2 x Pratt&Whitney R-1830 Twin Wasp 1200 hv
Kulutus                  300 – 400 l/h
Matkustajamäärä 19
Miehistö                 3-4
Matkalentokorkeus alle 3 000 m (paineistamaton)

Tekstin lähde: DC-yhdistys ry.

Klikkaa kuvat isommiksi.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here