Päivän museoauto: Ambulanssi Ford Country Sedan 1956

Ennen 1970-lukua ambulanssit eivät vielä olleet sellaisia tarkoitukseensa rakennettuja erikoisautoja, jollaisia ne nykyisin tunnemme; riittävän tilava farmariauto kelpasi palvelukseen vähäisin muutoksin.

Periaatteessa autoon tarvitsi lisätä vain hälytysajon edellyttämät valo- ja äänilaitteet sekä paarit.

Kuva: CvB.

Takaosassa tuli lisäksi olla istumapaikka hoitajaa varten, vaikka auton miehistöön kuuluikin usein vain kuljettaja.

Muut pakolliset varusteet rajoittuivat ensiapulaukkuun, sammuttimeen ja murtovälinesarjaan.

Kuva: CvB.

Tapahtumapaikalla tai ambulanssissa annettavaa ensihoitoa ei vielä osattu painottaa; sairasauton tehtävä oli kuljettaa potilas nopeasti sairaalaan, jossa varsinainen hoito vasta aloitettiin.

Tuolloin ajattelutapa teki isoista voimakkaista amerikkalaisista farmariautoista houkuttelevan vaihtoehdon ambulanssiyrittäjille ja palolaitoksille.

Vuonna 1956 Oy Ford Ab toi maahan kymmenkunta uutta Country Sedania, joista kolme rekisteröitiin uutena ambulansseiksi.

Ajan oloissa autot olivat todella suorituskykyisiä, sillä ne oli varustettu 200-hevosvoimaisella V8-moottorilla ja käsivaihteiston sähköisellä ylivaihteella.

Kuva: CvB.

Huippunopeus nousi noilla eväin 170 – 180 km/h kieppeille, ja vauhtivaroja myös käytettiin hyväksi. Vapaiden nopeuksien aikana tekosyyksi ei aina tarvittu edes hälytystehtävää.

Kuvan auto kuuluu alkuperäiseen kymmenen auton tuontierään, mutta ambulanssiksi se rekisteröitiin vasta 1967.

Niissä tehtävissä se ehti olla vain muutaman vuoden ennen kuin sairasautojen tila- ja varustekriteerejä tiukennettiin huomattavasti 70-luvun taitteessa.

Auto on kuvattu Classic Motorshowssa 2022. Auton omisti silloin Jouni Hytti.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

Lue myös

Päivän museoauto: KOP:n pankkiauto Peugeot J7

Vuosi 2023: Katso tästä viime vuoden suosituimmat Päivän museoauto -jutut

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän