Päivän museoauto: Sopivasti markkinoille juuri energiakriisin aikaan!

”Millä autolla aiotte ajaa, kun bensiini maksaa 2 mk/litra? Valitkaa nyt tulevaisuuden perheauto FIAT 126.”

Näin haastoi Fiat-verkoston ilmoitus vuonna 1974, jolloin niin sanottu ensimmäinen energiakriisi koetteli maailmaa. Bensiinin hinnan kohotessa huikeaa vauhtia Fiat 126:n pieni polttonesteen kulutus tarjoutui mainosvaltiksi kuin itsestään.

Kuva: CvB.

Hintojen nousun ohella energiakriisi toi tullessaan vuoden 1974 alusta muutakin sääntelyä. Moottoriurheilu ja harrasteilmailu kiellettiin. Maanteille määrättiin 80 km/h kattonopeus.

Uusi Pikku-Fiat oli tullut markkinoille sopivasti kriisin kynnyksellä 1972. Siinä oli ilmajäähdytteinen, kaksisylinterinen moottori takana.

Suomessa se ei saavuttanut Fiat 600:n kaltaista suosiota, vaikka se 1970-luvulla oli useana vuonna Suomen halvin henkilöauto. Ahtaat sisätilat ja muut pienten mittojen aiheuttamat haitat karsivat suosiota.

Vaatimaton suorituskyky syrjäytti pienen kulutuksen tuoman edun.

Vuonna 1976 esiteltiin hieman varustellumpi malli 126 Personal, mutta se ei merkittävästi lisännyt 126:n suosiota. Fiat 126 -mallia valmistettiin kuitenkin Italiassa vuoteen 1980 ja Puolassa peräti vuoteen 2000 asti.

Vuosimallin 1976 Fiat 126 kuvattiin vuonna 2017 Classic Motorshow -tapahtumassa.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

Lue myös

Päivän museoauto: Suomalaisen Toroidion-superauton päätepiste!

Päivän museoajoneuvo: Tällainen ”lentotaksi” teki ensilentonsa 135 vuotta sitten!

Päivän museoauto: Kauan sitten kuopattu pakettiautomerkki!

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän