BMC-yhtymän vallankumouksellinen pikkuauto – Mini – nousi tuoreeltaan yhdeksi 60-luvun muistetuimmista ilmiöistä. Miniä myytiin sekä Austin- että Morris-merkkisinä, mutta mitättömiä detaljeja lukuun ottamatta ne olivat yksi ja sama auto. Austinin maahantuoja Suomessa oli Veho Oy ja Morrista edusti Voimavaunu Oy.
Minejä myytiin Suomessakin tuhansittain, eivätkä Rauno Aaltosen ja Timo Mäkisen maineteot kansainvälisissä ralleissa ainakaan hillinneet kysyntää; perusmallin ratissakin saattoi tuntea itsensä lentäväksi suomalaiseksi.

Valtaosa Mineistä oli henkilöautoja, mutta mallistoon kuuluivat myös akseliväliltään pidemmät farmari, pakettiauto ja pickup. Kaksi ensin mainittua olivat tuttu näky 60-luvun katukuvassa, mutta avolava jäi harvinaisuudeksi. Vika oli pikemminkin Suomen ilmastossa kuin itse autossa, sillä pickup oli 120-senttisine lavoineen ja 300 kilon kantavuuksineen oivallinen väline pieniin kuljetuksiin. Tarvittaessa lavalle sai lisämittaa laskemalla perälaudan vaakatasoon. Takarekisterikilpi oli saranoitu, joten laillinen liikennöinti oli mahdollista myös takalaita auki.

Avolava-Minejä tuli Suomeen luultavasti korkeintaan joitain kymmeniä. Tyypillisimpiä käyttäjiä olivat Voimavaunun ja Vehon piirimyyjäliikkeet, joille huolto-Minit toivat erikoisuutensa ansiosta myös selvää PR-hyötyä. Kuvien Austin aloitti taipaleena Riihimäen Autola Oy:n palveluksessa.
Auto on kuvattu Classic Motorshow -tapahtumassa 2022.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti.
Lue myös: Päivän museoauto: Suomalaisen Toroidion-superauton päätepiste!
Lue myös: Päivän museoajoneuvo: Tällainen ”lentotaksi” teki ensilentonsa 135 vuotta sitten!
Lue myös: Päivän museoauto: Kauan sitten kuopattu pakettiautomerkki!