Päivän museoauto: Kauan sitten kuopattu pakettiautomerkki!

Commer oli brittiläinen automerkki, joka on kuollut ja kuopattu jo vuosia sitten.

Commer-merkillä myytiin pääasiassa pakettiautoja ja kuorma-autoja. Yhtiön tehdas oli Englannin Lutonissa.

Yhdysvaltalainen Chrysler Corporation otti Commeria valmistaneen Rootes-yhtymän haltuunsa vuonna 1967, minkä jälkeen Commer-tavara-autot muuttuivat vähitellen Dodge-merkkisiksi.

Kuva: CvB.

Vuonna 1978 Chrysler myi kaikki Euroopan toimintonsa ranskalaiselle PSA-yhtymälle. Lutonin tehdas siirtyi edelleen vuonna 1981 Renaultille. Viimeiset entisellä Commerin tehtaalla tehdyt, alun perin Dodgen nimellä markkinoidut kuorma-autot valmistuivat lokakuussa 1989 Renault-Dodge -nimisinä.

Ensimmäiset Commer-autot saatiin Suomeen vuonna 1948.

Kuvan Commer 2500 Diesel on vuosimallia 1970.

Kuva: CvB.

Auton moottori on Perkinsin 49,5-hevosvoimainen 1,7-litrainen rivinelonen. Auton kantavuus on 1 100 kiloa ja tavaratilan koko 5,7 kuutiota.

Auto oli esillä Mobilisti-lehden osastolla vuoden 2016 Classic Motorshow -tapahtumassa.

Lähde: Wikipedia

Päivän museoauto: Tässä autossa tuoksuu tupakka, hiki, pihka, bensa ja teräketjuöljy

Päivän museoauto: Fordin historiassa erityisen merkittävä auto

Päivän museoauto: Mitsubishin ensimmäinen avolavamalli vuodelta 1978

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

3 KOMMENTIT

  1. Lutonissa oli ja on muitakin autotehtaita kuin entiset Rootesin tehtaat.

    GM:n Vauxhall- ja Bedford-tehtaat tekivät 1950- ja 1960-luvuilla Suomessakin varsin suosittuja henkilö-, paketti- ja kuorma-autoja, joiden myynti ja huolto pääkaupunkiseudulla oli Nikolajeffin eli maan vanhimman autoliikkeen vastuulla.

    Aloitin oman urani autoalalla v. 1962 juuri Nikolajeffin korjaamolla Pitäjänmäellä ja ajoin ajokorttini v. 1964 bulldoggi ”Petterillä”. Vauxhallin Viva, Victor ja Cresta olivat eniten myydyt mallit.

    Nikolajeffin Johnson-perämoottorihuollon huoltoautona oli Bedford-pakettiauto, jossa oli etuovina liukuovet.

  2. Hei !
    Luin äsken kiinnostavan kirjoituksen Commer autosta.
    Isäni osti vuonna 1966 samanlaisen pakettiauton Turun Autokaupasta, se myytiin Fargo merkkisenä.
    Sen liikkeen nimi oli Turussa Turun Autokauppa.

  3. Kersana ihmettelin miten tuollaisen Fargon etupyörät mahtuvat kääntymään ja kuinka renkaat voi edes vaihtaa. Silloin tuollaisen Fargon kykeni havaitsemaan ympäristöä tarkkaileva ja tyhmiä eli vaikeita kyselevä ipana. Sittemmin minusta tuli lentomekaanikko ja insinööri.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän