Olemme Autotodayssa vuosien ajan seurannut suomalaisen superauton, Toroidionin vaiheita. Auto herätti paljon mielenkiintoa, mutta tuotantoon auto ei ikinä päässyt. Nyt auto on museoautona Tekniikan museossa.
Toroidion 1MW Concept -auto esiteltiin vuonna 2015 teholtaan 1MW superautona. Toroidion Oy kertoi kehittäneensä uusia teknologioita, jotka muun muassa mahdollistaisivat pitkän akkujen keston ja uudenlaisen voimanjakotekniikan.
Autossa olisi ilman vaihteistoa toimiva 48 voltin sähköinen suoravetoinen voimansiirto, jokaisella pyörällä olisi oma moottori ja näiden rinnakkaisten alimoottorien hyödyntäminen mahdollistaisi ennätyksellisen matalan energiankulutuksen.

Yhden megawatin teho oli Toroidionin erikoisuus, joka olisi tehnyt siitä maailman tehokkaimman sähköauton. Saman ajan sähköisissä perheautoissa teho oli 100 kilowatin suuruusluokkaa ja Teslan nelivetomalleissa noin 400 kilowattia.
Yritys kohtasi haasteita etsiessään rahoitusta teollisen sarjatuotannon käynnistämiseen. Tuotantoversion autosta piti valmistua vuonna 2019. Keväällä 2022 Toroidion Oy jätti konkurssihakemuksen.
Sähköautojen kehitystä pitkään seurannut Vesa Linja-Aho huusi esillä olevan Toroidionin mallin konkurssihuutokaupasta keväällä 2022 ja lahjoitti sen Tekniikan museolle.
Sähköauton malli on osaa Tekniikan maa -näyttelyä, jonka yksi teema on suomalaiset innovaatiot ja tuotekehitys. Toroidionin tarina on myös esimerkki siitä, miten innovaatiot voivat myös epäonnistua, eikä kaikista uutuuksista tule kaupallisesti menestyviä tuotteita.
Teksti: Tekniikan museon auton esittelyteksti.
Nythän tähän autoon olisi toimiva tekniikka valmiina ja näyttäisi menevän tuotantoon Ruotsissa Saabin entisellä tehtaalla. 48V tekniikka ei mennyt läpi kuin joissain hybrideissä, se oli tässä Toroidionissa se juttu eli turvallisuus ja mahdollisuus vaihtaa akkua lennossa. Ikäänkuin katulaillinen LeMans-kilpuri päästöttömänä toteutuksena.
Tämä homma vaikutti kusetukselta. Auto kulki videoissa joku 50kmh, eli tehoa oli varmaan 50kw.