Nokian Renkaiden rengasohjeet sähköautoilijalle

Kuva: Nokian Renkaat.

Sähköauton tai hybridin omistaja valitsee mielellään kitkarenkaat, jotta ajo olisi mahdollisimman hiljaista. Kannattaa silti muistaa, että nastarengas on jäisillä talvikeleillä pidoltaan aivan ylivertainen, todetaan Nokian Renkaiden tiedotteessa.

Nokian Renkaiden mukaan sähköautoilijan ei tarvitse olla huolissaan renkaiden nopeasta kulumisesta. Toisin kuin moni luulee, sähköauton renkaat kuluvat usein hitaammin kuin polttomoottoriauton.

Sähköautoissa on usein paljon tehoa sekä enemmän painoa kuin polttomoottoriautoissa – ja nämä ominaisuudet asettavat vaatimuksia renkaille. Kaikkein tärkeintä on silti liikenneturvallisuus. Jos olet hankkimassa talvirenkaita sähköautoon, valitse renkaat ensisijaisesti sen perusteella, millaisissa olosuhteissa ajat.

Hybridi- tai sähköauton renkaita valitessa kolme tärkeintä kriteeriä ovat yleensä turvallisuus, alhainen vierintävastus ja hiljaisuus. Kun vierintävastus on pienempi, auton toimintamatka on pidempi. Alhainen rengasmelu puolestaan on hiljaisissa sähköautoissa ennen kaikkea mukavuusseikka.

Talvirengasostoksilla autoilijan on päätettävä myös, sopivatko omaan käyttöön paremmin kitka- vai nastarenkaat. Ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut ns. all season -renkaat on tarkoitettu Keski-Eurooppaan, eivätkä niiden talviominaisuudet riitä Suomen talviolosuhteisiin.

– Jos ajaa lähinnä pääteillä, herkästi vierivä ja hiljainen kitkarengas on hyvä valinta. Muussa tapauksessa on syytä miettiä, olisiko nastallinen rengas sopivampi. Kitkarenkaiden heikkous nimittäin on pito jäisellä tiellä, tiivistää Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Koko talven ajo kulutti renkaita alle 1 mm

Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula korostaa, että eräs sähköautojen renkaita koskeva, yleinen harhaluulo ei pidä paikkaansa. Vaikka sähköautoissa on paljon tehoa ja vääntöä, ne eivät kuluta renkaita erityisen paljon – päinvastoin.

– Nykyaikaisessa sähköautossa renkaat kuluvat vähemmän kuin perinteisellä polttomoottorilla varustetussa autossa. Tämä on hyvän luistoneston ansiota. Ajonhallintajärjestelmät käyttävät sähkömoottorin nopeaa tehonsäätöä renkaiden luiston vähentämiseen. Säätöjärjestelmä on paljon nopeampi kuin jarrutukseen ja polttomoottorin kierrosten rajoittamiseen perustuvassa polttomoottoriautossa, kertoo Liukkula.

– Omassa Teslassani nastarenkaat kuluivat viime talvena 12 000 kilometrin ajolla reilusti alle yhden millimetrin, hän havainnollistaa.

Nokian Renkaat käyttää Nokialla ja Ivalossa tehtävissä rengastesteissä paljon sähköautoja, joten yhtiöllä on laajasti tietoa renkaiden soveltumisesta eri automalleihin. Lisäksi yhtiön renkaita testataan muun muassa sähkötakseissa eri puolilla Suomea.

Kerran talvessa kannattaa vaihtaa renkaiden paikkoja

Matti Morri neuvoo seuraamaan talven aikana renkaiden kulumista ja rengaspaineita. Siten koko rengassarjalle saa mahdollisimman pitkän käyttöiän.

– Jos auto ei ole neliveto, on tärkeää seurata vetävien ja vapaasti pyörivien renkaiden eroja. Työtä tekevät renkaat voivat kulua jopa kaksi kertaa niin paljon kuin vapaasti pyörivät. Nyrkkisääntö on, että kun kulumaero ylittää kaksi millimetriä, on aika vaihtaa renkaiden paikkaa keskenään. Usein riittää, että vaihto tehdään kerran talvessa.

Turvallisen talviajon varmistamiseksi 4 mm:n uransyvyyteen kuluneet renkaat on syytä vaihtaa uusiin.

Huomioi nämä, kun valitset talvirenkaat sähköautoosi

  • Turvallisuus: tärkeintä on miettiä, millaisissa olosuhteissa ajat, ja valita renkaat sen mukaan.
  • Alhainen vierintävastus: mitä pienempi vierintävastus, sitä pidempi auton toimintamatka.
  • Hiljaisuus: ajomukavuus lisääntyy, kun valitset hiljaiseen sähköautoon hiljaiset renkaat.
  • Kitkat vai nastat: jäisellä tiellä nastarenkaan pito on ylivertainen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here