Liikenneopettajat: Mieluummin kattavampi koulutus kuin rajoituksia

Liikenne- ja viestintäministeriössä on havahduttu ainakin joiltakin osin pieleen menneeseen vuoden 2018 ajokorttilakiuudistukseen. Liiikenneopetus ry:ssä ollaan odotettu tätä jo jonkin aikaa, todetaan yhdistyksen tiedotteessa.

Liikenneopetus ry perustettiin syksyllä 2019 juuri sen vuoksi, että ajokorttilakiuudistuksen epäkohdat näkyivät opettajien työssä heti ja näistä epäkohdista ei haluttu olla hiljaa. Nyt ministeriö on ilmoittanut, että lainmuutoshanke on käynnistetty.

– Emme vielä tiedä mitä muutoksia on tulossa. Hanke on vasta käynnistetty. Ministeriö on ilmoittanut olevansa huolissaan nuorten liikennekäyttäytymisestä. Ajokieltojen määrä on nousussa ja ajokäyttäytymisen riskihakuisuus lisääntynyt, sanoo Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.

Liikenneopettajat ovat toistuvasti tuoneet esiin sitä seikkaa, että vuoden 2018 ajokorttilaki muutti ajokortin suorittamisen liikennekasvatuksen sijaan pikakurssiksi, jonka ainut tavoite on läpäistä ajokoe. Melkein kuka vain voi opettaa ketä vain, opetuslupaopettajalta ei vaadita edes teoriakokeen suorittamista nykyisin.

Suurella määrällä ajotunteja läpäistään kyllä mekaanista ajotaitoa mittaava tutkinto, mutta tutkinnossa ei voida mitata kuljettajan riskihakuisuutta. Ajokokeiden hyväksymisprosentit ovat laskeneet ja tutkintojonot ovat kasvaneet.

Harmaa talous ja kokeilukulttuuri rehottaa. Todistuksiakin on Liikenneopetus ry:n mukaan väärennelty ja osa on jäänyt asiasta kiinni.

Ongelmia on paljon ja juurisyy opettajien mukaan on liiallinen opetuksen vapautus, jolle 2018 lakiuudistus perustui.

Liikenneturva on tuonut omia ehdotuksiaan esiin, joista viimeisimpänä se, että uudella kuljettajalla tulisi olla ensimmäisinä kuukausina ajokortin saannin jälkeen aikuinen kyydissä. Liikenneopettajat pitävät erittäin hyvänä sitä, että Liikenneturva ehdottaa rohkeitakin uudistuksia liikenneturvan parantamiseksi.

– Hyvä kun pitkästä aikaa keskustellaan liikenneturvallisuuden parantamisesta. Olemme keskustelleet opettajien kanssa tästä ehdotuksesta ja meidän mielestämme parempi vaihtoehto on kattavampi koulutus kaikille ennen ajokortin saantia kuin tämäntyyppinen rajoitus. Koulutus on paras lääke ja toimii ennaltaehkäisevästi valtaosalle, sanoo Anunti.

Ennen vuotta 2018 autokoulu oli useampivaiheinen. Vaikka jatkovaiheet paransivat turvallisuutta, liikenneopettajat eivät usko että palaaminen täysin vanhaan tulee tapahtumaan. Tällä hetkellä malli on kuitenkin liian vapautettu ja typistetty.

– Turvallisuuteen liittyvällä alalla ei saa mennä liikaa vapautus ja hinta edellä. On kaikkien liikenteenkäyttäjien yhteinen etu, että ajokorttilakia muutetaan vain liikenneturvallliuus edellä, sanoo Anunti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän