Autotoday tutustui: Polestar 2 — vakiona yli 400 hevosvoimaa!

Pääsiäisen jälkeen pidetyssä Polestar 2 -mallin Suomen lanseerauksessa pääsimme ottamaan ensituntuman auton ominaisuuksista ja ajettavuudesta.

Ensimmäiset Polestar 2 -mallit ovat kaksimoottorisia versioita, mutta myöhemmin mallistoon lisätään myös edullisempi yksimoottorinen ja pienemmällä akulla varustettu malli.

Polestar 2:ssa yhdistyvät minimalistinen muotoilu, upea suorituskykyinen ajettavuus ja Android pohjainen tietoviihdejärjestelmä — Polestar 2 oli ensimmäinen auto, joka sai Android pohjaisen järjestelmän.

Muotoilu kerää katseita ja muotokielestä on erotettavissa yhtäläisyyksiä omistajayhtiön Volvon mallien kanssa. Yksinkertainen ja suoraviivainen linjakkuus jatkuu sisällä, jossa pinnoilla voi tuntea kierrätysmateriaalien käytön.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajettavuuden puolesta Polestar on varsinainen sporttisuuden huipentuma, josta ei tehot Suomen teillä lopu kesken. Perusmallinen Polestar 2 on jo todella tunnokas ajaa, alustasta löytyy napakkuutta ja ohjaustuntuma on tarkka.

Ajettavuuden hifistelijöille ja persoonallisuutta hakeville hyvin niukasta lisävarustelistasta on valittavissa kuuden tuhannen euron Performance Pack -lisävarustepaketti.

Auton ulkonäkö muuttuu kullankeltaisilla yksityiskohdilla ja 20 tuumaisilla vanteilla, mutta suurin muutos tapahtuu pellin alla.

Kuva: Polestar.

Öhlinsin manuaalisesti säädettävät iskunvaimentimet ja Brembon tehokkaat jarrut mahdollistavat Polastar-nautinnon viemisen jopa radalle asti.

Rajallisen koeajoajan takia uuteen Android pohjaiseen tietoviihdejärjestelmään ei ehditty paneutua perusteellisesti. Toiminnallisuudeltaan ensituntuma on hyvä, ja reilun 11 tuuman keskinäytön käyttökokemus on monilta osin lähellä Android pohjaisen tabletin käyttöä. Järjestelmästä löytyvät tutut Googlen sovellukset ja päivittäminen tapahtuu vaivattomasti wifin kautta.

Kuva: Polestar.

Polestar 2 on saatavilla tällä hetkellä 78 kWh akulla. Ensikoeajon perusteella sähkön kulutus saisi olla hieman alhaisempi. Kulutuslukemat vaihtelivat 20-25 kWh välillä sataa kilometriä kohden. Näillä kulutuslukemilla Polestar:n ilmoittamaan 470 km (WLTP) kantamaan ei päästä.

Katso tästä muita Polestar-juttuja.

Ensituntumaltaan Polestar 2 yllätti monelta osin erittäin positiivisesti. Moderni muotokieli puhuttelee ulkoa ja sisältä, ja kokonaisuutena Polestar 2 vaikuttaa olevan viimeistelyltään laadukkaalla tasolla jo heti tuotannon alkupäästä lähtien.

Polestar 2

  • Maksimiteho yhteensä: 300 kW, 408 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 660 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 78 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 470 km.
  • Kiihtyvyys: 4,7 sek. (0-97 km/t)
  • Sähkön kulutus koeajossa: 20-25 kWh/100km.
  • Maksimi latausteho: AC 11 kW ja DC 150 kW
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: 440 l. (etu+taka)
  • Alkaen hinta: 59 900 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!