Jaguar I-Pacea eivät jyrkät nousut, mutkaiset tiet ja lähelle nollaa hipova lämpötila haitanneet kun se suoritti onnistuneesti Everesting-haasteen haasteen yhdellä latauksella Iso-Britannian korkeimmalla päällytetyllä tiellä Great Dun Fell-vuorella Cumbriassa.
Ratin takana haasteessa oli olympiapyöräilijä ja pyöräilyn maailmanmestari Elinor Barker.
Everesting-haasteen totetus on yksinkertainen mutta haastava: Kerää vertikaalimetrejä Mount Everesting verran – 8 848 metriä. Kyse on siis pystysuoraan mitatuista nousumetreistä. Haaste keräsi paljon suosiota korona-pandemian aikana pyöräilijöiden joukossa.
Great Dun Fell, joka tunnetaan pyöräilijöiden joukossa nimellä ”Britain’s Mont Ventoux” referenssinä Tour de Francen haastavaa alppiosuuteen, on Iso-Britannian jyrkin päällystetty tie.
Kaartuvat mutkat ja jopa 20 posentin nousut määrittelevät tätä kapeaa asfalttinauhaa, joka kiipeää 547 vertikaalimetriä kiivetessään koko korkeuteensä 848 m. Elinor Barker suoritti 16,2 kertaa 5,8kilometrin nousun ja kerrytti yhteensä noin 60 prosenttia lisäenergiaa nousujen ja laskujen aikana.
Haasteen aikana ajoa autolle kertyi 199,6 kilometriä, joista 12,9 kilometriä oli siirtymistä aloituspaikalle. Haasteen jälkeen I-Pacen akustossa oli vielä 31 prosenttia virtaa jäljellä.
Energiatehokkaan Everesting- haasteen suorittamisen tae on I-Pacen regeneroiva jarrutusjärjestelmä, joka on rakennettu käyttäen Jaguar Racing- timin oppeja Formula E-sarjasta.
”Regen” on tärkeä komponentti menestyksen rakentamiseen kilparadoilla. Formula E-auto I-Type 5 tuottaa keskimäärin noin 30 prosenttia lisää energiaa regeneroinnin avulla yhdessä kilpailussa. Ilman tätä auto ei pääsisi maaliviivalle asti.
Ajon aikana Ellinorin apuna oli Jaguar Racing – ja I-Pace-tiimien insinöörejä, jotka tarkkailivat auton suoritusta.
Haasteen valmisteluissa, Jaguar I-Pace esilämmitettiin Jaguarin Remote App-toiminnon avulla. Auton ollessa kiinni latauspisteessä, esilämmitys automaattisesti lämmittää tai viilentää akuston optimaaliseen lämpötilaan ja tasaa matkustamon lämpötilan haluttuun käyttäen latauspisteen energiaa. Käyttämällä latauspisteen energiaa esilämmitykseen auton kantama voidaan optimoida, erityisesti kylmällä säällä.
Toinen ominaisuus, joka parantaa I-Pacen tehokkuutta on Smart Climate-toiminto, joka päättelee turvavöihin asennettujen tunnistimien avulla kuinka monta matkustajaa autossa on ja lämmittää tai viilentää vain tarvittavat osiot matkustamosta optimoiden näin mukavuuden ja energian kulutuksen.
Jaguar I-Pace tarjoaa erinomaista suorituskykyä. Auto kiihtyy 0-100km/h 4,8 sekunnissa ja sen WLTP:n mukainen kantama yhdellä latauksella on 470 kilometriä.
Pitkien matkojen aikana latauspaikkojen löytäminen on tehty helpoksi, sillä I-Pacen Pivi Pro-navigaatiojärjestelmä näyttää lähellä sijaitsevat latauspisteet muutamalla ruudun kosketuksella. Jo 15 minuutissa 100 kW DC-latauksesta auto lataa virtaa 127 kilometrin ajomatkaan ja 50 kW DC-latauksessa 63 kilometriin (WLTP:n arvojen mukaan laskettu) matkalle.
Jaguar I-PACEn hinnat Suomessa alkavat 85 939 eurosta.