Jaguar tarjoaa nyt I-Pace-auton omistaville ilmaisen päivityksen, joka Jaguarin tiedotteen mukaan voi lisätä toimintamatkaa 20 kilometriä.
Jaguar käynnisti vuonna 2018 I-Pace eTrophy sarjan – maailman ensimmäisen sarjatuotantomalleihin perustuvien täyssähköautojen kansainvälisen kilpailusarjan.
Sarja vie täyssähkö SUV:n Jaguarin mukaan äärimmäisiin käyttöolosuhteisiin, ja ensimmäinen kilpailukausi antoi kriittisiä oppeja akuston ja vääntömomentin hallintajärjestelmien kestävyydelle ja lämmönhallinnalle.
Lue tästä muita juttuja sähköautoista.
Jatkuvassa pyrkimyksessä parantaa asiakaskokemusta, Jaguar-insinöörit ovat myös analysoineet tietoja yli 80 miljoonasta kilometristä todellisia ajomatkoja ympäri maailmaa.
Auton suorituskyvyn jokainen osa-alue otetaan huomioon järjestelmien optimaalisen suorituskyvyn hyödyntämiseksi ja tehokkuuden maksimoimiseksi.
Insinöörit ovat käyttäneet Jaguar I-Pace eTrophy kilpasarjasarjassa hyödynnettyjä edistyksellisiä teknisiä oivalluksia akusto-, lämmönohjaus- ja nelivetojärjestelmien hallinnan optimoimiseksi, joilla voidaan parantaa koko sähköisen voimalinjan tehokkuutta.
Nelivetoinen I-Pace on Jaguarin ensimmäinen täyssähköauto ja sen toimintamatka on jopa 470 km 90kWh: n litium-ioni-akun yhdellä latauksella (WLTP-sykli).
Vaikka uusi ohjelmistopäivitys ei muuta virallisesti sertifioitua toimintamatkaa, eTrophy-analyysin avulla kehitetyt marginaaliset hyödyt antavat Jaguarin tiedotteen mukaan asiakkaille mahdollisuuden jopa kahdeksan prosentin parannukseen käyttöolosuhteiden mukaan. Tämä vastaa potentiaalista 20 km:n käytännön toimintamatkan lisäystä.
eTrophy-sarjasta johdetut muutokset sisältävät:
- Neliveto: Muutokset etu- ja takamoottorien vääntömomentin jakoon tuottavat paremman tehokkuuden ajettaessa ECO-tilassa – järjestelmä tuottaa silti jatkuvan nelivedon
- Lämmönhallinta: Hienosäädöt lämmönhallinnan ohjausjärjestelmässä parantavat aktiivisen säleikön toimintaa, sulkemalla säleikkö useammin aerodynaaminen suorituskyky paranee
- Akun kapasiteetti: Päivitykset antavat akun käydä alhaisemmassa varaustilassa kuin aikaisemmin vaikuttamatta ajettavuuteen, kestävyyteen tai suorituskykyyn
Muita parannuksia ajomatkojen data-analyysin pohjalta:
- Regeneratiivinen jarrutus: Ajoneuvon jarrut keräävät energiaa tehokkaammin, kun akun varaus on suuri ja jarrutusenergian talteenottoa on lisätty pienemmillä ajonopeuksilla, jolla parannetaan tehokkuutta ja toimintamatkaa.
- Toimintamatkalaskuri: Ennustetun toimintamatkan laskenta-algoritmin muutokset tuottavat tarkemman ja johdonmukaisemman arvion auton toimintamatkasta, samalla kun se huomioi paremmin yksilön ajotapaa.
Asiakkaita pyydetään varaamaan huollon ajankohta Jaguar -jälleenmyyjältä ilmaista ohjelmistopäivitystä varten. Laaja-alaiset muutokset mahdollistavat myös parannetun ohjelmiston etäpäivitystoiminnon (software-over-the-air SOTA).
Uusimman ohjelmiston myötä entistä useammat ohjainyksiköt autossa voivat vastaanottaa etäpäivityksiä tarjoamalla jatkuvia parannuksia asiakaskokemukseen.
I-Pacen viimeisintä tekniikkaa edustava 90 kW:n litiumioniakku tuottaa urheiluauton suorituskykyä 0-100 km/h kiihtyvyydellä 4,8 sekunnissa sekä käytännöllisyyttä 470 km:n toimintamatkalla (WLTP).
0–80 prosentin latausaika 40 minuuttia 100 kW DC-pikalatauksella. AC-latauksessa (7 kW) se saavuttaa saman varaustilan hieman yli 10 tunnissa.
Jaguar mahdollistaa asiakkailleen Euroopan kattavan latausverkoston. Tällä hetkellä palveluun kuuluu Suomessa jo yli 1 200 julkista latauspistettä ja Euroopassa yhteensä 110 000. Jaguar Plugsurfing-palvelu mahdollistaa useiden eri operaattoreiden latauspisteiden käytön yhdellä asiakkuudella.