Autotoday testasi: Jaguar I-Pace EV400 — palkintoja kahminut premiumtasoinen täyssähköinen SUV

Jaguar-malliston mielenkiintoisin tuote, I-Pace, haastaa kilpailijoitaan vakaalla ajettavuudellaan, erittäin laadukkailla materiaaleillaan ja omaperäisellä muotoilullaan.

Vuonna 2018 ensiesitelty I-Pace on palkittu kymmenillä autoalan palkinnoilla, kuten vuoden 2019 World Car of the Year sekä European Car of the Year -palkinnoilla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tekniset tiedot houkuttelevat

Tekniikan puolesta Jaguar on tehnyt ensimmäisestä täyssähköautostaan herkullisen paketin. Pienemmän tehon ”kokeiluversioille” ei ole ollut tarvetta, vaan Jaguar on hypännyt I-Pacen kanssa suoraan syvään päähän haastamaan kilpailijoiden premiumtasoisia täyssähköisiä SUV-malleja.

I-Pace on nelivetoinen, etu- ja taka-akseleilla on omat kestomagneettiset sähkömoottorit, jotka molemmat tuottavat itsessään 200 hevosvoimaa ja 348 Nm. vääntöä. I-Pacen kokonaisteho näin ollen nousee 400 hevosvoimaan ja vääntöä on riittävät 696 Nm. Auton painojakauma on ihanteellinen 50:50.

Sähkömoottoreiden voima on tilanteesta riippumatta aina välittömästi käytettävissä ja nollasta sataan aika taittuu 4,8 sekuntiin. Suorituskyky saa helposti hymyn huulille ja selän painautumaan penkkiin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Numerot tuntuvat ratin takana

Mukavat teholukemat ja ihanteellinen painojakauma tuntuvat ajossa. Kori on valmistettu alumiinista ja tekee jäykkyydellään I-Pacen ajettavuudesta todella jämäkän.

Korkeampi SUV:n painopiste, jäykkä kori ja koeajoauton ilmajousitus tekevät tietyissä tilanteissa autosta pintakovan ja kaupunkinopeuksissa suuremmat epätasaisuudet heilauttavat toisinaan autoa sivuttaissuunnassa. Yksi parhaista esimerkeistä on vinottain hidastetöyssyyn ajettaessa, jolloin alusta voisi ottaa töyssyn tai hidasteen vastaan selvästi pehmeämmin.

Alustan tuntuman heikkoudet kuulostavat selvästi suuremmilta, mitä oikeasti ovat. Kyseessä on kuitenkin premium luokan SUV, josta parhaillaan saa pulittaa yli satatuhatta euroa. Näin pienimmätkin yksityiskohdat kiinnittävät huomion, ja alustan tuntumaltaan I-Pace ei ainakaan ilmajousituksella ole sarjassaan voittaja.

Kuva: Antti Järveläinen.

Maantiellä ja tasaisella alustalla I-Pace menee kirjaimellisesti kuin juna. Kyyti ja tuntuma on hienostuneen napakkaa ja määrätietoista.

Ohjaustuntumaltaan I-Pace on lähempänä raskasta kuin kevyttä. Alkuun ohjauspyörän kääntely tuntuu raskaalta. Kaupungilla ahtailla kaduilla auton pyörittelyssä jäykkyyden huomaa, mutta matka-ajossa ohjauksen jämäkkyys tekee kulkupuolesta rauhallista.

I-Pacessa energian talteenoton tuntee voimakkaana jarrutuksena, kun jalka nostetaan kaasupolkimelta. Jarrupolkimelle ei tunnu juuri olevan käyttöä vasta kuin aivan pysähdykseen tultaessa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sähköä tulee, sähköä menee

Akusta löytyy kapasiteettia kiitettävät 90 kWh ja Jaguarin ilmoittama WLTP mukainen toimintamatka on 470 kilometriä. Koeajossa sähkönkulutus pyöri 23-26 kWh/100km. lukemissa, jolla päästään oikeassa elämässä noin 350 kilometriä yhdellä latauksella.

Ennakoivalla ja tasaisella ajolla on valtava merkitys sähkönkulutukseen. Hätäisemmällä kaasujalalla varustettu ja hyvästä kiihtyvyydestä nauttiva kuski saa tyhjennettyä akun helposti alle 300 kilometrissä. Sähköautoilun taitava kuljettaja saa I-Pacen kulkemaan parhaillaan jopa 600 km, josta todisteena on I-Pacen luokkavoitto isojen autojen kategoriassa AL Helsinki Ecorunissa keväällä 2019. I-Pacen sähkönkulutukseksi kirjattiin kilpailussa 15,00 kWh/100 km.

Kuva: Antti Järveläinen.

I-Pace pystyy vastaanottamaan virtaa pikalaturista parhaillaan 100 kW. Tällöin lyhyt 15 minuutin lataus tuottaa jo 100 kilometriä lisää toimintamatkaa ja 40 minuutissa saadaan ladattua akkua tyhjästä 80 prosentiin.

Koeajettu 2020 mallivuoden sisäänrakennetulla 7 kilowatin laturilla akun lataamiseen kuluu aikaa noin 12 tuntia. Tuleviin 2021 mallivuoden malleihin tulee paljon kotona lataaville hyvä päivitys, sillä auton sisäänrakennettu laturi päivittyy kolmivaiheiseen 11 kW malliin. Latausaika tyhjästä akusta täyteen putoaa noin 8,5 tuntiin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisätilojen materiaaleista löytyy laatua, mutta muotoilu tökkii

I-Pacen ohjaamossa viihtyy hyvin ja laadun tuntee materiaaleista, mutta muotoilu jakaa mielipiteitä. Ohjaamo muistuttaa paljon normaalin polttomoottoriauton sisätiloja. I-Pacen ulkokuori persoonallisine muotoineen antaisi odottaa sisätiloilta samanhenkistä erikoisuutta ja ajatuksia herättävää muotokieltä.

Koeajoauton HSE-varustetason mukana tuleva nahkaverhoilu nostaa istuinten osalta I-Pacen tasolle, jolle se kuuluu. Valitettavasti nahkaverhoilu ei sisälly edullisimman S-varustetason vakiovarusteisiin, vaan se tulee vakiona ainoastaan SE ja HSE -varustetasoissa. I-Pacea ja tämän tason Jaguaria on hankala kuvitella muulla kuin nahkaverhoilulla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kojelauta on kosketusnäyttöjen osalta jaettu tyylikkäästi kahteen. Ylemmästä näytöstä löytyvät navigaattorin, median ja asetusten valikot. Alemmasta näytöstä löytyy pääasiassa sisätilojen lämmitykseen ja viilennykseen liittyvät ilman ja istuinten lämpötilan säätimet. Näyttöjen käytettävyydessä ja reagointinopeudessa on havaittavissa samaa ajoittaista tahmeutta, jota esiintyi kesällä koeajamamme Range Roverin yhteydessä.

Vaihteenvalitsimet löytyvät alemman näytön alapuolelta painettavien kytkimien muodossa vasemmalta puolelta. Oikealta puolelta löytyy vastaavasti ajo-ohjelmien valitsimet ja ilmajousituksen korkeudensäädön painikkeet.

Matkustustilaa on hyvin edessä ja takana, ja tavaratila vetää mahtavat 656 litraa. Lisäksi edessä on pieni säilytystila latausjohdoille ”konepellin” alla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tyylikästä muttei niin tyypillistä Jaguaria

Rohkeutta on vaadittu, kun selvästi muotokieleltään muusta mallistosta poikkeavaa I-Pacea on lähetty suunnittelemaan. Muotoilussa on yhdistelty paljon pyöreitä ja suoria muotoja pääosin edessä ja kyljissä, kun taas auton takaosassa pyöreät muodot jäävät lähinnä Jaguar-logon pyöreyteen.

Katso tästä muita juttuja Jaguar I-Pace -mallista.

Ilmanvastuskerroin on varmasti ollut yksi johtavia tekijöitä suunnittelussa, ja tarkemmin katsottuna esimerkiksi etusäleiköstä ohjataan osa ilmasta konepellin alle madaltamaan ilmanvastusta. Takana ilman virtauksista huolehtii takaikkunan päällä oleva spoileri ja takaluukun päällä viimeisenä pieni lippa. Takalasin pyyhkijälle ei ole edes tarvetta, vaikka muotoilultaan ollaankin lähellä tavallista farmaria tai SUV:tä, joista useimmiten takalasin pyyhin löytyy.

I-Pace on vienyt palkintoja myös muotoilun saralla. World Car Desgin of the Year -palkinnon vuonna 2019 pokannut I-Pace on ensimmäinen malli, joka on noussut saman vuonna kolmoisvoittoon vuoden auto maailmassa kategorioissa. Edellä mainitun palkinnon ja World Car of the Year -palkinnon lisäksi kotiin vietiin samana vuonna myös World Green Car awards -palkinto.

I-Pace on muotoilun maskuliinisuudellaan ja sisätilojen laadukkuudellaan yksi tämän hetken markkinoiden mielenkiintoisimmista premiumtason täyssähköisistä SUV-malleista. Hieman ikääntyneestä muotoilusta on kuitenkin havaittavissa 2,5 vuoden takainen julkistuspäivä – etenkin sisätilojen osalta.

Ulkonäöltään pienemmän näköinen I-Pace yllättää tilavilla sisätiloillaan, ja pääosin laadukkaasta ajettavuudesta huokuu vakaus ja määrätietoisuus, jota tehokkaalta sähköautolta toivoo.

Kuva: Antti Järveläinen.

Jaguar I-Pace HSE EV400

  • Maksimiteho: 294 kW, 400 hv.
  • Maksimivääntö: 696 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 90 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 470 km.
  • Kiihtyvyys: 4,8 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 22 kWh/100km.
  • Kulutus koeajossa: 22,5-25 kWh/100km.
  • Omamassa: 2208 kg.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: 656 l.
  • Alkaen hinta: 85 375 euroa (I-Pace S, hinnasto 2021)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!