Vuoden Auto 2019 -voittaja ratkesi äärimmäisen niukalla erolla

COTY-palkinnon otti vastaan Jaguarin Ian Callum Genevessä autonäyttelyn aattona. Kuva: COTY

Geneven autonäyttelyn lähtölaukaus oli jo perinteiseen tapaan Vuoden Auton (COTY) julkistus. Tämä automaailman pitkäikäisin ja arvostetuin palkinto jaettiin nyt jo 56. kerran.

Tänä vuonna äänestys oli kaikkien aikojen tasaisin, sillä kaksi parasta autoa päätyi tasapisteisiin.

Kun kaikkien 60 tuomarin äänet oli laskettu, lopputulos oli, että sekä Alpine A110 että Jaguar I-Pace olivat saaneet 250 ääntä.

Kolmannelle sijalle päätynyt Kia Ceed jäi voittajakaksikolle ainoastaan kolmen äänen verran. Myös Ford Focus (235 ääntä) ja Citroën C5 Aircross (210 ääntä) omasivat voittomahdollisuudet aivan loppusuoralle saakka.

Voittaja jouduttiin ratkaisemaan tasatilannetta käsittelevän sääntöpykälän perusteella: tällöin voittaja ratkaistaan sen perusteella, mille autolle tuomarit ovat antaneet enemmän ykkössijoja. Niitä Jaguarille kertyi 18 ja Alpinelle 16, joten ero oli edelleen äärimmäisen niukka.

Äänestyksen ensimmäiselle kierrokselle osallistui 38 vuoden 2018 aikana esiteltyä ja myyntiin tullutta uutta automallia, joista seitsemän pääsi marraskuussa tehdyn äänestyksen perusteella finaalikierrokselle. Kärkiviisikon lisäksi finaalissa olivat Mercedes-Benz A-sarja ja Peugeot 508.

Toisella ja ratkaisevalla äänestyskierroksella kullakin tuomarilla oli käytettävissään yhteensä 25 ääntä, jotka piti jakaa vähintään viidelle autolle. Kunkin tuomarin oli nostettava yksi auto voittajaksi, jolle sai antaa enintään kymmenen ääntä.

Suomea tuomaristossa edustava Tekniikan Maailman tuottaja ja COTY-tuomariston pääsihteeri Velimatti Honkanen asetti omalla listallaan ykköseksi Citroën C5 Aircrossin (7 ääntä). Toiseksi hän arvosti Kia Ceedin (5 ääntä) ja kolmanneksi Ford Focuksen (4 ääntä). Honkanen kommentoi äänestyksen lopputulosta:

– Jaguar kyllä ansaitsee voittonsa, sillä se on kovatasoinen sähköauto ja ensimmäinen täysiverinen kilpailija Teslalle. Itse annoin sekä sille että Alpinelle kaksi pistettä, sillä Jaguar on melko kallis, ja Alpinea ei myydä Suomessa. Alpine on todella innostava, kevyt ja nopea urheiluauto, joka saa isomoottoriset superautot näyttämään huvittavilta. Kolmanneksi tullut Kia Ceed nousi oikeutetusti ’normiautojen’ ykköseksi. Kärkikolmikon autot ovat todella erilaisia, mutta.jokainen on omassa sarjassaan huipputuote.

Vuoden Auto 2019 -finalistien sijoitukset ja äänimäärät/ykkössijat:

1. Jaguar I-Pace 250 / 18
2. Alpine A110 250 / 16
3. Kia Ceed 247 / 8
4. Ford Focus 235 / 6
5. Citroën C5 Aircross 210 / 8
6. Peugeot 508 192 / 2
7. Mercedes-Benz A-sarja 116 / 2

FAKTAT:

Vuoden Auto -ehdokkaaksi pääsivät uudet automallit, jotka olivat myynnissä vähintään viidessä Euroopan maassa vuoden 2018 aikana. Uusi korimalli tai ns. facelift ei riitä ehdokkuuteen.

Automaailman arvostetuin raati, johon kuuluu 60 jäsentä 23 Euroopan maasta, valitsi vuoden merkittävimmän autouutuuden 56. kerran. Car of the Year (COTY) -tuomaristossa Suomea edusti Tekniikan Maailman tuottaja Velimatti Honkanen, joka on myös tuomariston pääsihteeri.

Car of the Year -äänestyksen ensimmäisessä vaiheessa jokainen raatilainen antaa yhden äänen seitsemälle mielestään parhaalle kandidaatille. Seitsemän eniten ääniä saanutta ehdokasta pääsee toiseen vaiheeseen, jossa kullakin tuomarilla on käytettävissään 25 ääntä. Äänet pitää jakaa vähintään viidelle autolle, joista yksi pitää nostaa voittajaksi, ja sille saa antaa enintään kymmenen ääntä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here