Hyundain vetykuorma-autoilla on ajettu jo miljoona ajokilometriä

Täyssähköisillä Hyundai Xcient Fuel Cell -polttokennoajoneuvoilla on ajettu Sveitsissä yhteensä jo miljoona kilometriä vain 11 kuukautta liikennöinnin aloittamisesta, todetaan Hyundain tiedotteessa.

Kyseisenä ajanjaksona vetykuorma-autot ovat vähentäneet CO2-päästöjä 631 tonnilla. Nykyinen 46 ajoneuvon kalusto on jaettu 25 eri logistiikka-, jakelu- ja elintarvikeyrityksen käyttöön.

Vetykäyttöisillä kuorma-autoilla on korvattu dieselajoneuvoja, ja Sveitsin esimerkki on ensimmäinen kerta, kun vetykuorma-autoja käytetään suuressa mittakaavassa normaalissa jakelukäytössä.

Asiakkaiden antama palaute on kertonut tyytyväisyydestä esimerkiksi XCIENT-mallin suorituskykyyn, lyhyisiin tankkausaikoihin, ympäristöystävällisyyteen sekä pitkään toimintamatkaan.

Kalusto kasvaa merkittävästi

Hyundai Xcient Fuel Cell -vetykuorma-auto esiteltiin alunperin vuonna 2019, ja kuluvan vuoden aikana Hyundai esitteli ajoneuvosta ensimmäisen mallipäivityksen. Ulkonäkö- ja suorituskykypäivitysten ohella kuorma-auton saa nyt sekä 4×2 että 6×2-kokoonpanoilla.

Sveitsiin tullaan toimittamaan mallivuoden 2021 ajoneuvoja 140 kappaletta vielä tämän vuoden loppuun mennessä.

Vuoteen 2025 mennessä Sveitsin teillä kulkee jo 1600 XCIENT-vetykuorma-autoa.

Vuonna 2019 Hyundai Motor Company aloitti Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) -yhteishankkeen sveitsiläisen H2 Energy -yrityksen kanssa. HHM tarjoaa XCIENT Fuel Cell -vetykuorma-autoja käyttöön perustuvilla leasingsopimuksilla kaupallisille kuljetusyrityksille.

Sopimukset kattavat myös vedyn tankkauksen, ja etuna kuljetusyrityksille on se, ettei suuria alkuinvestointeja tarvitse tehdä.

– HHM suunnittelee laajentuvansa myös muihin Euroopan maihin lähivuosina. Saksa ja Alankomaat ovat todennäköisimmät kohteet, mutta voimakasta kysyntää olisi myös muualta, Hyundai Hydrogen Mobilityn toimitusjohtaja Mark Freymüller kertoo.

Hyundai Motor Companyn tavoitteena on myydä maailmanlaajuisesti 110 000 vetykäyttöistä ajoneuvoa vuoteen 2025 mennessä.

Samaan aikaan myös muita kuin tieliikennekäytössä käytettäviä ajoneuvoja ja työkoneita valmistava Hyundai Motor Group on asettanut tavoitteekseen valmistaa puoli miljoonaa vetykäyttöistä ajoneuvoa vuoteen 2030 mennessä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

3 KOMMENTIT

  1. Tuohan tekee reilut 20.000 km per auto. Eihän se nyt voi olla isokaan saavutus?
    Vaikka erittäin paljon ajaville, ja varsinkin raskaalle liikenteelle vety voi olla vastaus, niin sen varaukset hehkutus on vähän arveluttavaa. Vedyn tuottamiseen menee paljon enemmän sähköä, kuin siitä saadaan energiaa. Sähkö voidaan toki tuottaa vihreästi, mutta niin kauan kuin sähköä tuotetaan ympäristöä vahingoittaen muuhun käyttöön, on tuo pelkkää viherpesua – se vihreä sähkö on pois jostain muualta, jossa se korvataan fossiilisella tuotannolla.
    Lisäksi vety vaatii raskaan kuljetus- ja jakeluinfran, kun taas sähköautoille riittää jo olemassa oleva sähköverkko.
    Ja viimeisenä polttokennot. Henkilöautojen polttokennot maksavat erittäin paljon, ja niiden elinikä on rajallinen – 200-300tkm.
    Autoweekin toimittaja ajoi Toyota Mirailla vuoden kaliforniassa, ja esimerkiksi käyttökustannukset olivat kovat. Mirailla kilometri oli noin 4-14 kertaa kalliimpi kuin Model S Teslalla, paikallisen sähkönhinnan mukaan.
    Vety on nopeampi tankata, mutta milloin tankkausverkosto on tarpeeksi laaja? Sähkö tulee kaikille kotiin, ja useat voivat sillä ladata autoaan, jolloin koko tankkaamisen tarve poistuu. Ja silloin kun tarvitsee ladata, voit tehdä sen ruokatauon, kahvipaussin tai kauppareissun aikana. Jo nyt Taycan latautuu 5-80% välin 20 minuutissa. Kia lupailee tulevalle 800V järjestelmälleen noin 500km latausta 20 minuutissa. Latausaika ei ole tänään merkittävä, eikä varsinkaan tulevaisuudessa, vaikka tuo ei toteutuisikaan noin hyvin.
    Akkujen materiaaleja arastellaan, mutta kun tarjontaa vanhoista akuista alkaa olemaan, on varma että arvotavaran erottamiseen löytyy keino. Eikä polttokennojen platina ja muut materiaalitkaan ilmaisia tai yleisiä ole.
    Tällä hetkellä, ja lähitulevaisuudessa vety on erinomainen vaihtoehto raskaalle liikenteelle. Kauemmas on akkutekniikan suhteen mahdotonta kenenkään nähdä, mutta en yllättyisi mikäli sähkö osoittautuisi toimivammaksi myös siellä. Koska henkilöautoissa se edes ole vaihtoehto, ja turhaa hypeä siitä on turha nostattaa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!