Vetykäyttöisiä kuorma-autoja tulossa markkinoille

Volvo Trucks kehittää kuorma-autoja, joissa on vedyllä toimiva polttomoottori. Maantietestit näillä kuorma-autoilla alkavat vuonna 2026, ja kaupallinen lanseeraus on suunniteltu tämän vuosikymmenen lopulle.

Vihreällä vedyllä toimivat kuorma-autot ovat merkittävä askel Volvolle nettonollatavoitteen saavuttamisessa ja asiakkaiden tukemisessa hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä.

Kuorma-autot, jotka käyttävät vihreää vetyä fossiilisten polttoaineiden sijaan, ovat yksi tapa vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Vetykuorma-autot sopivat erityisen hyvin pitkille matkoille ja alueille, joilla on puutteellinen latausinfrastruktuuri tai akkujen lataamiseen on rajoitetusti aikaa.

Volvo aloittaa asiakastestaukset polttomoottoreissa vetyä käyttävillä kuorma-autoilla vuonna 2026, ja ne ovat kaupallisesti saatavilla tämän vuosikymmenen lopulla. Testaus laboratorioissa ja ajoneuvoissa on jo käynnissä.

Vetykäyttöiset polttomoottorikuorma-autot täydentävät Volvon muiden vaihtoehtoisten tarjontaa, kuten akkusähkökuorma-autot, polttokennosähkökuorma-autot sekä uusiutuvilla polttoaineilla, kuten biokaasulla ja HVO:lla (Hydrotreated Vegetable Oil) toimivat kuorma-autot.

Volvo Trucksin vihreää vetyä käyttävät polttomoottorit voivat päästä elinkaarenaikaisiin nollapäästöihin käytettäessä uusiutuvaa HVO:ta sytytyspolttoaineena, ja ne luokitellaan uusien EU:n CO2-päästöstandardien mukaan ”nollapäästöisiksi ajoneuvoiksi” (Zero Emission Vehicles, ZEV).

Vedyllä toimivia polttomoottoreita käyttävät Volvo kuorma-autot sisältävät High Pressure Direct Injection (HPDI) -tekniikan, jossa pieni määrä sytytyspolttoainetta ruiskutetaan korkealla paineella puristussytytyksen mahdollistamiseksi ennen vedyn lisäämistä. Tämän tekniikan etuja ovat korkeampi energiatehokkuus pienemmällä polttoaineenkulutuksella ja lisääntynyt moottorin teho.

Volvo Trucks on allekirjoittanut sopimuksen Westport Fuel Systemsin kanssa yhteisyrityksen perustamisesta HPDI-teknologiaa varten. Yhteisyrityksen odotetaan aloittavan toimintansa vuoden 2024 toisella neljänneksellä virallisen hyväksynnän jälkeen.

Faktat

  • Vetykäyttöisten Volvo kuorma-autojen toimintasäde on verrattavissa useisiin dieselautoihin kuljetustyypistä riippuen.
  • Vedyn polton aiheuttamien alhaisten CO2-päästöjen vuoksi nämä kuorma-autot luokitellaan ”nollapäästöisiksi ajoneuvoiksi” uusien EU:n CO2-päästöstandardien mukaisesti.
  • Vetypolttomoottorit päästävät myös erittäin pieniä määriä typen oksideja ja hiukkasia.
  • Vetyä voidaan käyttää myös polttokennosähkökuorma-autojen voimanlähteenä, jolloin sähkö tuotetaan kuorma-autossa. Polttokennosähkökuorma-autot eivät päästä pakokaasupäästöjä, vain vesihöyryä.

Lue myös

EU myönsi suomalaisyrityksille yli 6 miljoonaa euroa sähkön ja vedyn jakeluasemien rakentamiseen

Tornioon kaavaillaan vedyn tuotantolaitosta!

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän