Volvo Trucks aloittaa polttokennokuorma-autojen asiakastestit vuonna 2025

Volvo Trucks testaa polttokennosähkökuorma-autoja, jotka päästävät vain vesihöyryä ja joiden toimintasäde on verrattavissa diesel-kuorma-autoihin, jopa 1 000 km. Toinen testausvaihe on tulossa muutaman vuoden kuluttua, ja se sisältää asiakastestejä yleisillä teillä.

Polttokennosähkökuorma-autojen testaus kaupallisessa liikenteessä alkaa vuonna 2025 valituilla asiakkailla Pohjois-Euroopassa, minkä jälkeen seuraa tulevina vuosina enemmän kuorma-autoja ja maita.

Lue muita juttuja vetyautoilusta.

Vetykäyttöiset polttokennosähkökuorma-autot soveltuvat erityisen hyvin pitkän matkan kuljetuksiin ja raskaisiin, energiaa vaativiin tehtäviin. Ne voivat olla vaihtoehto myös maissa, joissa akun latausmahdollisuudet ovat rajalliset.

Testien tavoitteena on tarkastella kaikkia kuorma-auton toiminnan eri puolia, mukaan lukien komponentit, käsittely ja kuljettajakokemus.

Polttokenno tuottaa oman sähkönsä vedystä sen sijaan, että sitä ladataan ulkoisesta lähteestä. Ainoa vapautuva sivutuote on vesihöyry. Volvon sähkökuorma-autot käyttävät kahta polttokennoa, joiden kapasiteetti tuottaa 300 kW tehoa ja joiden tankkausaika on alle 15 minuuttia.

Polttokennoteknologia on vielä varhaisessa kehitysvaiheessa, ja vaikka sillä on monia etuja, haasteita on edelleen, etenkin koskien laajamittaista vihreän vedyn* tarjontaa sekä tarvetta kehittää tankkausinfrastruktuuria. Vedyn puutteen vuoksi testien aikana uusiutuvista lähteistä peräisin olevaa vihreää vetyä tankataan asiakkaan kotiterminaalilla.

Polttokennot toimittaa cellcentric – Volvo Groupin ja Daimler Truck AG:n yhteisyritys. Cellcentric rakentaa yhden Euroopan suurimmista polttokennojen sarjatuotantolaitoksista, jotka on kehitetty erityisesti raskaita ajoneuvoja varten.

* Vihreää vetyä tuotetaan käyttämällä uusiutuvia energialähteitä, kuten tuulta, vettä ja aurinkoa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here