Historian havinaa: Automobiilit ajoivat areenoille

Suomen Kuvelehden kannessa on nelivuotias Heikk A. Reenpää. Kuva: Kansalliskirjasto.

Maailma alkoi motorisoitua 1910-luvulla. Sitä vauhditti ensimmäinen maailmansota vuosina 1914-1918. Oma maamme joutui sodan melskeisiin 1917-1918.

Muun muassa näistä kertomaan perustettiin maahamme uusi viikkojulkaisu Suomen Kuvalehti, joka halusi tarjota lukevalle yleisölle täydennykseksi kuvia. Lehteä kustansi vuonna 1890 perustettu kustannusyhtiö Otava.

Kuva: Kansalliskirjasto.

Uuden lehden näytenumero julkaistiin vuoden 1916 lopussa. Lehden ensimmäinen numero ilmestyi tammikuussa 1917. Sodan jo alettua lehden dramaattinen etusivu herätti ansaittua huomiota.

Rauhattomista oloista johtuen autojen myynti oli vain muutamia kymmeniä vuosittain. Ilmeisesti patoutunutta kiinnostusta ilmeni erilaisia ja eri hintaisia automobiilejä kohtaan. Suomen Kuvalehti esitteli jo julkaisemisensa alkuajoista lähtien erilaisia automerkkejä.

Kuva: Kansalliskirjasto.

Huomiota herätti tuolloin myös auton käytöstä kertonut artikkeli. Sen alkeellinen kuvitus rinnastaa perinteisen liikkumisen hevospeleillä, mutta tuo kuvaan myös moottorikäyttöisen automobiilin.

1920-luku oli automobiilin voimakkaan kehityksen aikaa. Uutta tekniikkaa syntyi eri puolilla maailmaa.
Autojen kysyntä kaipasi nopeampia ja tehokkaampia valmistusmenetelmiä. Esim. USA:ssa Ford ja Euroopassa Citroën loivat kokonaan uudenlaiset mahdollisuudet. Tarjonnan lisääntyminen toi kehittyneet ratkaisut yhä useammalle auton hankinnasta haaveilevalle.

Suomen Kuvalehti autotietouden edistäjänä

Suomen Kuvalehdelle on annettava täysi tunnustus auton käyttöön liittyvien asiatietojen esiin tuomisessa. Myös erilaiset automallit esiteltiin havainnollisesti ja usein myös hauskasti, kuten monet Autotodayssakin julkaistut jutut ovat kertoneet.

Katso tästä muita Historian havinaa -juttuja.

Alla olevalla kuvalla on kaksinkertaista historiallista arvoa. Se on lehden kymenvuotisjuhlanumero.

Kansikuvassa vuonna 1926 komeilee edellisenä vuonna Chrysler-edustuksen saaneen Hans Kochin maahantuoma Chrysler Six ja sen etupuskurin päällä istuu nelivuotias Heikki A. Reenpää.

Auto oli lehden myynninedistämiskampanjan arpajaispalkinto.

Koko ikänsä kustannusyhtiö Otavan palveluksessa erilaisissa johtotehtävissä toiminut Heikki A. Reenpää kuoli viime syyskuun 18. päivä 98-vuotiaana.

Teksti: Usko Sipilä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here