Vuonna 1975 silloisen edustusluokan laatustandardit määriteltiin kerralla uudelleen, kun Mercedes-Benz esitteli S-sarjansa (W 116) tuoreimman tulokkaan.
Malliin lainattiin Mercedes-Benz 600:n (W 100) V8-moottori, jonka iskutilavuutta oli kasvatettu tuntuvasti (6834 cm3). Syntyi Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 – auto joka ihastutti vaivattomalla ajettavuudellaan, voimallaan ja sofistikoidulla muotoilullaan.

Uusi autoklassikko vakuutti välittömästi keräilijät ja autoentusiastit, ja asiakkaiden joukossa oli monia aikansa F1-sarjan kuljettajia ja mestareita.
Myös lehdistö oli vaikuttunut ja palkitsi tulokkaan ”Maailman parhaan auton” ja ”Maailman nopeimman sedanin” titteleillä.
Moottori kehitti 210 kW (286 hv) tehon ja 550 Nm:n väännön. Huippunopeus oli 225 km/h ja kiihtyvyys 0–100 kilometriin vain 7,4 sekuntia.

Nämä arvot olivat poikkeuksellisia 1970-luvun sarjatuotantomalleissa, kuten vakiovarusteluun kuuluvat ilmastointi, keskuslukitus, tasanopeussäädin ja sähkötoimiset ikkunatkin.
Keräilyharvinaisuuden arvo on noussut viimeisen 15 vuoden aikana lähes kaksinkertaiseksi, sillä huippukuntoisista 450 SEL 6.9 -yksilöistä on pyydetty jopa yli 90 000 euroa.