Geneven autonäyttely maaliskuussa 1963: Mercedes-Benz esittelee uutuusmallin, josta on tuleva välitön menestys, 230 SL:n (W 113).
Auto valmistetaan kahdeksan vuoden ajan kolmena mallina (230 SL, 250 SL ja 280 SL) ja kolmella eri moottorilla.
Kaksipaikkainen malli saa pian lempinimen ”Pagoda”, koska valinnaisvarusteena saatava kova katto vie ajatukset kohti aasialaisen temppelin kattomuotoilua. Auton päämuotoilija Friedrich Geigerin työn täydentää Paul Bracq, joka suunnittelee mallin avautuvan coupé-katon.

Mercedes-Benz 230 SL avasi uuden luvun myös ajoneuvoturvallisuudessa. Kyseessä oli ensimmäinen urheiluauto, jossa on vahvistettu matkustamo ympärillään joustavat törmäysvyöhykkeet edessä ja takana.
Jo 230 SL -mallissa on levyjarrut edessä, ja vuonna 1967 esitellyssä 250 SL-versiossa levyjarrut on lisätty myös taka-akselille.
”Pagoda” esiintyy menestyksellisesti myös moottoriurheilussa, kun autolla voitettiin yli 5000 kilometrin matka-ajo Spa-Sofia-Liège-reitillä elokuussa 1963.
Historian havinaa: Tätä Mersun G-sarjan klassikkoa valmistui vain 446 autoa
Historian havinaa: Mercedes-Benzin ylellinen S-sarja 50 vuotta
Historian havinaa: 90 vuotta Mercedes-Benzin C-sarjan edeltäjän debyytistä