Mercedes-Benz esittelee uuden kiinteäelektrolyyttisen akkujärjestelmän

Mercedes-Benz esittelee uuden täyssähköisen eCitaro G –nivellinja-auton, jossa ensimmäisenä hyödynnetään kiinteäelektrolyyttistä akkua (solid-state battery).

Se eroaa rakenteeltaan nykyisistä litiumioniakuista, joissa anodin ja katodin välissä akkukennossa oleva massa on hyytelömäistä. Uudessa rakenteessa tuo elektrolyytti on kiinteää.

Ratkaisulla saavutetaan noin 25 prosenttia suurempi energiatiheys ja tässä kokoonpanossa akuston 441 kWh:n kapasiteetti.

Tämä takaa eCitaro G:lle suotuisissa oloissa noin 220 kilometrin ja talvioloissakin (lämmitys päällä) jopa 170 kilometrin toimintamatkan. Toinen etu on pitkä toiminta-aika, ja teknologialle annetaankin 10 vuoden/280 MWh:n takuu.

Uuden eCitaro G ja eCitaron normaali latausteho on 150 kW, mutta teho voidaan kaksinkertaistaa katolle sijoitettavilla virrankeräimellä/pantografilla 300 kW:iin.

Molemmissa malleissa hyödynnetään sähköistä XF AVE 130 -taka-akselia, joita nivellinja-autoon voidaan asentaa jopa kaksi kappaletta.

Akselille sijoitetut sähkömoottorit tuottavat 2 x 125 kW tehon ja 2 x 485 Nm:n väännön.

Sekä uusi eCitaro G että lyhyempi eCitaro ovat saatavilla joko kiinteäelektrolyyttisillä akuilla tai entistä tehokkaammilla, uuden sukupolven NMC-litiumioniakuilla.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!