GT4: Tasoitussäännöt iskivät yllättävän rajusti BMW-autojen suorituskykyyn

Nürburgringin värikkääseen, lähes satavuotiseen historiaan lisättiin taas yksi kappale, kun Saksan GT4-sarja jatkoi kauttaan kesätauon jälkeen radan jylhissä maisemissa ja armottomassa säässä.
Suomen Sami-Matti Trogen ja hänen ajoparinsa, ranskalainen Enzo Joulié lähtivät tallinsa Walkenhorst Motorsportin kotiradalle kovin odotuksin. Mutta jo perjantain vapaissa harjoituksissa selvisi, että sarjan tasoitussäännöt kohtelevat BMW-autoja rajusti.
Tasoitussäännön *) mukaan BMW:t kantoivat koko viikonlopun mm. merkittävän määrän lisäpainoa, joka tekivät autosta lähes kaksi sekuntia kierroksella kärkeä hitaamman. Huippunopeusero kärkeen oli peräti 10 km/h.
1. kilpailu
Vuorottelujärjestelmän mukaisesti Trogen ajoi ensimmäisen aika-ajon. Tuloksena vaatimaton 22. lähtöruutu.
– Oli todella turhauttavaa, kun ei pysynyt suorilla muiden kyydissä. Raskas auto lähti kaarteistakin laiskasti, Trogen kuvailee tunnelmiaan ohjaamossa.
Olosuhteet vaihtelivat tunnin kisan aikana melkoisesti. Alussa rata oli märkä ja taivaalta ripotteli vettä. Trogen aloitti kilpailun ja nousi muutaman pykälän, kunnes turva-auto tuli toisen kerran radalle hieman ennen puoliväliä. Tilanne oli otollinen varikkokäyntiä ja pakollista kuskinvaihtoa varten. Samalla autoon vaihdettiin kuivan kelin slicks-renkaat, sillä rata näytti kuivuvan. Päätös osoittautui nopeasti erheeksi, sillä taivas repesi uudestaan.
Varikolla sattui lisäksi virhe Enzon lähdettyä aavistuksen liian aikaisin juoksemaan autolle kuljettajavaihtoa varten. Tästä seurasi n. 5 sekuntia maksanut ”sakkokierros”. Sääntöjen mukaan kuljettaja saa ylittää ratavarikon (pit lane) rajaviivan vasta, kun auto on kunnolla pysähtynyt ja moottori sammutetta. Sijoittuminen 15:nneksi oli sekä kuljettajille että tallille suuri pettymys.
– Tämä ei ollut meidän viikonloppu. Moni asia oli meitä vastaan. Säännöille emme voi juuri mitään, joten tärkeintä oli keskittyä omaan tekemiseen ja pitämään auto radalla vaikeissa olosuhteissa ja tyytyä ajamaan tasaista tahtia. Iso kiitos koko Walkenhorst Motorsport -tallille. Kaikki tiimissä tekivät parhaansa näissä todella haastavissa olosuhteissa, Trogen kiittelee.
1. kilpailun tulokset
1) Jan Philipp Springob/Simon Connor Primm – CV Performance Group – Mercedes-AMG GT4
2) Hugo Sasse/Mike David Ortmann – Prosport Racing– Aston Martin Vantage GT4
3) Ben Dörr/Théo Nouet – Dörr Motorsport – Aston Martin Vantage GT4
4) Denis Bulatov/Marcel Lenerz – EastSide Motorsport – Mercedes-AMG GT4
5) Nicolaj Møller-Madsen/Ivan Ekelchik – Wimmer Werk Motorsport – Porsche 718 Cayman GT4
15) Sami-Matti Trogen/Enzo Joulié – Walkenhorst Motorsport – BMW M4 GT4
21) Matias Nuoramo/Nikolas Pirttilahti – Bonk Motorsport – BMW M4 GT4
2. kilpailu
Sunnuntai aukesi uutena päivänä, muttei valitettavasti yhtään aurinkoisempana. Aamun aika-ajot olivat sateiset, eikä Joulié pystynyt 24. lähtöruutua parempaan. Lähtöpaikka kuitenkin koheni kolme sijaa (21.) kanssakilpailijoiden rangaistusten myötä.
Ranskalainen ajoi avausstintin vaikeissa olosuhteissa ammattimiehen ottein puhtaasti, kärsivällisesti ja virheitä välttäen. Talli vaihtoi Trogenin ajovuoroon heti varikkoikkunan auettua. Lohjalainen teki parhaansa ja oli maalissa lopulta 19.
– Olimme edelleen pari sekuntia hitaampia kuin kärkiporukka, joten ei siinä voinut muuta tehdä kuin yrittää selviytyä. Paras BMW oli 16. ja me sijalla 19. Nyt ei auta muuta kuin siirtää ajatukset kohti Lausitzringin seuraavaa kisaa, Trogen päätti.
Kilpailun voitti puolustava mestaripari Mike David Ortmann/Hugo Sasse Prosportin Aston Martinilla.
2. kilpailun tulokset
1)  Mike David Ortmann/Hugo Sasse – Prosport Racing – Aston Martin Vantage GT4
2) Finn Zulauf/Daniel Gregor – AVIA W&S Motorsport – Porsche 718 Cayman GT4
3) Simon Connor Primm/Jan Philipp Springob – CV Performance Group – Mercedes-AMG GT4
4) Ivan Ekelchik/Nicolaj Møller-Madsen – Wimmer Werk Motorsport – Porsche 718 Cayman GT4
5) Leo Pichler/Max Wimmer – Wimmer Werk Motorsport – Porsche 718 Cayman GT4
19) Sami-Matti Trogen/Enzo Joulié – Walkenhorst Motorsport – BMW M4 GT4
23) Nikolas Pirttilahti/Matias Nuoramo – Bonk Motorsport – BMW M4 GT4
Saksan GT4-sarja, pistetilanne 6/12 osakilpailun jälkeen:
1) Sasse/Ortmann – PROsport Racing – Aston Martin Vantage GT4 – 94 pistettä
2) Primm/Springob – CV Performance Group – Mercedes-AMG GT€ – 85 p.
3) Bulatov/Lenerz – BCMC Motorsport – Mercedes-AMG GT4 – 82 p.
4) Jahn/Fittje – AVIA W&S Motorsport – Porsche 718 Cayman GT4 – 70 p.
5) Hantke/Jansen – Walkenhorst Motorsport – BMW M4 GT4 – 63 p.
10) Trogen/Joulié – Walkenhorst Motorsport – BMW M4 GT4 – 32 p.
Saksan GT4-sarjasta on ajettu nyt puolet. Sarja jatkuu jo kahden viikon kuluttua, 18. – 20. elokuuta Lausitzringin radalla.
*) Tasoitussäännöt, Balance of Performance (BoP):
Saksan GT4-sarjassa on käytössä ns. ”Balance of Performance” -järjestelmä (BoP), jolla pyritään pitämään autot tasaväkisinä. Menestyspainojen lisäksi järjestäjä voi mm. nostaa autojen minimiajokorkeutta ja valtuuttaa tallit käyttämään tiettyä moottorikarttaa, vaikuttaen autojen tehoihin sekä ajettavuuteen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän