Rata-autoilija Sami-Matti Trogenin ensimmäinen NLS-kausi ylitti odotukset — sopimus myös ensi kaudeksi

Syksyllä 2020 Sami-Matti Trogen solmi sopimuksen BMW kilpa-autoja luotsaavan saksalaisen Walkenhorst Motorsportin kanssa. Alustavana ajo-ohjelmana oli Nürburgring Langstrecken -sarja (NLS), jossa Trogen ajoi pääluokassa 600-hevosvoimaista BMW M6 GT3 -kilpa-autoa.

Tavoitteena ensimmäisellä kaudella oli ehjä kausi ja vauhdillisesti pääsy tehdaskuljettajien vauhtiin. Tämä oli suuri haaste. Sitä ei helpottanut se, että sarjaa ajetaan maailman vaikeimmaksi radaksi kutsutulla 20 kilometriä pitkällä Nordschleifin radalla, ”vihreässä helvetissä”.

NLS-kauden oli määrä alkaa maaliskuun lopulla, mutta Trogenin puhelin soi jo helmikuussa. Talli pyysi häntä alle viikon varoitusajalla mukaan ajamaan Asian Le Mans -sarjaan, autona BMW M6 GT3.

Neljä osakilpailua – saavutuksena jopa luokkavoitto

Aasian Le Mans-sarja käsitti neljä osakilpailua viikon aikana. Ensimmäiset kaksi osakilpailua ajettiin Dubaissa ja jälkimmäiset kaksi Abu Dhabissa. Samaa autoa ajoivat Trogenin lisäksi Henry Walkenhorst ja Jörg Breuer.

Ensimmäisessä kilpailussa kolmikko ajoi hienosti luokan toiseksi. Toisessa kilpailussa podium kutsui jälleen luokan kolmantena. Kolmas kilpailu toi kolmikon jälleen toiseksi ja viimeisessä osakilpailussa tuli lopulta sarjan kruunannut luokkavoitto.

Muutto Saksaan ja NLS-kausi käyntiin

Aasian Le Mans -sarjan jälkeen alkoi valmistautuminen NLS-kauteen. Iso muutos nuorelle miehelle oli muutto Saksaan ja tottuminen uusiin ympyröihin.

– Olen viihtynyt Saksassa. Pääsen tasaisin väliajoin Suomeen tapaamaan perhettäni, joten koti-ikävä ei ole päässyt yllättämään. Minut on otettu Saksassa hyvin vastaan ja olen saanut paljon apua arkeen. Asun pienessä Mellen kylässä lähellä tallin päämajaa. Siellä on rauhallista asua ja loistavat mahdollisuudet liikuntaan, Trogen kuvailee uutta asuinkohdettaan.

NLS-kausi käynnistyi maaliskuun lopussa ja eteni Trogenin tavoitteiden mukaisesti. Ei tullut isompia virheitä tai kolareita ja vauhti oli hyvää alusta loppuun. Trogenin autokunta vaihtui kauden aikana monta kertaa, mutta autokunnista riippumatta, Trogen oli aina oman autokuntansa nopein kuljettaja.

Toukokuussa talli kiinnitti nuoren kuljettajansa mukaan lehdendaariseen Nurburingin 24 tunnin kilpailuun. Kilpailuun oli ilmoittaunut yli 200 autoa ja 700 kuljettajaa. Autokunnassa ajoivat Trogenin lisäksi Jörg Müller, toista kautta tallissa ajava Mario von Bohlen sekä puolalainen Kuba Giermaziak.

Lauantaina alkanut kilpailu oli kuljettajille haastava. Kilpailun ensimmäisenä päivänä keli oli sateinen. Sade ja huono näkyvyys antoivat kovan vastuksen kilpailuun. Tämä ei nuorta lohjalaista juuri haitannut, koska hän ajoi lauantaina koko päivän nopeimman kierrosajan.

Kilpailun juontajat ihmettelivät suhteellisen tuntematonta nuorta suomalaista ja nimi painettiin varmasti monen mieleen GT-autojen maailmassa. Trogen ajoi tiimeineen lopulta sijalle 12.

Sopimus myös ensi kaudeksi

Kaudella 2022 Trogenin sopimus BMW:tä luotsaavan Walkenhorst Motorsportin kanssa jatkuu. Tarkkaa kilpailukalenteria ei ole vielä lukittu, mutta kilpailuja on tiedossa mittava määrä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!