Sami-Matti Trogen Saksan GT4-sarjaan

GT-autoihin erikoistunut Sami-Matti Trogen, 20, osallistuu tulevalla kaudella Saksan GT4-sarjaan. Vuodesta 2020 lähtien Saksassa ajanut lohjalainen jatkaa neljättä vuotta Walkenhorst Motorsport -tallin kuljettajana.

Pääasiassa Nürburgringin pitkällä Nordschleife-radalla tähän asti ajanut Trogen siirtyy urallaan seuraavaan vaiheeseen hakemalla tuntumaa uusista radoista ja sprinttimuotoisista kestävyyskisoista.

– Teimme uuden taustaryhmäni kanssa suunnitelman seuraaville vuosille ja sen perusteella päätöksen ajaa GT4-sarjassa. On tosi makeeta aloittaa uusi kausi ja kokea vähän erilaista kilpailua kuin aikaisemmin. Ohjelmani mahdollistaa sen, että pääsen ajamaan sekä simulaattorilla että oikeilla autoilla tosi paljon kisaa, Trogen summaa.

Trogen jatkaa GT4-sarjan rinnalla digitaalista kilpailemista Williams Esports -tallissa, jonka eturivin kuljettajia hän on ollut jo vuodesta 2020 lähtien. Hänestä on kehittynyt uuden ajan hybridikilpa-autoilija, joka ajaa ammatikseen oikean ja digitaalisen elämän radoilla.

Saksan GT4-sarja ajetaan samoina viikonloppuina Saksan vakioautosarjan, DTM:n, kanssa. Saksan rata-autoilun kuninkuusluokka muistetaan Suomessa 90-luvulla ajetuista osakilpailuista.

– DTM on yksi autourheilun kovimmista näyteikkunoista ja kisatapahtumat sen mukaisia. On tosi hienoa ajaa näissä puitteissa, Trogen hehkuttaa

Uusi BMW M4 GT4 ensimmäistä kertaa kisakäyttöön

Trogen kilpailee 550 hevosvoimaisella BMW M4 GT4 -autolla. BMW on panostanut merkittävästi tähän nyt tällä kaudella kisakäyttöön otettavaan uuteen GT4-malliin.

– Auto on tuntunut ensimmäisistä testeistä lähtien hyvältä. Se on hyvin saman luonteinen kuin GT3-auto, jota olen ajanut. Suurimmat erot ovat aerodynamiikassa ja jarruissa. Erityisesti kuljettajan ergonomiaan ja elektroniikkaan on panostettu viimeisimmällä teknologialla, Trogen kertoo.

GT4-sarjaan osallistuu peräti lähes 40 autokuntaa.

– Sarjoja, jossa on viivalla näin monta autoa, ei ole kovin paljon. Sprinttikisat ajetaan kahdella kuljettajalla. Koen tämän kovatasoisen sarjan moneltakin kantilta mielekkääksi kehitymisen kannalta, Trogen sanoo.

Walkenhorst Motorsport ajattaa sarjassa kahta samanlaista autoa. Toisen auton kuljettajina ovat saksalainen Nico Hantke ja hollantilainen Mex Jansen. Talli kertoo Trogenin ajoparin lähiaikoina.

Saksan GT4-sarjassa ajetaan kuudella eri radalla; viisi Saksassa ja yksi Zandvoortissa Hollannissa. Sarja alkaa 3,7 kilometrin pituisella Oscherslebenin radalla 26.-28. toukokuuta.

Walkenhorst Motorsport

Yli 15 vuotta toiminnassa ollut perheomisteinen kilpatalli, joka on erikoistunut BMW:n GT-autoihin. Talli operoi yhdeksää kilpa-autoa, 24 viikonloppuna vuodessa. Se osallistuu kansainvälisiin sarjoihin, kuten Nürburgring Langstrecken Serie (NLS), GT World Challenge, Asian Le Mans Series sekä Nürburgringin ja Span maineikkaisiin 24 tunnin kilpailuihin.

Walkenhorst Motosport voitti vuoden 2023 alussa Asian Le Mans -mestaruuden, jonka palkintona tuli ilmoittautumiskutsu tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin kilpailuun, johon talli osallistuu yhdellä autolla.

ADAC GT4 Germany

Saksan GT4-sarja koostuu kuudesta kisaviikonlopusta. Varsinaisia osakilpailuja kertyy 12, sillä jokaisessa tapahtumassa ajetaan kaksi erillistä lähtöä, toinen lauantaina ja toinen sunnuntaina.

Kussakin autossa on kaksi kuljettajaa, jotka jakavat ajovuorot reilun tunnin kestävässä kilpailussa. Kilpailun aikana on yksi varikkokäynti kuljettajan vaihtoa varten. Renkaita ei kisan aikana saa vaihtaa. Toinen kuljettajista ajaa alussa uusilla renkailla ja toinen kisan loppupuoliskon kuluneilla renkailla. Myös ajovuorot määritellään erikseen kuhunkin kilpailuun.

Vain yhden rengassarjan käyttäminen säästää paitsi kustannuksia, myös erityisesti ympäristöä. Viime kauden 2022 tapaan, ADAC GT4 Germany -sarjan autoissa käytetään kestävää Shell Blue Gasoline 98 -polttoainetta.

Polttoaine koostuu noin 50 % uusiutuvista, sertifioiduista komponenteista ja säästää noin 20 % CO2-päästöjä perinteiseen huoltoasemapolttoaineeseen verrattuna. Se on EN 228 – standardin mukainen vakiopolttoaine, jossa on minimi RON 98-oktaani ja enintään 10 % etanolia.

Saksan GT4-sarjan ohjelma 2023

  • 9.-10. toukokuuta GT4-media- & testipäivät, Oschersleben
  • 26.-28. toukokuuta Oschersleben, kisat 1 & 2
  • 23.-25. kesäkuuta Zandvoort (NL), kisat 3 & 4
  • 4.-6. elokuuta Nürburgring, kisat 5 & 6
  • 18.-20. elokuuva Lausitzring, kisat 7 & 8
  • 8.-9.10. syyskuuta Sachsenring, kisat 9 & 10
  • 20.-22.10. lokakuuta Hockenheimring, kisat 11 & 12

Sami-Matti Trogenin kolmas kausi autourheilun ammattilaisena Saksassa alkaa

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän