Ford Puman ST-versio Suomeen alkuvuodesta — lähtöhinta on alle 40 000 €

Kuva: Ford.

Uusi urheilullinen Ford Puma ST tuo Ford Performancen ajodynamiikan kompaktien SUV-mallien segmenttiin ensimmäistä kertaa Euroopassa.

Mallissa on urheilullista ajoa tukevia teknologioita, esimerkiksi segmenttinsä ensimmäisenä mallina tasauspyörästön lukko (LSD) ja patentoidut voimaa ohjaavat jouset.

Puma ST:n valittavien ajotilojen ansiosta siihen saa eri tilanteisiin ja olosuhteisiin sopivan ajotuntuman, ja vaihtoehtoihin kuuluu nyt ensimmäistä kertaa Ford Performance -mallissa myös ajotila Eco.

Puma ST:n 1,5-litran EcoBoost-bensiinimoottorissa on tehoa 200 hv ja se kiihtyy 0‑100 km/h nopeuteen 6,7 sekunnissa. Auton optimoidussa alustassa on siihen varta vasten suunnitellut vääntöpalkki, kallistuksenvakaaja ja iskunvaimentimet.

Ohjausvaste on 25 prosenttia nopeampi ja jarrut 17 prosenttia suuremmat kuin Puman vakiomallissa.

Kuva: Ford.

Keulassa tasauspyörästön lukko

Puma ST on Euroopassa ensimmäinen pieni SUV-malli, johon on saatavana keulan pitoa optimoiva tasauspyörästön lukko, joka parantaa auton kaarreajo-ominaisuuksia ja minimoi aliohjautuvuutta erityisesti kaarteista pois ajettaessa.

Täysin mekaaninen järjestelmä jakaa moottorin vääntöä sille renkaalle, jossa on eniten pitoa. Renkaiden sutiminen vähenee, ja kuljettaja voi nauttia täysin moottorin suorituskyvystä.

Tasauspyörästön lukko toimii yhdessä dynaamisen kaarreajonhallinnan kanssa. Tämä parantaa pitoa ja vähentää aliohjautuvuutta jakamalla voimaa kaarteissa etupyörille. Ford Performance on hienosäätänyt näiden kahden järjestelmän välisen tasapainon, jolloin on saavutettu ihanteellinen pito kuivilla pinnoilla ja pehmeys märillä pinnoilla.

Puma ST:ssä on kehitetty Fordin B-kokoluokan auton arkkitehtuuria, jotta auton korkeampaa painopistettä on saatu tasapainotettua.

Takajousituksen vääntöpalkissa on palkkiin integroitu 28 mm kallistuksen vakaaja ja korkeampi 2,000 Nm/aste kiertojäykkyys, mikä on yli 40 prosenttia enemmän kuin Fiesta ST:ssä ja 50 prosenttia enemmän Puman vakiomalliin verrattuna. Lisäksi kaarreajon vakauteen vaikuttaa edessä oleva 24 mm kallistuksen vakaaja.

Fordin patentoidut voimaa ohjaavat jouset parantavat Puma ST:n vakautta, ketteryyttä ja reagointia. Auton kummallakin puolella on yksilöidyt asennuspuolen mukaan kierretyt jouset, jotka vastaanottavat sivuttaisvoimaa taka-akselistolta ja parantavat sivuttaissuuntaista jäykkyyttä.

Jousiteknologia toimii yhdessä Hitachin kaksiputki-iskunvaimentimien kanssa edessä ja takana tuottaen tarvittavaa jäykkyyttä sekä auton hallintaan että huonokuntoisella tiellä ajamisesta aiheutuvien haittojen estämiseen.

Autoon varta vasten suunnitellut pohjaanlyöntivasteet on säädetty säilyttämään kontrolli jousituksen ollessa kuormitettu raskaalla kuormalla.

Puma ST:n ohjausvaihteen välityssuhde on 11.4:1 eli lähes 25 prosenttia Puman vakiomallia nopeampi . Tämä ja muunnettu olka-akseli, jossa on lyhyempi ohjausvarsi tuottavat yhdessä paremman ohjausvasteen.

Myös jarruteho on optimoitu tuottamaan aito ST-ajoelämys. Etujarrulevyjen läpimitta on 325 mm, mikä on 17 prosenttia suurempi kuin Puman vakiomallissa. Takajarrulevyjen halkaisija on 271 millimetriä. Puma ST:n jarrutehostin on säädetty urheilulliseen ajoon.

Kuva: Ford.

Voimakas ja reagoiva suorituskyky

Fordin 200 hv 1,5 litran EcoBoost-bensiinimoottorissa on edistyksellinen turboahdin ja korkeapaineinen polttoaineenruiskutus sekä erikseen säätyvä nokka-akseleiden ajoitus (Twin-independent VCT), jotka tarjoavat urheiluauton suorituskykyä ja optimoitua polttoainetaloudellisuutta.

Kokonaan alumiinisen kolmesylinterisen moottorin suunnittelussa on tähdätty korkeaan vääntömomenttiin jo alhaisilta kierroksilta alkaen. Tässä auttaa säteittäis-aksiaalinen turboahdin ja sylinterikanteen integroitu pakosarja, joka lyhentää pakokaasun kulkemaa matkaa ennen sen saapumista ahtimelle, vähentäen siten ahtimen viivettä, koska ahdin reagoi nopeammin.

Huipputeho saavutetaan kierrosluvulla 6000 kierrosta minuutissa ja huippuvääntö 320 Nm kierrosluvuilla 2500-3000. Tämä parantaa suoraa kiihdytystä ja reagointia.

Puma ST:ssä on autoon suunniteltujen ilmanottoaukkojen ja vapaasti virtaavan pakokaasujärjestelmän lisäksi uudet pyörimistä rajoittavat moottorin kiinnikkeet, jotka minimoivat ei-toivottuja liikkeitä erityisesti tiukoissa mutkissa ja tukevat samalla myös arkipäivän käyttömukavuutta ja viimeistelyä.

Aktiivinen pakokaasuventtiiliteknologia voimistaa kolmisylinterisen moottorin urheilullista ääntä ja parantaa ajokokemusta. Ford Performance on säätänyt pakoputken äänen sopimaan paremmin Puma ST:n SUV-luonteeseen. Malli on noin 1 desibeliä hiljaisempi kuin Fiesta ST.

Kuva: Ford.

Ford esitteli ensimmäisenä sylinterinlepuutusteknologian kolmisylinteriseen moottoriin. Teknologia voi pysäyttää automaattisesti polttoaineen syötön ja venttiilin toiminnan yhdessä moottorin sylintereissä, kun täyttä kapasiteettia ei tarvita, kuten auton rullatessa tyhjäkäynnillä tai muissa moottorin tehoa vähemmän vaativissa tilanteissa.

Teknologia voi poistaa sylinterin käytöstä ja ottaa sen takaisin käyttöön 14 millisekunnissa, mikä on 20 kertaa nopeammin kuin silmänräpäys. Tämä vähentää polttoaineen kulutusta. Puma ST:n polttoaineen kulutus on alkaen 6,9 l/100 km ja CO2-päästöt alkaen 155 g/km (WLTP). Nopea kaasupartikkelisuodatin vähentää myös nokipäästöjä.

Puma ST:ssä on sama suora ja pehmeästi vaihtava kuusivaihteinen manuaalivaihteisto kuin Fiesta ST:ssä. Lyhennetty viimeinen vaihteenvälitys mahdollistaa kiihtyvyyden 0-100 km/h 6,7 sekunnissa ja 220 km/h huippunopeuden 19-tuumaisilla kevytmetallivanteilla.

Neljä ajotilaa

Valittavat ajotilat mahdollistavat Puma ST:n monikäyttöisyyden. Auton luonne on mahdollista säätää jokaiseen tilanteeseen ja mielialaan sopivaksi aina maksimaalisen hauskan ajokokemuksen tuottavasta ajotilasta Track ensimmäistä kertaa ST-malliin saatavaan ajotilaan Eco.

  • Ajotilassa Normal moottorin kartoitus, luistonesto, sähköinen ajovakautusjärjestelmä (ESC), aktiivinen pakokaasuventtiili pakoputkessa ja sähköinen ohjaustehostin (EPAS) on säädettu luonnolliseen reagointiin ja ajotuntumaan.
  • Ajotilassa Eco moottorin kartoitus ja kaasupolkimen vaste on säädetty mahdollisimman suuren polttoainetaloudellisuuden saavuttamiseksi.
  • Ajotilassa Sport moottorin kartoitus ja reagointi kaasupolkimeen ovat terävämmät ja sähköinen ohjaustehostin on säädetty tuottamaan paremman ohjausvasteen ja tarkemman kontrollin nopeassa ajossa. Aktiivinen pakokaasuventtiili avautuu ja tuottaa intensiivisemmän pakoputken äänen. Ajotilan saa käyttöön välittömästi ohjauspyörässä olevasta nappulasta.
  • Ajotilassa Track kaikki auton dynaamiset ominaisuudet on säädetty mahdollisimman nopeille kierrosajoille, luistonesto on pois päältä ja luistonestojärjestelmä sallii leveämmän luiston.

Kolmivaiheisen luistonestojärjestelmän ansiosta kuljettaja voi valita, miten käyttää järjestelmää; järjestelmä täysin käytössä, järjestelmä rajoitetusti käytössä leveämmän luiston sallimiseksi ja järjestelmän kytkeminen kokonaan pois päältä.

Vain ratakäyttöön kehitetty ja osana Performance Packia saatava Launch Control mahdollistaa nopeat lähdöt paikaltaan. Launch Control aktivoidaan ohjauspyörän nappulasta, jolloin 12,3-tuumaisella digitaalisella mittaristolla näkyy järjestelmälle ominainen grafiikka.

Kaasupolkimen pitäminen pohjassa ohjaa järjestelmää nostamaan moottorin kierroslukua ja pitämään sen automaattisesti sallituissa kierroslukurajoissa. Näytöllä olevasta mittarista näkee, milloin auton on valmiina lähtöön. Kytkimen vapautus mahdollistaa optimoidun liikkellelähdön paikaltaan luistonestojärjestelmän, dynaamisen kaarreajohallinnan ja Torque Steer Compensation -järjestelmien pitäessä huolen voimasta ja väännöstä.

Kuva: Ford.

Suuri takaspoileri

Paremman vakauden ja pidon takaa takapuskuriin integroitu Ford Performance-tyylinen ilmanohjain, joka lisää keulan pitovoimaa melkein 80 prosentilla. Ihanteelliseen aerodynamiikkaan vaikuttaa myös suuri takaspoileri. Takapuskurissa on ainutlaatuinen diffuusori. ST-malleille tyypilliset ylä- ja alasäleiköt on suunniteltu parantamaan moottorin jäähdytyskykyä.

Puma ST -malliin on saatavana vakiona 19-tuumaiset Magnetite tai koneellisesti viimeistellyt kevytmetallivanteet. Puma ST on helposti tunnistettava, sillä sen katto, etusäleikön kehykset, kylkilistat, ovipeilien suojukset ja takaspoileri ovat vakiona mustat.

Urheilullinen tyyli jatkuu myös sisätiloissa.

Lämmitettävät ja pehmustetut Recaro-urheiluistuimet on koristettu ST-logolla ja viimeistelty liukumattomalla Miko Dinamica -kankaalla, minkä ansiosta sekä kuljettaja että etumatkustaja pysyvät tiukasti penkeissään.

Sisätilojen yksityiskohtiin kuuluvat Ford Performance -kynnyslistat, alaosastaan tasainen nahkainen ohjauspyörä ja ST-vaihteenvalitsin. Istuimet, turvavyöt, vaihteenvalitsimen suoja ja ST-brändätyt lattiamatot on viimeistelty metallinharmaalla tikkauksella.

Puma ST tarjoaa myös luokkansa parhaan, monikäyttöisen 456 litran tavaratilan, mukaan lukien innovatiivinen tavaratilan alapuolelle sijoittuva syvä 80-litrainen Ford MegaBox, jossa voi kuljettaa kaksi golfbagia pystyasennossa.

Mukavuutta lisääviä vakiovarusteita ovat langaton latausalusta, lämmitettävä tuulilasi, etu- ja takapysäköintisensorit, tuulilasinpyyhkijät sadetunnistimella ja Fordin Sync 3 -tietoviihdejärjestelmä, jonka avulla kuljettaja voi käyttää audiota, navigointijärjestelmää ja autoon yhdistettyjä älypuhelimia yksinkertaisia äänikomentoja käyttämällä.

Tietoviihdejärjestelmä on Apple CarPlay ja Android Auto -yhteensopiva ilman lisäkustannuksia ja siinä on 8-tuumainen kojelaudan keskelle sijoitettu kosketusnäyttö, jonka aloituskuvana näytetään Ford Performance -logo. Äänimaailmasta vastaa vakiovarusteinen B&O premium-äänentoistojärjestelmä.

Mallissa on vakiovarusteena FordPass Connect -modeemiteknologia, jonka ansiosta Puma ST:n omistajat voivat käyttää tiettyjä auton toimintoja etänä FordPass-mobiilisovelluksella. Toimintoihin kuuluvat muun muassa ovien lukitus ja avaus sekä auton paikantaminen.

Lue tästä muita juttuja Ford Pumasta.

Modeemin yhteysominaisuuksien ansiosta on mahdollista myöskin saada pilvipalvelun kautta paikallisia vaaratilanneilmoituksia, jotka ilmoittavat kuljettajille edessä olevista uhkaavista tilanteista jopa silloin kun tilanne on vielä näkymättömissä mutkan tai muiden ajoneuvojen takana.

Muihin saatavana oleviin kuljettajaa avustaviin teknologioihin kuuluvat törmäyksenestojärjestelmä aktiivisella jarrutuksella, aktiivinen pysäköintiavustin, risteävän liikenteen varoitin aktiivisella jarrutuksella ja älykäs vakionopeudensäädin liikennemerkkien tunnistuksella ja kaistapitoavustimella.

Ford Puma ST:n myynti alkaa Suomessa syyskuun lopussa ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen vuoden 2021 alussa.

Ford Puma ST -mallin lähtöhinta on 39 383 euroa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here