Japanilaiset autot kärjessä TM:n talviautovertailussa

Kuva: CvB.

Tekniikan Maailma -lehti on jälleen valinnut TM Talviauton. Tänä vuonna kärjessä oli kaksi japanilaista autoa.

Ykköseksi nousi Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid Active. Se oli ainoa auto, joka kokonaispisteissä nousi yhdeksään pisteeseen.

Toiseksi tuli Mazda CX-30 2,0 Skyactiv-X A Vision Plus pistemäärällä 8,9.

Kolmanneksi tuli pistemäärällä 8,8 DS 3 Crossback Puretech 130 A Grand Chic.

Toyotan hyvä puolet testaajien mielestä oli ajonvakautuksen toiminta ja lämmityslaite. Huonoja asioita olivat peilien lämmitys ja jarrutusmatka kitkaerotilanteessa.

Mazdan hyviä puolia oli etenemiskyky sekä jarrut lumella ja kitkaerotilanteessa. Mazdan huonoja ominaisuuksia oli lämmityslaite ja käytös kaarrejarrutuksessa.

Testaajien mukaan DS-mallissa oli hyvä lämmityslaite ja hyvä kaukovaloteho. Huonoa oli hidas istuinlämmitin ja etenemiskyky mutkamäessä.

Kaiken kaikkiaan TM:n toimitus testasi 13 autoa monella eri testillä. Parhaimman arvosana oli 9,0 ja heikoimman 7,3.

Katso myös tämä: Tekniikan Maailman Vuoden talviauto valittiin taas — yksi auto sai täydet viisi lumihiutaletta

Testien eri osa-alueet olivat: talviajo maantiellä, hallittavuus, etenemiskyky, jarrut, lämmityslaite, sähkölämmittimet ja valot ja näkeminen. Eri osa-alueiden testien painoarvot olivat 15 prosenttia, paitsi lämmityslaitten (20 %) ja sähkölämmittimien (5 %).

Testin viimeiseksi sijoittui Renault Clio TCe 100 Intens. Se toimi testaajien mukaan hyvin väistökokeessa ja siinä oli hyvä takalasin lämmitys.

Huonoa Cliossa oli jarrutusmatkat ja lämmityslaite.

TM Talviauto 2020

1. Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid Active       9,0
2. Mazda CX-30 2,0 Skyactiv-X A Vision Plus               8,9
3. DS 3 Crossback Puretech 130 A Grand Chic             8,8
4. BMW 118i A Business Sport                                    8,6
5. Skoda Kamiq 1,5 TSI A Style                                    8,5
6. Ford Puma 1,0 Ecoboost Hybrid Titanium Launch edit. 8,4
6. Kia Xceed 1,0 T-GDI Business Premium                      8,4
8. Opel Corsa GS Line 130 Turbo A                                8,2
9. Peugeot 208 Puretech 100 Allure                               8,1
9. Volkswagen T-Cross 1,0 TSI A Sport                          8,1
11. Nissan Juke DIG-T A Tekna 19″                               7,9
12. Citroën C5 Aircross Puretech 180 A Shine                 7,4
13. Renault Clio TCe 100 Intens                                     7,3

Koko testi julkaistaan tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailman numerossa 4/2020.

Lue myös tämä: Tekniikan Maailma: ”Surkeiden talviautojen aika on ohi”

Edellisten vuosien TM Talviautot:

2019: Volvo V60 D3 Business A

2018: Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,5 T 121 kW AT6

2017: Jaettu voitto: Audi Q2 Business 1,4 TFSI Stronic ja Volvo S90 D3 Business A

2016: Audi A4 2,0 TDI Quattro S tronic

2015: Jaettu voitto: Mercedes-Benz C 220 BlueTec T A ja Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

2014: BMW 318d GT A

2013: Volvo V40 D2

2012: Mercedes-Benz B 180 BE

2011: Volvo S60 D3

2010: Jaettu voitto: Mazda3 1,6, Škoda Yeti 1,2 TSI ja Toyota Prius

2009: Škoda Superb 1,8 TSI

2008: Volvo V70 2,0D

2007: Cadillac BLS 2,0T A

2006: Hyundai Sonata 2,4 GLS

2005: Volkswagen

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here