Ford julkisti Ford Puma Titanium X –mallin

Kuva: Ford.

Puma Titanium X on ensimmäinen Ford, jossa on irrotettavat ja pestävät istuinpäälliset, joiden avulla auton sisätilat säilyttävät ylellisyytensä, sekä markkinasegmenttinsä ensimmäiset käyttömukavuutta lisäävät ristiselkää hierovat istuimet.

Irrotettavissa ja konepestävissä istuinpäällisissä on integroidut vetoketjut, joiden avulla päälliset voidaan irrottaa helposti yhdellä kädellä.

Perheystävälliset istuinpäälliset helpottavat lasten tai eläinten sotkujen siivoamista, joten sisätilat pysyvät raikkaina. Omistajat voivat myös helposti personoida sisätilaa vaihtamalla istuinpäälliset.

Istuimiin liittyvä innovaatio on myös väsyneitä lihaksia hierova ristiselän tuki etuistuimissa, mikä tekee matkanteosta rennompaa.

Yhdellä painikkeella toimivissa sähköisesti säädettävissä istuimissa on kolmen pehmusteen hierontajärjestelmä, jossa on kolme voimakkuusasetusta ja sen pyörimissuunnat ovat säädettäviä.

Istuimen ylä-, keski- ja alapehmusteita voidaan säätää portaittain ilmatäytteisten taskujen avulla, eli kuljettaja ja etumatkustaja voivat lisätä käyttömukavuutta määrittämällä istuimensa asennon.

Puma Titanium X ‑mallissa on muun muassa keinonahkainen ohjauspyörä, puuta jäljittelevät yksityiskohdat mittaristossa ja kojetaulussa sekä ovien sisäosissa nykyaikainen kangasverhoilu.

Edistykselliset vakiona olevat teknologiat auttavat kuljettajaa ja matkustajia pysymään yhteydessä muihin matkan aikana.

Älypuhelimen lataus onnistuu kojelaudan alapuolella sijaitsevan langattoman latausalustan avulla ilman johtoja, joten Puman kahta usb-porttia voidaan käyttää muihin tarkoituksiin.

Laitteet voidaan liittää Bluetooth-yhteydellä vakiovarusteiseen Fordin SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmään, jolloin Puman kuljettaja voi ohjata äänentoistoa, navigointilaitetta, ilmastointia ja järjestelmään liitettyjä älypuhelimia helpoilla äänikomennoilla.

Järjestelmä on Apple CarPlay- ja Android Auto ‑yhteensopiva ilman lisämaksuja, ja dynaamisesti viritetty 575 watin 10-kaiuttiminen B&O-vakioäänentoistojärjestelmä tarjoaa hyvän äänenlaadun istumapaikasta riippumatta.

Muita vakiovarusteena olevia ajo- ja mukavuusominaisuuksia ovat muun muassa kaksisuuntainen elektroninen automaattinen lämpötilan säätö, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin ja pysäköintitutka taakse.

Mallissa on 18-tuumaiset, 10-puolaiset Pearl Grey ‑kevytmetallivanteet.

Lämmitetyissä korin värisissä taustapeileissä on integroidut vilkut ja sisäänkäyntivalot, jotka valaisevat oven ympäristön ovea avattaessa.

Kevythybriditekniikka

Puman asiakkaat saavat hyödyntää ensimmäisten joukossa Fordin modernia kevythybridirakennetta, joka vähentää polttoaineen kulutusta ja kohentaa Puman johtavia ajo-ominaisuuksia.

Fordin EcoBoost-hybriditekniikka parantaa Fordin 1,0-litraista EcoBoost ‑bensiinimoottoria 11,5 kW:n hihnakäyttöisellä integroidulla laturilla/generaattorilla (BISG), jolla voidaan ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa normaalisti hukkaan menevä energia ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakkupakettia.

BISG toimii myös moottorina, joka käyttää akkuun varastoitua energiaa pienikitkaisen kolmisylinterisen moottorin apuna tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi se käyttää ajoneuvon sähköisiä apulaitteita.

125 hv- ja 155 hv ‑versioiden älykäs, itseohjautuva kevythybridijärjestelmä pystyy käyttämään akun varausta täydentämään polttomoottorin vääntöä, joka vähentää polttomoottorista otettavaa tehoa ja pienentää sen kulutusta jopa 9 prosenttia WLTP-analyysin perusteella, jolloin kokonaisvääntö lisääntyy ja auton suorituskyky paranee.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät

Puma Titaniumin vakiona olevat kuljettajaa avustavat teknologiat on suunniteltu parantamaan mallin ajokokemusta ja helpottamaan turvallista ajamista.

Näihin teknologioihin sisältyy tienreunan havaitsemistoiminnolla tehostettu kaistavahtijärjestelmä. Järjestelmä pystyy tunnistamaan, milloin päällystetty tie muuttuu ajokelvottomaksi pinnaksi, kuten pehmeäksi reunaksi, pientareeksi tai ruohoksi ja käyttämään ohjauspyörän vääntövoimaa estääkseen ajoneuvoa luisumasta pois ajotieltä.

Jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu vakiotörmäyksenestoavustin havaitsee myös auton edessä tai läheisyydessä ajoradalla liikkuvat henkilöt, jotka saattavat tulla ajoneuvon tielle.

Järjestelmä on suunniteltu vähentämään autojen ja jalankulkijoiden välisten etutörmäysten vakavuutta tai auttamaan kuljettajia välttämään vaikutukset kokonaan. Puman parannettu versio järjestelmästä sisältää laajemman kameran kuvakulman, joka helpottaa jalankulkijoiden liikkeiden seuraamista.

Mallissa on myös aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go ‑toiminnolla, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kaistanpitoavustin sekä paikallinen hätäilmoitusjärjestelmätoiminto, joka ilmoittaa FordPass Connect ‑modeemiteknologian avulla kuljettajalle tiellä vastaan tulevasta vaaratilanteesta jo ennen kuin se tulee näkyville kulman tai muiden ajoneuvojen takaa.

Uudenlainen tavaratilaratkaisu

Uudessa Ford Pumassa on luokkansa suurin 456-litrainen tavaratila ja innovatiiviset tavaratilaratkaisut, jotka on suunniteltu ratkaisemaan jokapäiväiset säilytysongelmat.

Pumaan mahtuu 112 cm pitkä, 97 cm leveä ja 43 cm korkea laatikko, kun takaistuimet ovat taitettuina. Uusi Ford MegaBox ‑tavaratilan syvään, monikäyttöiseen säilytystilaan mahtuu helposti vaikkapa kaksi golfbagia pystyasennossa.

Vaihtoehtoisesti siinä voidaan kansi suljettuna kuljettaa likaisia urheiluvälineitä tai mutaisia kumisaappaita. Säilytystilan synteettisen verhoilun ja pohjassa olevan tyhjennystulpan ansiosta se on helppo puhdistaa vedellä.

Puman kuormausta helpottaa entisestään Fordin markkinasegmenttinsä ensimmäinen handsfree-takaluukkutekniikka, jonka avulla takaluukku voidaan avata liikuttamalla jalkaa takapuskurin alla. Takaluukussa itsessään on integroitu hattuhylly, joka siirtyy automaattisesti pois tieltä ja sallii esteettömän pääsyn takakuormausalueelle.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here