Autotoday-tiimi oli taas mukana Liettuan lehdistörallissa

Autotoday-tiimin Peugeot 205. Kuva: Press Rally.

Autotoday osallistui tänä vuonna viidettä kertaa Liettuan autotoimittajien yhdistyksen järjestämään Press Rally -kisaan.

Tänä vuonna ensimmäinen päivä ajettiin Liettuassa ja toinen päivä Latviassa Liepajan alueella.

Suomalaiset autokunnat eivät perinteisesti ole nousseet palkintopallille.

Tänä vuonna kuitenkin Lauri Ahtiainen ja Liga Šuksta ajoivat Mazda MX-5:llä luokassaan kakkospaikalle.

Lauri Ahtiainen ja Liga Suksta ajoivat luokassaan kakkospaikalle. Kuva: Press Rally.

Kisassa oli kaikkiaan 70 osallistujaa eri luokissa. Osa ajoi historic- ja turistiluokissa, joiden radat ja tehtävät olivat helpompia kuin varsinaisten kisaluokkien erikoiskokeet ja siirtymät.

Ei-toimittajat ajoivat VIP-luokassa, johon kuka tahansa saa osallistua.

Toimittajien sarjassa oli 27 autokuntaa.

Ahtiaisen tiimin lisäksi muut suomalaiset tiimit olivat Antti KautonenHenri Posa (Fiat Panda), Maksim ShpakTimi Veikkolainen (Lotus Seven), Jaakko TapperPetri Suuronen (Porsche 911) sekä Autotodayn tiimi Niclas von BellClas von Bell (Peugeot 205).

Tänä vuonna kaikki suomalaiset ajoivat eri luokissa. Kautosen auto oli luokassa I (alle 1600 cc), Autotodayn auto luokassa II (alle 2000 cc), Ahtiaisen auto luokassa III (yli 2000 cc), Tapperin auto luokassa IV (yli 3000 cc) ja Shpakin auto VIP-luokassa.

Ahtiaisen autokunta oli kokonaiskisassa sijalla 14 ja toiseksi parhaiten kokonaiskisassa ajoivat Kautosen autokunta sijalle 19.

Luokassaan Kautosen autokunta oli kuudennella sijalla.

Kautosen auto oli Fiat Panda 1000 Fire.

Autotodayn tiimi ajoi melko hyvin Kautosen tiimin tahdissa, mutta hävisimme kuitenkin muutaman sijan.

Kokonaiskisassa olimme sijalla 23 ja luokassa yhdeksänsiä.

Autona meillä oli tänä vuonna melkein museoautoikäinen Peugeot 205.

Tapperin tiimi ajoi Porsche 911 -autollaan kokonaiskisassa sijalle 25 ja omassa luokassaan viidennelle sijalle.

VIP-luokassa ajanut Shpakin autokunta joutui valitettavasti keskeyttämään kisan aivan loppuvaiheessa tekniseen vikaan. Auto saatiin kuitenkin hitsattua kuntoon, joten kotimatka onnistui ajaen.

Press Rally ensi vuonna 25 vuoden ikään

Liettuan autotoimittajat ovat jo 24 vuotta järjestäneet Press Rallyn nimellä kulkevan tapahtuman. Suomalaisia osallistujia oli ensimmäisen kerran vuonna 2014.

Kisassa ajetaan 15 – 20 ”erikoiskoetta”, jolloin kisataan sekä tarkkuudessa että nopeudessa. Useimmat erikoiskokeet ajetaan parkkipaikoilla tai ajoharjoitteluradoilla. Yksi erikoiskoe kestää pisimpään muutaman minuutin.

Erikoiskokeiden välillä pitää osata suunnistaa gps-koordinaattien mukaan oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.

Paikalliset toimittajat ja VIP-luokan osallistujat kisaavat aivan tosissaan tehokkailla kisa-autoilla. Me suomalaiset olemme perinteisesti ottaneet hieman rennommin ja enemmän seikkailumielessä.

Osa suomalaisporukasta on jo viisi vuotta kiertänyt Liettuan ja Latvian maaseutua ristiin rastiin.

Suomalaisten kisaryhmän kokoaa vuosittain Auto- ja liikennetoimittajien yhdistys.

Osallistujia on myös Moottoritoimittajat ja -tiedottajat -yhdistyksestä.

Ensi vuonna on taas tarkoitus pitää Suomen lippu korkealla Liettuassa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here