WRC: Sami Pajari Latvian soralle hyvistä asetelmista

Sami Pajarin ja Enni Mälkösen kausi WRC2-luokassa jatkuu torstaina käynnistyvässä Latvian MM-rallissa. Suomalaiskaksikko on kiidättänyt Printsport Racingin Toyota GR Yaris Rally2:n voittoon kahdessa edellisessä osakilpailussa ja nostanut itsensä sarjan mestaruuskamppailuun mukaan. Hyvää tulosta on lupa odottaa myös Latviasta.

Latvian osakilpailu on MM-sarjaan uusi osakilpailu, mutta EM-tasolta kilpailu on monille tuttu. Baltian alueesta ja rallista puhuttaessa kaksi asiaa on yleensä pääosassa, nopea tiestö ja innostunut yleisö.

Puolan osakilpailun voiton myötä Pajarin autokunta on vauhdikkaalla Latvian tiestöllä WRC2-luokan osalta varmasti yksi kovimmista voittajaehdokkaista. WRC2-luokassa kuljettajat voivat valita seitsemän kilpailua joissa kerryttävät sarjapisteitä, loppupisteisiin lasketaan kuusi parasta tulosta.

Pajarin autokunta starttaa Latviassa kauden viidenteen pistekilpailuunsa. WRC2-luokan johtopaikkaa pitävä Citroenin Yohan Rossel ei osallistu Latviaan, neljäntenä pisteissä oleva tallikaveri Nikolay Gryazin puolestaan ei kerää Latviasta pisteitä, vaikka mukana onkin.

Pajarin autokunta on sarjapisteissä toisena, vain kolmen pisteen päässä Rosselin johtopaikasta, joten viikonloppu tarjoaa mahdollisuuden nousta sarjakärkeen. Johtopaikkaan on mahdollisuus myös pisteissä kolmantena olevalla Skoda-kuljettaja Oliver Solbergilla, joka pistetilanteessa on seitsemän pistettä Pajaria perässä.

WRC2 Challenger-luokassa Pajarilla on tukeva johto, jota Latviassa on mahdollisuus kasvattaa entisestään. Kyseisestä tittelistä eivät voi ajaa kuljettajat, joilla on WRC2-luokan mestaruus, tai jotka ovat ajaneet tallipisteitä WRC-tiimissä.

Latvian osakilpailusta Pajarilla on kokemusta kolmen vuoden takaa, samoja osuuksiakin on nyt mukana kilpailussa.

– Liepajassa olin kaudella -21 ajamassa ERC-osakilpailussa, silloinkin oli lämmintä keliä. Mutu-tuntumalla noin puolet reitistä on jollain tasolla tuttua, samoin päin tai toisin päin. Vauhdikasta, vaihtelevaa, on leveää ja on kapeaa osuutta, mutta pääasiassa kaikki on tosi nopeata. Rytminvaihdoksia on kenties enemmän kuin monessa muussa kisassa ja irtosoraa on älyttömästi, mutta se ei varmaan meidän numerolla enää niin vaikuta.

– Aika samankaltainen kisa tämä on kuin Puola. Täällä erityispiirteenä osa pätkistä ajetaan vain kertaalleen, tai vain osittain kahdesti. Kovapintaisempia osuuksia mennään kahdesti ja niitä huonommin kestäviä osuuksia kertaalleen. Megarikkinäisiä osuuksia siis tuskin on luvassa, mutta varmasti paikoin uraisaa kuitenkin, pohtii Pajari.

Alkujaan Pajarin autokunnalle oli Latvian sorateille tarkoitus hyökätä Toyotan Rally1-kalustolla, mutta lopulta debyytti pääluokan kalustolla tapahtuukin elokuun vaihteessa Suomen MM-rallissa. Ensitestit kalustolla on suoritettu, kuljettajan mukaan sopeutuminen takaisin Rally2-kalustoon ei kuitenkaan ollut vaikeaa.

– Makea kokemus oli Rally1-autoa päästä ajamaan ja onhan se huikea laite. Tuntuu että joka paikka ajetaan vähän kovempaa, mutta onhan autoissa eroa lopulta monellakin tapaa.

– Ajettiin omalla Rally2:lla Latviaa varten vielä parina päivänä tuossa ja kyllä se ihan helposti osui taas käteen, todella nopea autohan sekin on. Jos jollain pienitehoisella historic-autolla pitäisi koettaa ajaa täyttä, niin kenties sellainen alkaisi sitten tuntua hitaalta, kertoo Pajari.

Latvian osakilpailussa ajetaan kaikkiaan 20 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy 300 kilometriä. Shakedown ajetaan torstaina aamulla Liepajan kupeessa länsirannikolla, josta siirrytään illaksi Riikaan, jossa on seremoniallinen startti, sekä reilun 11 kilometrin mittainen avauspätkä Bikerniekin moottoriradan alueella.

Perjantaina karavaani kulkee rannikon suuntaisesti länteen Tukumsin ja Talsin ympäristöön. Seitsemän erikoiskoetta, joilla mittaa vajaat 121 kilometriä ajetaan ilman varsinaista päivähuoltoa.

Lauantain 104 erikoiskoekilometriä muodostuvat kahdeksasta erikoiskokeesta, jotka sijaitsevat Liepajasta koilliseen, paitsi päivän päätteeksi Liepajan keskustassa ajettava erikoiskoe. Nykyformaatin tapaan, vaikka lauantai on kilometrimäärältään lyhyempi, on päivän puolessa välissä huoltotauko.

Sunnuntaille on ohjelmassa kaksi kahdesti ajettavaa erikoiskoetta Liepajan itäpuolella, niille mittaa kertyy reilut 64 kilometriä, kilpailun päätöserikoiskoe käynnistyy klo 14 jälkeen iltapäivällä.

Lue myös

WRC: Latvian tiet tunteva Mikko Heikkilä hakemaan vahvaa suoritusta

WRC: Emil Lindholm viettää synttäreitään Latvian MM-rallissa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän