Autotoday 10 vuotta sitten: ”Hankiralli on vielä hengissä”

Hankirallin lähtö 2005. Jari Tukiainen - Hannu Vainio, Saab 96 V4. Kuva: Hankiralli.

Perinteikäs Hankiralli oli vielä olemassa kymmenen vuotta sitten. Sen jälkeen kisaa on ajettu aina vuoteen 2017, mutta jatkosta ei ole tietoa edes rallin omilla kotisivuilla.

Hankiralli on vielä hengissä

Kun ensimmäinen Hankiralli ajettiin vuonna 1955, niin rautaa olivat niin miehet kuin autotkin. Tämän vuoden Hankiralli on jo 49., mutta edelleen ovat kuljettajat ja kartturit rautaa. Autot sen sijaan ovat muuttuneet paljonkin.

Tämän vuoden Hankiralli ajetaan lauantaina. Kilpailukeskus on Nummelassa, Air Hotellin tiloissa, jossa voi seurata livenä kuvaa lähdöstä ja nauttia tarjolla olevaa rallilounasta tai ulkogrillin perinteistä rallimakkaraa. Lisäksi reaaliaikainen tulospalvelu on seurattavissa kilpailukeskuksen ravintolatiloissa.

Jos haluaa olla itse lähtöpaikalla, on mentävä tavaratalo Hong Kongin piha-alueelle, josta ensimmäinen ralliauto starttaa klo 12.01. Kilpailu sisältää 4 erikoiskoetta ja maaliin Air Hotelliin saavutaan noin klo 16.00 alkaen.

Järjestäjä odottaa kilpailuun 150 autokuntaa, joten katsottavaa riittää useiksi tunneiksi, varsinkin jos hankkii rallin reittikartan siihen sisältyvine liitteineen 10 eurolla.

Tarkat tiedot rallipaketista

Hankirallin erikoiskokeita seuraamaan aikova katsoja voi ostaa itselleen rallipaketin tuntia ennen kilpailun lähtöä. Rallipaketti sisältää mm. reittikartan, lähtöluettelon, Hankiralli-tarran, Kaasujalka-lehden ja ratamestarin vinkit parhaiksi katselupaikoiksi.

Kilpailukeskuksesta tai Hong Kong Nummelasta ostettuna pakettiin saa mukaan vielä lippiksen. Reittikartasta löytyy mm. tauko-/huoltopaikan sijainti, erikoiskokeiden sulkuajat sekä ensimmäisten autojen lähtöajat erikoiskokeittain.

Rallipakettien hinta on 10 euroa ja niitä myydään klo 11.00 alkaen kilpailukeskuksessa sekä Saukkolan Essolla ja Hong Kong Nummelan tavaratalossa.

Turvallisuusohjeita

Saavu erikoiskokeelle riittävän ajoissa, jotta löydät hyvän katselupaikan (myös hyvän pysäköintipaikan autollesi).

Katselupaikkaa valitessasi älä sijoitu ulkokaarteisiin äläkä hyppyrien alastulopaikoille; jätä myös turvallisuusväli tiehen (n.5 m). MUISTA: turvallista ulkokaarretta ei ole keksitty.

Sulkuajan alettua liikkuminen erikoiskokeella ajoneuvoilla on EHDOTTOMASTI KIELLETTY.

ÄLÄ KOSKE järjestäjän asettamiin MERKKEIHIN TAI SULKUSIIMOIHIN, äläkä seiso niiden edessä.

Älä käytä tienvarren asukkaiden rakennuksia katselupaikkoina ja muista, että avotulen teko on kielletty.

Noudata järjestyksenvalvojien ohjeita sekä erikoiskokeilla että autoa pysäköidessäsi, sillä heidän tehtävänään on varmistaa yleisön turvallisuus ja reittien aukipysyminen.

Etuautot tarkastavat erikoiskokeet ja niillä olevien toimitsijoiden antamia ohjeita on syytä noudattaa, muussa tapauksessa erikoiskoe saattaa jäädä ajamatta.

Etuautojen vauhti kasvaa mitä lähemmäksi varsinaisia kilpa-autoja tullaan, vaikka äänet eivät kovenisikaan.

Kilpailun jälkeen tiet ovat avoinna yleiselle liikenteelle, älä siis vaaranna muiden tielläliikkujien turvallisuutta turhalla kaahaamisella.

Vastuu kilpailusta on järjestäjän, mutta ohjeiden noudattaminen on yleisön – juuri sinun – vastuullasi. Pahimmassa tapauksessa koko erikoiskoe joudutaan peruuttamaan jonkun ”näyttöhalujen” takia.

Juttu oli Autotodayssa 20.2.2009.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here