Audi esittelee Genevessä sähköisen Audi Q4 -mallin konseptin

On noin vuosi siitä kun Audi esitteli ensimmäisen täyssähköisen sarjatuotantomallin samassa paikassa: Audi e-tron oli silloin tosin vielä camouflage-verhouksessa.

Nyt Audi luo silmäyksen uuden täyssähköisen Audi-mallin tulevaisuuteen Geneven autonäyttelyssä: Audi Q4 e-tron on kompaktin kokoluokan SUV.

Katso tästä muut Geneven autonäyttelyn uutuudet.

Audi Q4 e-tron -konseptiauto on 4,59 metriä pitkä, 1,90 metriä leveä ja 1,61 metriä korkea.

Sen akseliväli 2,77 metriä puolestaan sijoittaa auton sisätilat vähintään yhtä luokkaa ylemmäksi. Koska autossa ei ole tilaa rajoittavaa kardaanitunnelia, sen sisätilat tarjoavat tilavuutta ja mukavuutta, erityisesti jalkatilan suhteen niin edessä kuin takanakin.

Kuva: Audi.

Kattoverhoilu, ikkunapilarit ja kattokaiteen yläosa ja kojelauta ovat valkoista ja beesiä mikrokuitutekstiiliä. Auton lattiaverhous on tehty kierrätetyistä materiaaleista.

Neljä istunta pääntukineen on päällystetty käsin työstetyllä Alcantara-nahkalla. Paksulla langalla tehdyt kaksoistikkaukset koristavat verhoilua.

Virtuaalinen mittaristo näyttää kuljettajalle tärkeimpiä tietoja, kuten nopeuden, lataustason, toimintamatkan ja navigointitiedot.

Suuri tuulilasinäyttö lisätyn todellisuuden toiminoilla on täysin uusi ominaisuus. Se pystyy näyttämään tärkeitä graafisia tietoja, kuten suuntanuolia käännyttäessä, suoraan tien suuntaisesti.

Kuva: Audi.

Ohjauspyörän toimintopainikkeet on suunniteltu kosketuselementeiksi ja niitä voi käyttää useimmin käytettyihin toimintoihin.

Keskellä keskikonsolin yläpuolella on 12,3-tuuman kosketusnäyttö infotainment- ja toimintojärjestelmineen. Näyttö on suunnattu kuljettajaa kohti käytön helpottamiseksi. Sen alapuolella olevasta näytöstä säädetään ilmastointia.

Koska keskikonsoliin ei tarvitse sijoittaa perinteistä vaihteenvalitsinta tai käsijarrua, se on voitu suunnitella säilytystilaksi, jossa voi ladata mm. älypuhelinta.

Vaihdevalintakytkin on sijoitettu korkealaatuisesti muotoiltuun vaakasuoraan osaan, joka toimii myös konsolin etupuolen kantena. Perinteisen alasäilytystilan lisäksi ovien yläosaan on voitu sijoittaa säilytystilaa juomapulloille, jolloin niihin ylettyy helpommin.

Kuva: Audi.

Tunnistettavissa Audiksi, tunnistettavissa e-troniksi

Audi Q4 e-tron -konseptiauton etusäleikössä on perinteisesti Audin logo, jolloin auton tunnistaa ensisilmäyksellä Audiksi.

Toisella silmäyksellä huomaa, että kyseessä on Audin e-tron täyssähköauto: kuten Audin ensimmäisessä sarjatuotantoisessa täyssähköautomallissa, tässäkin konseptimallissa on perinteisen etusäleikön tilalla umpinainen, leveä ja melkein pystyasentoinen kahdeksankulmainen kehikko.

Ilma ohjataan suurten ilmanottoaukkojen kautta, jotka sijaitsevat kahden Matrix led -ajovalon alapuolella.

Audin perinteistä muotoilulinjaa jatkavat myös ulkonevasti muotoillut lokasuojat.

Audi Q4 e-tron -konseptiauton näyttävän leveä valonauha, joka yhdistää kaksi takavaloa, heijastaa sukunäköä Audi e-troniin ja näin e-tronien sukulaisuussuhde tulee entistä näkyvämmäksi.

Tämä pätee myös valojen sisällä, sillä led-segmenttien paljonpuhuva kuvio muistuttaa selkeästi isomman veljen elementeistä.

Auton ulkoväri väri heijastaa tehokkaasti auringonvalon lyhytaaltojakeita. Tämä vähentää sekä auton ulkopinnassa että sisätiloissa syntyvää lämpöä merkittävästi.

Tästä hyötyvät matkustajat auton sisällä, sillä auton sisätiloja ei tarvitse viilentää kuumana päivänä yhtä paljon. Samalla ilmastoinnin vaatima energiatarve vähenee, ja tämä vuorostaan pidentää toimintamatkaa ja vähentää globaalia hiilijalanjälkeä.

Kuva: Audi.

Nelivetoinen kahdella sähkömoottorilla

MEB-alustarakenne tarjoaa laajan valikoiman vetotapoja ja tehotasoja. Audi Q4 e-tron -konseptiauto on täyssähköisen auton urheilullinen versio.

Sekä etuakselilla että taka-akselilla on sähkömoottori – Q4 on quattro. Akselien välillä ei ole mekaanista yhteyttä.

Sen sijaan väännön jako etu- ja taka-akseleille toteutetaan sähköisesti ja sitä koordinoidaan optimaalisesti, vain sekunnin murto-osissa. Tämä mahdollistaa täyssähköisen SUV:n optimaalisen pidon kaikissa sääolosuhteissa ja kaikenlaisilla pinnoilla.

Korkeimman mahdollisimman tehokkuuden saavuttamiseksi Audi Q4 e-tron -konseptiauto käyttää pääasiallisesti takasähkömoottoria.

Tehokkuuden saavuttamiseksi vääntö jaetaan yleensä taka-akselille. Mikäli kuljettaja vaatii enemmän voimaa kuin mitä takasähkömoottori pystyy tuottamaan, sähköinen quattro-neliveto käyttää etusähkömoottoria jakaakseen vääntöä myös etuakselille.

Tämä tapahtuu myös ennakoivasti, jo ennen kuin pito heikkenee esimerkiksi jäisen olosuhteen tai liian nopean kaarteen vuoksi tai kun auto pyrkii aliohjaamaan tai yliohjaamaan.

Taka-akselin sähkömoottorin teho on 150 kW ja se tuottaa vääntöä 310 Nm; edessä olevan sähkömoottorin teho on 75 kW ja vääntö 150 Nm. Kokonaistehon ollessa 225 kW.

Auton alla oleva akku varastoi 82 kWh, joka mahdollistaa yli 450 kilometrin toimintamatkan WLTP-syklillä mitattuna. Akkua voi ladata enimmillään 125 kW:n teholla. Auton voi ladata tyhjästä 80 % varaukseen noin 30 minuutissa.

Erinomaisen toimintamatkan lisäksi auto tarvitsee muutakin kuin vain suurikapasiteettisen akun. Sähkömoottorien ja akun yhdistetty lämmönhallinta, sekä lämpöpumppu myötävaikuttavat myös toimintamatkaan.

MEB-alustarakenne 

Urheilullisen ajon ja erinomaisen poikittaisdynamiikan avaintekijänä ovat alhaalle ja keskeisesti sijoitetut komponentit.

Korkeajänniteakku on sijoitettu optimaalisesti Audi Q4 e-tronin mittasuhteet huomioon ottaen, ja se sijaitsee akselien välissä matalana ja leveänä matkustamon alla.

Akku painaa 510 kg. Audi Q4 e-tron -konseptiauton painotaso on sen vuoksi samaa tasoa kuin esimerkiksi perinteisen polttomoottorilla varustetun sedan-mallin.

Akselien painojakauma on täydellisesti balanssissa, lähes 50:50. Audi Q4 e-tron -konseptiauton etuakselit ovat MacPherson -tyyppiset ja ne on varustettu adaptiivisilla iskunvaimentimilla. Takana käytetään monituenta-akselia, jossa on erilliset jouset ja adaptiiviset iskunvaimentimet.

Nämä alustarakenteet on suunniteltu ensisijaisesti perinteisiä polttomoottorilla varustettuja autoja varten. Mikä on uutta MEB-alustarakenteessa: se on suunniteltu erityisesti ja yksinomaan täyssähköautoille.

Akselit, voimalinja, akseliväli ja komponenttien välinen toiminta on suunniteltu ja muokattu vain täyssähköautoja varten.

Suuren volyymin akusto ja sen sijainti ja muoto voidaan optimoida ilman, että tarvitsee tehdä myönnytyksiä toisten voimalinjojen takia.

L

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän