VTT:n johtava tutkija: Paras ympäristöteko on ostaa uusi auto

Arkistokuva. Kuva: Matti Sulanto.

Tänään keskusteltiin autojen eri käyttövoimista Moottoritoimittajien ja -tiedottajien syysseminaarissa.

Eri käyttövoimat asetettiin hieman vastakkain, eikä lopputuloksena saatu yhtä voittajaa.

Seminaarin loppupäätelmä oli, että kaikkia käyttövoimia tarvitaan jatkossa.

Seminaariin osallistujien mukaan Suomessa ei yksi yksittäinen käyttövoima tule nousemaan määräävään asemaan.

Perinteiset polttomoottoriautot säilyvät vielä pitkään, ja bensiinin ja dieselin lisäksi ne kulkevat jatkossa yhä enemmän kaasulla.

Sähköautoja ei riitä kaikille, ja vedyn merkitys sähköautojen ”polttoaineena” tulee kasvamaan.

Ladattavia hybridiautoja tulee kovalla vauhdilla markkinoille, mutta eivät nekään yksin riitä vähentämään päästöjä tarpeeksi.

VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko totesikin seminaarin lopuksi, että kaikkia käyttövoimia tarvitaan.

– Paras ilmastoteko tällä hetkellä on ostaa uusi auto, olipa käyttövoima mikä tahansa. Se on joka tapauksessa vähäpäästöisempi kuin vanha auto, Laurikko totesi.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

5 KOMMENTIT

  1. Olkoon vaikka kuinka hyvä ympäristöteko, mutta koska autojen tuleva verotus on aivan levällään, pysyn tuossa Kataisen suosittelemassa dieselissä. Petrooliautokin minulla oli aikoinaan, enkä ala arvaamaan, mikä on seuraava verokohde 2021.

    • Koska autojen verotus on aivan levällään, pysyn nykyisessä ladattavassa autossani. Katselin, että oman autoni kokonaisvero (ajoneuvovero + käyttövoimavero) on ensi vuonna enää 118 €/vuosi ja pitkän ajan keskikulutus 0,6 l/100 km, niin ae ae. Ei tarvitse maksaa pitkää penniä dieselin ihanuudesta jo kalliin käyttövoimaveron muodossa.

  2. ”vedyn merkitys sähköautojen ”polttoaineena” tulee kasvamaan.” Niinkö? Tankkauspisteitä nolla, autoja tieliikenteessä nolla, jakeluaseman perustaminen järkyttävän kallista (luokkaa ~miljoona euroa), vedyn jakelu on rajoitetun hidasta, eikä vety tarjoa *mitään* etua verrattuna täyssähköautoon. Miksi ihmeessä ensin käyttää sähköä vedyn tuottamiseen, jolla tuottaa polttokennoautossa sähköä, eikä suoraan säilöä sähköä akkuihin? Vetyauton hyötysuhde on umpisurkea, huollon tarve kova ja polttoaineen hinta kuluttajalle kallista.

    Ainoa joka vetyautosta hyötyisi, olisi nykyiset polttoaineen jakelufirmat. Mikäs sen mukavampaa, kuin saada kansa riippuvaiseksi uudesta asiasta ja maksaa siitä vieläpä saman verran, kuin fossiilisista.

  3. VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko Paras ilmastoteko tällä hetkellä on ostaa uusi auto,eiköhän tosiasia ole,että paras ilmasto teko on jättää ostamatta se auto oli sitten vanha tai uusi

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here