Polttokennot ja vety valmiina seuraavaan vaiheeseen

Sähköpakettiautoilla voidaan toimittaa tavaroita perille nopeasti ja päästöttömästi. Sähköakkuun perustuvan voimansiirron rajat tulevat kuitenkin nopeasti vastaan, jos kuljetusmatkat ovat pitkiä tai ajoneuvot ovat raskaita.

Polttokenno on osoittautunut taloudelliseksi vaihtoehdoksi pakettiautokuljetuksiin nopean tankkauksen ja pitkän ajokantaman ansiosta, todetaan Boschin tiedotteessa.

Bosch on pilottiprojektissaan varustanut polttokennoteknologialla kaksi pakettiautoa, joita nyt testataan liikenteessä. Pakettiautojen ajokantama on kuormattunakin ollut jopa 540 kilometriä ja autojen tankkaus kestää vain kuusi minuuttia.

Polttokennokäyttöiset pakettiautot voivat tulevaisuudessa täydentää sähkökäyttöistä kalustoa kuljetusyrityksillä, joiden pakettiautot ajavat päivittäin pitkiä matkoja ja palaavat varikolle illaksi.

Toteutus Boschin omilla komponenteilla

Testiajoneuvojen pohjana on käytetty markkinoilla olevia sähköpakettiautoja. Niiden sähköakku oheislaitteineen on korvattu polttokennolla, viidellä 10 kilon vetytankilla sekä pienellä litiumioniakulla.

Sähköpakettiautoja muunnettiin polttokennokäyttöisiksi lähes yksinomaan Boschin omilla komponenteilla.

Käytössä olevaan polttokennojärjestelmään kuuluu kennonippu, vetykaasuinjektorin ja kiertopuhaltimen sisältävä anodin syöttömoduuli, sähköinen ohjainyksikkö ja ilmakompressori, komponentit vedyn varastointijärjestelmälle sekä suuri määrä sensoreita.

Pilottiprojektissa Boschin yhteistyöyritys ABT eLine konvertoi pakettiauton sähkö- ja jäähdytysjärjestelmän sekä ajoneuvon ohjausjärjestelmän. Bosch suunnitteli polttokennojärjestelmän, integroi sen pakettiautoon vedyn varastointijärjestelmän kanssa ja kehitti siihen liittyvän ohjausjärjestelmän.

Polttokennot ja vety valmiina seuraavaan vaiheeseen

Ensimmäiset Boschin polttokennokomponentit ovat jo volyymituotannossa. Projektin avulla Bosch saa polttokennojärjestelmän jatkokehitystä varten aitoa, reaaliaikaista ajodataa, joka täydentää testiolosuhteissa saatua dataa.

Polttokennoteknologian läpimurtoon on vielä matkaa.

Esimerkiksi vedyn tankkausasemainfrastruktuurin kehittäminen sekä vihreän vedyn laajamittainen tuotanto ovat asioita, joiden ratkaiseminen vaatii laajaa yhteistyötä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here