Uusi Audi A3 esitellään Geneven autonäyttelyssä

Audi juhlii uuden A3-mallin maailmanensi-iltaa Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa.

Kompaktin Audi-mallin voimansiirrossa käytetään nelivetoteknologian uusinta kehitysversiota. Sen ytimessä on tietokoneen ohjaama sähköhydraulinen monilevykytkin.

Audi on räätälöinyt elektronisen voimanjaon erityisesti uutta A3:sta varten ja integroinut sen dynaamiseen Audi drive select -järjestelmään.

Se hyödyntää jousituksen sensoreista saatavaa tietoa ja tunnistaa paitsi ajo-olosuhteet ja tien ominaisuudet myös ajotyylin. Keskusyksikkö suunnittelee näiden tietojen perusteella tehokkaimman ja toimivimman voimanjaon ja välittää tiedon kytkimelle.

Neliveto jakaa voimaa tilanteen mukaan etu- ja taka-akseleille. Normaaliajossa suurin osa moottorin tehosta ohjataan etupyörille.

Jos etuakselin pyörät luistavat, kytkin muuttaa voimanjakoa salamannopeasti: sähköinen aksiaalimäntäpumppu käynnistyy ja nostaa kytkinlevyjen hydraulipaineen jopa 44 baariin.

Mitä suuremmalla voimalla kytkinlevyjä puristetaan yhteen, sitä suurempi osa – jopa 100 prosenttia – voimasta ohjataan taka-akselille.

Urheilullisemmassa ajossa kytkin voi ohjata osan voimasta taka-akselille heti kuljettajan kääntäessä ohjauspyörää, jolloin moottorin vääntö työntää auton käännökseen heti kun kiihdytys alkaa. Kuorman muutoksissa voimanjako mahdollistaa täsmälliset käännökset mutkissa, joka lisää ajodynamiikkaa entisestään.

Kuva: Audi.

Elektroninen ajovakauden hallinta

Nopeissa mutkissa Audi A3:n ohjelmisto jarruttaa kevyesti sisäkaarteen puoleisia pyöriä. Kun eteenpäin vievä voima on erilainen molemmilla akseleilla, auto kääntyy helpommin ja seuraa ohjauskulmaa tarkemmin. Tämä tekee Audin mukaan autosta ketterämmän, turvallisemman ja helpommin käsiteltävän.

Audi A3:n quattro-voimalinjan vaste säätyy myös valitun ajoprofiilin mukaan. Tämän ansiosta pito ja ajovakaus mukautuvat kuljettajan tarpeiden mukaisiksi.

Jos ajovakauden hallintajärjestelmän on puututtava auton hallintaan, se tehdään hienovaraisesti ja käytännössä huomaamattomasti.

ESC ON -ajoprofiililla voimaa siirretään kaikkein tehokkaimmin, ja auto kiihtyy turvallisesti ja vakaasti ja luisto pidetään mahdollisimman vähäisenä.

Sport-ajoprofiililla kuljettaja voi ajaa liukkaalla alustalla hallituissa ja turvallisissa luistoissa.

ESC OFF -ajoprofiililla auto sallii pyörien lähes rajattoman luiston, jolloin auton hallinta on kokonaan kuljettajan käsissä.

Kuva: Audi.

Progressiivinen ohjaus

Perinteisten ohjausjärjestelmien rakenne on aina kompromissi urheilullisuuden ja mukavuuden välillä. Uuden Audi A3:n lisävarusteena tilattavissa oleva sähkömekaaninen progressiivinen ohjaus on Audin mukaan ratkaisu tähän.

Hammastangon ja hammaspyörän erityinen muoto ja hammastus mahdollistavat ohjauskulman mukaan muuttuvan välityssuhteen. Kun ohjauspyörää käännetään jyrkästi, välityssuhde on pienempi ja ohjaus on hyvin suora. Tämä tekee ajamisesta mukavampaa vähentäessään auton kääntämiseen tarvittavaa vaivaa erityisesti kaupunkiliikenteessä ja pysäköitäessä.

Mutkaisilla teillä progressiivinen ohjaus lisää ajodynamiikkaa mahdollistaen Audi A3:n vielä urheilullisemman ajamisen.

Ohjauspyörä kääntyy ääriasennosta toiseen vain 2,5 kierroksella: keskiasennossa ohjauksen välityssuhde on 14,3:1.

Ohjaustehostin mukautuu täydellisesti ohjausgeometrian luonteeseen ja ajonopeuteen. Pienillä nopeuksilla tehostus on voimakkaampaa mahdollistaen helpomman ohjattavuuden. Nopeuden kasvaessa tehostus vähenee koko ajan. Tämän ansiosta ohjaustuntuma on rauhallinen ja täydellinen myös moottoritienopeuksilla.

Progressiivinen ohjaus on varustettu erittäin tehokkaalla sähkömekaanisella moottorilla, joka toimii vain tarvittaessa ja toimii yhteistyössä erilaisten kuljettajaa avustavien järjestelmien, kuten mukautuvan risteysavustimen, törmäyksenestoavustimen ja pysäköintiavustimen kanssa.

Mukautuva iskunvaimennus

Vaimennuksen kolmiasentoisen säädön ansiosta kuljettaja voi nauttia laajasta säätövarasta ja ketterästä käsiteltävyydestä. Anturit mittaavat korin pystysuuntaisia liikkeitä ja yksittäisten pyörien suhteellista liikettä.

Ohjausyksikkö käsittelee tiedot millisekunneissa ja mukauttaa jatkuvasti kunkin yksittäisen pyörän vaimennusta tien kunnon, ajotyylin ja kuljettajan tarpeiden mukaisesti.

Katso tästä muita Audi-juttuja.

Iskunvaimentimien elektromagneettisten venttiileiden ansiosta säätö tapahtuu äärimmäisen nopeasti ja energiatehokkaasti. Venttiilien asennosta riippuen hydraulineste päästetään virtaamaan nopeammin tai hitaammin, joka muuttaa vaimennuksen luonnetta pehmeästä napakammaksi.

Vauhdikkaassa kaarreajossa vaimentimet tukevat autoa ja vähentävät niiaamista jarrutuksissa. Tämä varmistaa, että pyörät säilyttävät koko ajan mahdollisimman hyvän kontaktin tiehen.

Audi drive select -järjestelmä

Audi drive select on käyttöliittymä, jolla kuljettaja hallitsee säätyvää iskunvaimennusta ja ajoprofiileja. Käytettävissä on viisi ajoprofiilia: comfort, auto, dynamic, efficiency ja individual, jotka valitaan vaihteenvalitsimen viereen sijoitetulla painikkeella. Individual-profiililla kuljettaja voi määritellä ominaisuudet suurelta osin omien mieltymystensä mukaisesti.

Audi drive select muuttaa kaikissa Audi A3 -malleissa kaasupolkimen vastetta ja ohjaustehostimen toimintaa. Auton varustelusta riippuen järjestelmä säätää myös S tronic -automaattivaihteistoa, quattro-nelivetoa sekä iskunvaimennusta.

Järjestelmä vaikuttaa myös mukavuus- ja turvallisuusjärjestelmiin, kuten automaattiseen ilmastointiin, Matrix-led-ajovaloihin, turvavyönkiristimiin sekä mukautuvaan vakionopeudensäätimeen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!