Ford on julkistanut täysin uuden, seitsemännen sukupolven Mustangin, jossa on kokonaan uudistettu digitaalinen ohjaamo, uusi V8-moottori ja entistä särmikkäämpi muotoilu.
Vuonna 2014 tapahtuneen edellisen täysin uuden Mustangin esittelyn jälkeen se on ollut joka vuosi maailman myydyin urheilucoupé.
Mustangin uudet Fastback ja Convertible -mallit nostavat sen urheilullisuuden uudelle tasolle. Mallin laitteistoja, ohjelmistoja ja säätöjä on päivitetty, ja uusi Gen IV 5,0-litrainen V8-moottori on suorituskykyisempi ja entistä reagoivampi.
Täysin uuden Mustang GT -mallin uudessa ilmanottojärjestelmässä on kaksi kaasuläppäkoteloa, mikä minimoi induktiohäviöt ja mahdollistaa suuremmat virtausnopeudet.
Mukautettavat ajotilat optimoivat suorituskyvyn erilaisissa ajo-olosuhteissa. Valittavat ajotilat ovat Normal, Sport, Slippery, Drag,Track ja lisäksi muokattava asetus, jossa on useita käytettävissä olevia profiileja räätälöitävissä kuljettajan yksilöllisten mieltymysten mukaan. Jokaiselle ajotilalle on yksilöllinen grafiikka digitaalisessa mittaristossa.
Uusi malli reagoi ohjaukseen tehokkaammin ja nopeampi ohjaussuhde parantaa mallin kaarreajo-ominaisuuksia.
GT-mallissa on vakiona rev-matching -teknologia, joka jouhevoittaa vaihteen vaihtamista sopeuttamalla käyntinopeuden nopeasti pyörien pyörimisnopeuteen. Alaspäin vaihdettaessa moottorin käyntinopeus nousee silmänräpäyksessä ja pehmentää siirtymistä vaihteelta toiselle, mikä parantaa tarkkuutta ja hienostuneisuutta.
GT-malliin on saatavissa Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto tai kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Mallissa on vakiona Performance Pack -varustepaketti, johon kuuluu 19 tuuman kevytmetallivanteet, pitoa lisäävä tasauspyörästön lukko, 19 tuuman Brembo-jarrut ja Active Valve Exhaust -järjestelmä, joka tuottaa ajotilanteen mukaan säädettävät moottoriäänet.
Valinnaisvarusteena saatava MagneRide-iskunvaimennus tarkkailee olosuhteita tuhat kertaa sekunnissa ja käyttää elektronisesti ohjattua nestettä sovittaakseen vaimennusvastuksen tieolosuhteisiin.
Kuljettajakeskeinen ja digitaalinen ohjaamo
Uuden paksumman, tasapohjaisen ohjauspyörän takana on 12,4 tuuman digitaalinen mittaristo, jonka ulkonäköä on mahdollista yksilöidä. Lisäksi mallissa on uutena ominaisuutena uudet mukautettavat, kullekin ajotilalle ominaiset näkymät.
Digitaalinen mittaristo on sijoitettu saumattomasti yhden lasin taakse 13,2 tuuman SYNC 4 -keskinäytön kanssa. Keskinäyttö on kallistettu kuljettajaa kohti paremman käytettävyyden aikaansaamiseksi. Näyttöjen ergonomisen sijainnin ansiosta tieto on nähtävissä selkeän visuaalisesti ja säätimet käytettävissä helposti, mikä täydentää digitaalista kokemusta.
Laatua ja mukavuutta
Mustangin ohjaamossa on käytetty laadukkaita materiaaleja. Istuimissa on nahkaverhoilu, kojetaulun ja ovien pinnoissa pehmeää muovia ja ohjauspyörä on kokonaan nahkainen.
Paremmin varustelluissa malleissa on lisäksi valittavana useita värejä ohjauspyörän ompeleisiin, ainutlaatuinen verhoilun rei’ityskuvio keskikonsolissa ja valittuun väriin sopiva epäsymmetrinen korostusraita turvavöissä.
Keskikonsoliin on saatavissa myös älypuhelimen langaton latausalusta, jolle on saatu lisätilaa siirtämällä osa toiminnoista kosketusnäyttöön.
Fordin Sync 4 -tietoviihdejärjestelmä on täysin yhteensopiva Apple CarPlayn ja Android Auton kanssa. Tietoviihdejärjestelmä on saumattomasti integroitu FordPass-sovellukseen.
Kuten täysin sähköisessä Mustang Mach-E -mallissa, myös täysin uuden Mustangin ominaisuuksia on mahdollista päivittää langattomilla Ford Power-Up -päivityksillä.
Uusin B&O-äänentoistojärjestelmä tarjoaa terävän äänen 12 kaiuttimen ja subwooferin kautta. Järjestelmä sisältää Fordin Electronic Sound Enhancement -teknologian, jota voi käyttää moottoriäänen vahvistamiseksi ohjaamoon.
Enemmän yksilöintimahdollisuuksia
Mustangin seitsemäs sukupolvi tuo modernia kekseliäisyyttä perinteiden inspiroimaan muotoiluun.
Konepellin etureuna on vaakalinjainen ja linjassa uusien led-valojen kanssa, mikä tekee keulasta vaikuttavamman näköisen. Keula on saanut vaikutteita alkuperäisestä 1960-luvun muotoilusta ja se on optimoitu jalankulkijoiden suojaamiseksi.
Mallin sulava kattolinja, leveä asento ja lyhennetty takaylitys pohjautuvat myös ensimmäisen sukupolven mittasuhteisiin.
Mallissa on tunnistettavat kolmiosaiset takavalot ja uudelleen suunniteltu diffuusori, mikä parantaa aerodynaamista tasapainoa.
Täysin uuden Mustang-malliston jokaisella mallilla on ensimmäistä kertaa oma mallille tyypillinen keulan muotoilu.
GT-mallin etusäleikössä on suuremmat ilmanottoaukot, mikä ilmentää mallin tehoa ja suorituskykyä. Auton aerodynamiikkaa on optimoitu entisestään konepeltiin sijoitetuilla uusilla ilmanottoaukoilla ja etuspoilerin uudella muotoilulla.
Mustang Convertible jatkaa perinteitä ja tarjoaa vapautta ulkoilmasta nauttimiseen. Täysin vuorattu ja eristetty kangaskatto on helppo avata ja sulkea yksinkertaisesti yhdellä kädellä edessä keskellä olevasta salvasta. Kompaktin kattorakenteen ja erillisen takajousituksen ansiosta tavaratila on suurempi ja sinne mahtuu kaksi golfbägiä.
Täysin uuteen Mustangiin on saatavana 12 ulkoväriä, joista kolme on uusia – Blue Ember, Vapor Blue ja Yellow Splash. Brembon jarrusatuloissa on Mustang-logo ja ne ovat saatavana punaisena ja mustana. Lisäksi malliin on tarjolla kaksi uutta 19 tuuman kevytmetallivannemallia.
Turvallisempi ja teknologisempi
Kuten täyssähköisessä Mustang Mach-E:ssä, myös seitsemännen sukupolven Fastback ja Convertible -malleissa on Fordin seuraavan sukupolven kuljettajaa avustavia teknologioita, mukaan lukien liikennemerkkien tunnistus, älykäs mukautuva vakionopeussäädin Stop & Go -toiminnolla, kaistanpitoavustin, ohjausavustin ja jarrutusavustin peruutettaessa. Keskeisiin ominaisuuksiin kuuluu myös Active Pothole Mitigation -toiminto, joka valvoo jatkuvasti jousitusta, koria, ohjausta ja jarrutustehoa ja säätää jousituksen vastetta vastaavasti.
Mustangissa on uutena toimintona myös FordPass-sovelluksen Stolen Vehicle Services -toiminto, joka tarjoaa 24 tunnin tuen varkaustapauksissa.
Omistaja voi hyödyntää veloituksetta FordPass-sovelluksen etätoimintoja, joihin kuuluvat ajoneuvon käynnistäminen ja sammuttaminen, ovien lukitseminen ja lukituksen poisto, ajastettu käynnistys, ajoneuvon paikannus sekä ajoneuvon kunnon ja tilan tarkistaminen. FordPass-sovelluksessa on helposti nähtävissä tärkeitä ajoneuvotietoja, kuten polttoaine- ja öljytasot, huoltohistoria ja takuutiedot.
Uusi Mustang Dark Horse tarjoaa rataominaisuudet
Uuden Mustang GT:n rinnalla debytoi Mustang Dark Horse -malli, joka tarjoaa äärimmäiset ominaisuudet rata-ajoon ja perustan brändin toiminnalle moottoriurheilussa.
Tässä uudessa Mustang-mallissa on tehokkaampi versio täysin uudesta Gen IV V8 -moottorista. Mustang Dark Horse -mallissa on vakiona ainutlaatuinen kuusivaihteinen Tremec-manuaalivaihteisto, jossa on vain tähän malliin saatava 3D-painettu titaaninen pallonmuotoinen vaihteenvalitsin. Malliin on lisäksi saatavana Fordin 10-nopeuksinen automaattivaihteisto, jossa on rattiin sijoitetut siipimäiset vaihteenvalitsimet.
Mustang Dark Horse -mallissa on vakiona Performance Package -varustepaketti, joka mahdollistaa merkin äärimmäiset rataominaisuudet. Paremman suorituskyvyn takaavat moottoriöljyn lisäjäähdytin, vaihteistoöljyn jäähdytin (automaattimalleissa) ja ainutlaatuinen kevyempi jäähdytin, joka estää paremmin lämmönhaihtumista.
Lisäksi mallissa on kestävyyden ja suorituskyvyn palautumisen parantamiseksi suunnitellut tehokkaammat jäähdytystuulettimet ja taka-akselin jäähdytin. Vakiovarusteinen Torsen-tasauspyörästö maksimoi käytettävissä olevan pidon sekä parantaa kiihtyvyyttä ja kaarreajon tasapainoa.
Varustepakettiin kuuluu lisäksi ainutlaatuinen alustan säätö, suuremmat kallistuksenvakaajat takana ja kovaa käyttöä kestävät iskunvaimentimet edessä, suuremmilla roottoreilla varustetut Brembon 19 tuuman kiinteät mäntäjarrut edessä, joustintuen pylvään kannatin, erikokoiset renkaat edessä ja takana (19 x 9” edessä ja 19 x 9,5” takana) sekä Pirelli P Zero PZ4 -renkaat.
Vakiovarusteinen MagneRide aktiivijousitus optimoi suorituskyvyn sekä tiellä että radalla.
Elektroninen drift-jarru tuo kilparadalle uutta teknologiaa, joka mahdollistaa Mustangin takavetomallin driftauskyvyn tuomalla autoon perinteisen mekaanisen käsijarrun toiminnallisuuden.
Performance Electronic Parking Brake -järjestelmä tarjoaa aloitteleville kuljettajille mahdollisuuden oppia ja parantaa driftaustaitojaan ja kokeneille kuljettajille valmiin järjestelmän kilpailuun.
Mustang Dark Horse sisältää myös visuaalisia päivityksiä, jotka on suunniteltu ilmentämään sen asemaa seitsemännen sukupolven huippumallina ja parantamaan rataominaisuuksia.
Led-ajovalojen ympärillä oleva näyttävä varjografiikka täydentää ainutlaatuista kiiltävän mustaa etusäleikköä ja uudelleen muotoiltua etupuskuria. Auton rata-ajoon keskittynyttä suunnittelua kuvastavat matalammat sivuhelmat ja kiinteä takasiipi, ainutlaatuinen kisatyylinen diffuusori ja neljän pakoputken tummennetut päät.
Perinteiset Mustang-merkit on korvattu uudella Mustang Dark Horse -logolla etupyörän kaarissa, takaluukussa ja kynnyksissä. Sen sijaan Dark Tarnish -värinen anodisoitu versio kuuluisasta ponilogosta on edelleen auton keulassa. Ohjaamossa ainutlaatuinen Mustang Dark Horse -merkki korvaa Mustangin ponilogon kojelaudassa ja digitaalisissa näytöissä. Jokaisessa autossa on merkittynä yksilöllinen alustanumero.
Ainoastaan Mustang Dark Horse -malliin on saatavana Blue Ember -metalliväri – viileä, tumma sävy, joka säteilee lämmintä hehkua valossa. Kattoon ja konepeltiin on saatavana myös valikoima asennettavaa tai maalattavaa, eriväristä ja -tyylistä grafiikkaa.
Valinnaisvarusteena saatava Appearance Package -ulkoasupaketti sisältää tummat Notorious Blue Brembo -jarrusatulat, joissa on kirkkaampi Grabber Blue -logo.
Paksumpi, tasapohjainen ohjauspyörä on verhoiltu mokkanahalla ja siinä on Indigo Blue -väriset koristetikkaukset. Rattiin on sijoitettu myös anodisoidut hopeanväriset siipivaihdevivut ja erillinen ajotilan valintapainike peukalon ulottuville.
Mallissa on kontrastiväriset siniset tikkaukset ovipaneeleissa ja istuimissa, vaihteenvalitsimessa ja keskikonsolissa. Tikkauksia korostavat vielä ainutlaatuiset siniset turvavyöt. Dark Horse Appearance Pack -varustepakettiin kuuluvissa Deep Indigo Blue -istuimissa on ainutlaatuinen istuimen rei’itys, joka tuo esiin lisää sinisiä vivahteita pinnan alta.
Sisustus, kehykset ja tuuletusaukot on viimeistelty tumman metallikiiltoisella Black Alley -värillä. Kuusivaihteisella Tremec-manuaalivaihteistolla varustetun Mustang Dark Horse -mallin keskikonsolissa on anodisoitu sininen titaanista valmistettu vaihteenvalitsin. Vaihteenvalitsin on suojattu siten, että se ei kerää lämpöä itseensä.
Myös Mustang Dark Horse -mallissa on uusin B&O-äänentoistojärjestelmä, joka tarjoaa terävän äänen 12 kaiuttimen ja subwooferin kautta.
Mustang palaa takaisin moottoriurheiluun Mustang Dark Horsen johdolla
Mustang Dark Horse -mallin esittely luo perustan maailmanlaajuisesti eri sarjoissa kilpaileville Mustangeille, mukaan lukien GT3, GT4 ja NASCAR.
Mustang Dark Horse S on rakennettu moottoriurheilua varten riisutuksi versioksi katulaillisesta Mustang Dark Horse -tuotantomallista. Kaikki tarpeettomat osat ja verhoilut on poistettu, sisällä on täysin FIA-sertifioitu turvakehikko, turvaverkot, kilpaistuin turvavöillä ja kisaohjauspyörä, jonka saa irrotettua nopeasti. Muita turvavarusteita ovat sähkökatkaisimet ja palonsammutusjärjestelmä.
Ford palaa tehdastuettuun GT3-kilpailuun täysin uudella Mustang GT3 IMSA -kilpa-autolla, joka on myös asiakkaiden saatavilla maailmanlaajuisesti alkaen Daytonan 24 tunnin kilpailusta vuonna 2024. Ford Performancen ja Multimaticin luoman Ford Mustang GT3 -mallin voimanlähteenä on 5,4-litrainen V8-moottori.
Uusi Mustang GT4 debytoi kaudella 2023. Malli on on asiakkaiden saatavissa maailmanlaajuisesti GT4-luokkiin IMSA, SRO ja FIA GT -sarjoissa. Mustangin uusi versio debytoi ensi kaudella myös Australian Supercars-sarjassa. Tulevina vuosina uudet mallit nähdään myös NASCAR Cup -sarjassa ja NHRA Factory X -kilpailuissa.
Mallin tarkemmat tuotetiedot ja aikataulut julkistetaan myöhemmin.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //